Mūsdienās arvien vairāk cilvēku cenšas uzturēt aktīvu un veselīgu dzīvesveidu. Tieši tāpēc velosipēds ar katru gadu paliek arvien populārāks. Tas dod iespēju ne tikai uzlabot savu fizisko sagatavotību, bet arī apskatīt skaistas un aizraujošas vietas. Veloindustrija attīstās ar neticamu ātrumu – velosipēdu ražošanā tiek izmantotas pašas jaunākās tehnoloģijas un materiāli. Viens no visaktuālākajiem jaunumiem velosipēdu ražošanas industrijā pēdējo gadu laikā ir kļuvis elektriskais velosipēds.

Elektriskā velosipēda konstrukcija un veidi

Elektriskais velosipēds pēc tā konstrukcijas maz atšķiras no klasiskajiem velosipēdu modeļiem. Tā galvenā atšķirība ir elektromotora esamība, kas ļauj ierīcei kustēties uz priekšu.

Elektrisko velosipēdu modeļus var iedalīt trīs kategorijās – monolīti, trīsriteņi un saliekamie.

elektrovelosipeds-threewheel-1024x735_vk.webp

Elektriskais trīsritenis

Saliekamie elektrovelosipēdi ir ideāls variants, lai pārvietotos pa pilsētu – nepieciešamības gadījumā tos var saliktā veidā pārvadāt vilcienā, tramvajā vai autobusā.

Monolītajiem elektrovelosipēdiem ir daudz modeļu, kas paredzēti dažādām disciplīnām (downhill, MTB, šosejas, braukšanai pa smiltīm, tūrismam u.t.t.).

Trīsriteņu priekšrocība ir to spēja pārvadāt smagas un lielu gabarītu kravas.

elektrovelosipeds-foldable-1024x683_vk.webp

Saliekams elektriskais velosipēds

Elektriskā velosipēda priekšrocības un nepilnības

Pirms uzsākt elektriskā velosipēda veida izvēli, uzskaitīsim to priekšrocības un nepilnības, salīdzinot tos ar klasiskajiem velosipēdu modeļiem.

Elektriskā velosipēda priekšrocības:

  • lietošanas vienkāršība;

  • tie neizdala izplūdes gāzes un ir ekoloģiski;

  • iespēja braukt ar to jebkādā vecumā;

  • praktisks un uzticams;

  • var braukt ar jebkādu fizisko sagatavotību;

  • iespēja iegādāties dažādus veidus;

  • liels ātrums;

  • ekonomisks, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja transportlīdzekļiem;

  • divu pārvietošanās veidi (pedāļi un elektromotors);

  • krietni vieglāks par mopēdiem vai motorolleriem (ap 20 - 25kg);

  • var braukt praktiski jebkādos apstākļos;

  • nav nepieciešami speciāli dokumenti, kas atļauj pārvietoties ar elektrisko velosipēdu.

Elektriskos velosipēdus var uzskatīt par gandrīz ideālu transportu, lai pārvietotos pilsētas ietvaros.

Pārvietojoties ar elektrisko velosipēdu, nogursiet un svīdīsiet daudz mazāk nekā braucot ar klasisko velosipēdu. Tieši tāpēc brauciens uz darbu, veikalu vai citu mērķi neradīs diskomfortu pat pašā karstākajā dienā.

Daudzi cilvēki vēl aizvien dod priekšroku ierastiem kompaktajiem pārvietošanās līdzekļiem pilsētā, piemēram, mopēdiem vai motorolleriem - to brīvība ir krietni vairāk ierobežota nekā velosipēdiem, kas aprīkoti ar elektrisko piedziņu.

