Elektrovelosipēds – izvēle un padomi

Mūsdienās arvien vairāk cilvēku cenšas uzturēt aktīvu un veselīgu dzīvesveidu. Tieši tāpēc velosipēds ar katru gadu paliek arvien populārāks. Tas dod iespēju ne tikai ievērojami uzlabot savu fizisko sagatavotību, bet arī apskatīt skaistas un aizraujošas vietas. Veloindustrija attīstās ar neticamu ātrumu – velosipēdu ražošanā tiek izmantotas pašas jaunākās tehnoloģijas un materiāli. Viens no visaktuālākajiem jaunumiem velosipēdu ražošanas industrijā pēdējo gadu laikā ir kļuvis elektrovelosipēds.

Elektrovelosipēds – to konstrukcija un veidi

Elektrovelosipēds pēc konstrukcijas maz atšķiras no klasiskajiem velosipēdu modeļiem. To galvenā atšķirība ir elektromotora esamība, kas ļauj ierīcei kustēties uz priekšu. Elektrovelosipēdu modeļus var iedalīt trīs kategorijās – monolīti, trīsriteņi un saliekamie.

Elektrovelosipēds - threewheel

Saliekamie elektrovelosipēdi tiek uzskatīti par ideālu variantu, lai pārvietotos pa pilsētu – nepieciešamības gadījumā tos var saliktā veidā pārvadāt vilcienā, tramvajā vai autobusā. Monolītajiem elektrovelosipēdiem ir daudz modeļu, kas paredzēti dažādām disciplīnām (downhill, MTB, šosejas, braukšanai pa smiltīm, tūrismam u.t.t.). Trīsriteņu priekšrocība ir to spēja pārvadāt smagas un lielu gabarītu kravas.

Elektrovelosipēds - foldable

Elektrovelosipēds – priekšrocības un nepilnības

Pirms sākt jebkura elektrovelosipēda veida izvēli, vajag saprast, kādas priekšrocības un nepilnības tiem ir, salīdzinot ar klasiskajiem velosipēdu modeļiem. Nepārprotamas priekšrocības noteikti ir to lietošanas vienkāršība, iespēja braukt jebkurā vecumā, ar jebkādu fizisko sagatavotību, liels ātrums, ekonomija, salīdzinot ar motorizētiem transportlīdzekļiem (iekšdedzes dzinēja), iespēja pārvietoties divos veidos – ar elektrodzinēja palīdzību vai minot pedāļus, kā arī tiem nav nepieciešami speciāli dokumenti, kas atļauj ar tiem pārvietoties.

Elektrovelosipēdus gandrīz var uzskatīt par ideālu transportu, lai pārvietotos pilsētas ietvaros. Braucot ar elektrovelosipēdu, cilvēks nogurst un svīsts daudz mazāk, nekā pārvietojoties ar klasisku velosipēdu – tieši tāpēc brauciens uz darbu, veikalu vai citu mērķi neradīs diskomfortu pat pašā karstākajā dienā neizmantojot specifisku apģērbu.

Daudzi cilvēki vēl aizvien dod priekšroku jau ierastiem kompaktiem pārvietošanās līdzekļiem pilsētā, piemēram, mopēdiem vai motorolleriem. Diemžēl to iespējas ir krietni vairāk ierobežotas, salīdzinot ar velosipēdiem, kas ir aprīkoti ar elektrisko piedziņu.

Reklāma

Elektrovelosipēdu priekšrocības:

  • Elektrovelosipēdu var glabāt dzīvoklī vai jebkurā citā ērtā telpā;
  • Tie neizdala izplūdes gāzes un ir ekoloģiski;
  • Kompakta konstrukcija;
  • Praktisks un uzticams;
  • Iespēja iegādāties dažādus veidus;
  • Divu pārvietošanās veidu apvienošana (pedāļi un elektromotors);
  • Ievērojami vieglāks par mopēdiem vai motorolleriem;
  • Iespēja braukt praktiski jebkurā vietā.

Elektrovelosipēds sniegs pilnīgi jaunas pārvietošanās sajūtas, jo tas izdarīs visu smago darbu velosipēdista vietā. Stāvi vai ilgi braucieni augšup, pretvējš un liela attāluma pārvarēšana – visi šie faktori uzreiz paliek otrajā plānā, kad jūs braucat ar elektrovelosipēdu. Papildus – mūsdienīgi elektrovelosipēdi spēj sniegt īstas braukšanas izjūtas ne tikai parastiem braucējiem, bet arī sportistiem.

Downhill braukšana

Pateicoties lielajam ātrumam, kā arī tam, ka daudziem modeļiem ir profesionāla līmeņa amortizācija, ekstrēmas sajūtas var izjust jebkurā vietā. Nav obligāti jābrauc kalnos, pietiks no asfalta uzbraukt uz bezceļiem un brauciens pārvērtīsies piedzīvojumā, kurā varat sajusties kā profesionāls velobraucējs. Šim transportlīdzeklim var izcelt pāris mīnusus – lielais svars, kā arī pietiekoši augstā cena, kas ir tieši saistīta ar to, ka tehnoloģija ir salīdzinoši jauna.