Elektriskais velosipēds sniegs pilnīgi jaunas pārvietošanās sajūtas, jo tas izdarīs visu smago darbu velosipēdista vietā. Stāvi vai ilgi braucieni augšup, pretvējš un liela attāluma pārvarēšana – visi šie faktori vairs nebūs tik svarīgi, kad brauksiet ar elektrisko velosipēdu. Mūsdienīgi e-velo spēj sniegt lieliskas braukšanas izjūtas ne tikai ikdienas velobraucējiem, bet arī profesionāliem sportistiem.

downhill-electrobike-1024x512_vk.webp

MTB elektriskais velosipēds

Pateicoties elektrisko velosipēdu lielajam ātrumam, kā arī tam, ka daudziem modeļiem ir profesionāla līmeņa amortizācija, ekstrēmas sajūtas var izjust jebkurā vietā. Nav obligāti jābrauc kalnos, pietiks no asfalta uzbraukt uz bezceļiem un brauciens pārvērtīsies piedzīvojumā, kurā varēsiet sajusties kā profesionāls velobraucējs.

Elektriskajiem velosipēdiem ir pāris nepilnības – lielais svars un augstā cena, kas ir tieši saistīta ar to, ka velosipēdu elektrisko dzinēju tehnoloģija ir salīdzinoši jauna.

Elektriskā velosipēda raksturlielumi un īpašības

Izvēloties konkrētu modeli, uzmanība ir jāpievērš daudziem raksturlielumiem un īpašībām.

Galvenās elektrisko velosipēdu īpašības:

  • motorizētā riteņa veids un tā izvietojums;

  • elektrodzinēja jauda;

  • attālums, kuru ierīce var veikt ar vienu uzlādi;

  • maksimālā svara noslodze un;

  • korpusa aizsardzība no putekļiem un mitruma.

Šie raksturlielumi var ļoti atšķirties, tāpēc ir jāsaprot, kādam mērķim transportlīdzeklis tiks izmantots.

Tāpat kā klasiskajiem, arī elektriskajiem velosipēdiem papildus komponenšu un aksesuāru esamība braucienu padarīs ievērojami patīkamāku un drošāku.

Pudeļu turētājs, zvaniņš, bagāžnieks, priekšējais un aizmugurējais dubļu sargs, lukturis, uzlādes ierīce būs nepieciešami gandrīz jebkuram elektrovelosipēdam.

Ja atradāt līdzīgus modeļus, bet nevarat no tiem izvēlēties vienu, tad tieši papildus aksesuāri palīdzēs izvēlēties piemērotāko transportlīdzekli.

Var būt divu tipu elektriskie velosipēdi, kas pārvietojas ar motorizēta riteņa palīdzību - reduktori un nereduktori. Galvenā priekšrocība pirmajam veidam ir liela griezes momenta nodrošināšana. Tādi dzinēji ir diezgan ekonomiski, jo izmanto salīdzinoši maz elektroenerģijas, kā arī ļauj velosipēdistam viegli pārvarēt jebkurus uzbraucienus vai stāvākus šķēršļus.

Kā jau jebkuros citos dzinējos, liels griezes moments liegs attīstīt lielu ātrumu – pašos ātrākajos modeļos var sasniegt ap 30km/h. Elektriskā velosipēda iegāde ar šādu riteņa konstrukciju būs ideāls risinājums nesteidzīgiem braucieniem un smagu kravu pārvadāšanai.

Tiešā piedziņa ļauj attīstīt augstāku maksimālo ātrumu (apmēram 50km/h), bet vajadzēs samierināties ar lielāku elektroenerģijas patēriņu, kā arī biežāku akumulatora uzlādi. Nereduktoriem dzinējiem gan svars, gan gabarīti ir nedaudz lielāki nekā reduktoriem.

elektrovelosipeds-hybrid-1024x1024_vk.webp

Cube elektriskais velosipēds ar motoru klaņu mezglā

Motors un jauda

Pēc jaudas elektrovelosipēdus var iedalīt trīs grupās – zemā, vidējā un augstā.

Ekonomiskākajiem modeļiem šis rādītājs ir 250-300W – visbiežāk sastopami reduktorā tipa motoros. Par vidēju var uzskatīt 500W jaudu – ar to pilnībā pietiks, lai pārvietotos bez motorizēta riteņa. Izbaudīt elektriskā velosipēda iespējas pilnā apmērā var sniegt tādi modeļi, kuru jauda sasniedz 800 – 1000W. Tie sniegs lielisku brauciena sajūtu un pieredzējuši velosipēdisti varēs maksimāli izmantot šādu ierīču dotās iespējas.

Motora novietojums arī ietekmē elektriskā velosipēda tehniskos un ekspluatācijas raksturlielumus. Priekšējai piedziņai ir maksimāli vienkārša konstrukcija – tādiem velosipēdiem ir lieliska stabilitāte un vadāmība. No nepilnībām var pieminēt motora jaudas ierobežojumus, lielo slodzi uz priekšējo dakšu, kā arī problēmātisko priekšējā riteņa noņemšanu. Aizmugurējā piedziņa nodrošina maksimālu riteņa saķeri ar ceļa virsmu. Tāda konstrukcija paredz pašu jaudīgāko motoru instalēšanu.

Akumulators

Svara izlīdzināšanai akumulators parasti ir novietots rāmja vidū. Braukšana ar aizmugurējo piedziņu tiek uzskatīta sportiskāka nekā ar priekšējo piedziņu – tas noteikti ir jāņem vērā izvēloties elektrisko velosipēdu.

Dārgākajiem elektrisko velosipēdu modeļiem motors var būt uzstādīts transportlīdzekļa klaņu mezglā.

Lai arī šī konstrukcija tiek uzskatīta par diezgan sarežģītu, tai ir tikai pāris jūtamas priekšrocības – vairāku ātrumu transmisija, kas ļauj pilnā mērā izmantot elektrodzinēja potenciālu. Šāda tipa elektriskā velosipēda izvēle ir atkarīga no pircēja vēlmēm, budžeta un transportlīdzekļa izmantošanas veida.

elektrovelosipeds-akumulators-1024x621_vk.webp

Elektriskā veosipēda akumulators

Visiem elektriskajiem velosipēdiem ir akumulators. Tiem ir vairāki tipi, var būt dažāda ietilpība un spriegums. Akumulatora spriegumam ir jāsakrīt ar citu komponenšu raksturlielumiem, piemēram – riteņa motora un kontroliera spriegumu. Visbiežāk visai sistēmai ir 24, 36, 48 vai 60 V spriegums. Elektriskie velosipēdi, kuru spriegums ir 24 – 36V, ir diezgan viegli, kompakti un ar vidēju jaudu. Atkarībā no modeļa tie spēj attīstīt ātrumu no 24 līdz 32 km/h. 48 – 60V spriegums parasti ir pašos jaudīgākajos modeļos.

Akumulatora ietilpība tiek mērīta ampērstundās – tieši no šī raksturlieluma ir atkarīgs, cik daudz velosipēds var nobraukt.

Eksistē vairāku tipu akumulatoru baterijas – svina skābes (SLA), litija jonu (Li-Ion) un litija fosfātu (LiFePO4).

Pirmais tips ir pats populārākais un lētākais. Tādiem akumulatoriem ir liels svars, zema cena, kā arī tie ir paredzēti 500 – 600 pilnas uzlādes reizēm. Litija jonu baterijas ir mūsdienīgākas – tām ir augsta cena, mazs svars, kā arī lielāks uzlādes – izlādes ciklu skaits (500 – 1000). Ar šādu akumulatora bateriju tiek aprīkota lielākā daļa elektrovelosipēdu. Trešais tips tiek uzskatīts par pašu tehnoloģiskāko un tas tiek reti izmantots, jo ir ļoti dārgs.

Nobeigumā

Pašam izvēlēties atbilstošu elektrovelosipēda modeli ir diezgan sarežģīti, tāpēc ar šo jautājumu labāk vērsties specializētā velosipēdu veikalā. Veikalos Electrabike, Bikko un Veloprofs ir salīdzinoši plašs, pasaulē pazīstamu zīmolu elektrisko velosipēdu klāsts.

Tāpat iesakām izlasīt rakstu par pareizu velosipēda izvēli. Tajā tiek apskatīti visi velosipēdu tipi, kā arī var atrast citu noderīgu informāciju.