Elektrovelosipēda raksturlielumi un īpašības

Izvēloties konkrētu modeli, uzmanība ir jāpievērš daudziem raksturlielumiem un īpašībām. Galvenās no tām būs motorizētā riteņa veids un tā izvietojums, elektrodzinēja jauda, attālums, kuru ierīce var veikt ar vienu uzlādi, maksimālā svara noslodze un korpusa aizsardzība no putekļiem un mitruma. Šie raksturlielumi var stipri atšķirties, tāpēc ir jāsaprot, kādam mērķim transports tiks izmantots.

Tāpat kā ar klasiskajiem velosipēdiem, arī elektrovelosipēdiem papildus komponenšu un aksesuāru esamība braucienu padarīs ievērojami patīkamāku un drošāku. Pudeļu turētājs, zvaniņš, bagāžnieks, priekšējais un aizmugurējais dubļu sargs, lukturis, uzlādes ierīce būs nepieciešami gandrīz jebkuram elektrovelosipēdam. Ja nevarat izvēlēties no līdzīgiem modeļiem, tad tieši papildus aksesuāri var palīdzēt atrast sev piemērotāko transportlīdzekli.

Elektrovelosipēds kustās uz priekšu pateicoties motorizētam ritenim. Tie var būt divu tipu – reduktori un nereduktori. Galvenā priekšrocība pirmajam veidam ir liela griezes momenta nodrošināšana. Tādi dzinēji ir diezgan ekonomiski, jo izmanto diezgan maz elektroenerģijas, kā arī ļauj velosipēdistam viegli pārvarēt jebkurus uzbraucienus vai stāvākus šķēršļus. Kā jau jebkuros citos dzinējos, liels griezes moments neļaus attīstīt lielu ātrumu – pašos ātrākajos modeļos var sasniegt ap 30km/h. Elektrovelosipēda iegāde ar šādu riteņa konstrukciju būs ideāls risinājums nesteidzīgiem braucieniem, kā arī lielu svaru pārvadāšanai.

Tiešā piedziņa ļauj attīstīt augstāku maksimālo ātrumu (apmēram 50km/h), bet vajadzēs samierināties ar lielāku elektroenerģijas patēriņu, kā arī biežāku akumulatora uzlādi. Papildus tam, nereduktoriem dzinējiem gan svars, gan gabarīti ir nedaudz lielāki.

Elektrovelosipēds Cube E-bike

Motors un jauda

Pēc jaudas elektrovelosipēdus var iedalīt trīs grupās – zemā, vidējā un augstā. Ekonomiskākajiem modeļiem šis rādītājs ir 250-300W – visbiežāk sastopami reduktorā tipa motoros. Par vidējo rādītāju var uzskatīt 500W jaudu – ar to pilnībā pietiks, lai pārvietotos bez motorizēta riteņa. Izbaudīt elektrovelosipēda iespējas pilnā apmērā var sniegt modeļi, kuru jauda sasniedz 800 – 1000W. Tie sniegs lielisku brauciena sajūtu un pieredzējuši velosipēdisti varēs maksimāli izmantot šādu ierīču dotās iespējas.

Motora novietojums arī ietekmē elektrovelosipēda tehniskos un ekspluatācijas raksturlielumus. Priekšējai piedziņai ir maksimāli vienkārša konstrukcija – tādiem velosipēdiem ir lieliska stabilitāte un vadāmība. No nepilnībām var pieminēt motora jaudas ierobežojumus, lielo slodzi uz priekšējo dakšu, kā arī problēmātisko priekšējā riteņa noņemšanu. Aizmugurējā piedziņa nodrošina maksimālu riteņa saķeri ar ceļa virsmu. Tāda konstrukcija paredz pašu jaudīgāko motoru instalēšanu.

Akumulators

Svara izlīdzināšanai akumulators ir novietots rāmja vidū. Braukšana ar aizmugurējo piedziņu tiek uzskatīta sportiskāka nekā ar priekšējo piedziņu – tas noteikti ir jāņem vērā izvēloties elektrovelosipēdu. Dārgākajiem modeļiem motors var būt uzstādīts transportlīdzekļa klaņu mezglā. Lai arī šī konstrukcija tiek uzskatīta par diezgan sarežģītu, tai ir tikai pāris jūtamas priekšrocības – vairāku ātrumu transmisija, kas ļauj pilnā mērā izmantot elektrodzinēja potenciālu. Šāda elektrovelosipēda tipa izvēle ir atkarīga no pircēja vēlmēm, budzēta un transportlīdzekļa izmantošanas veida.

Elektrovelosipēda akumulators

Jebkuram elektrovelosipēdam ir akumulatora baterija. Tām ir vairāki tipi, var būt dažāda ietilpība un spriegums. Akumulatora spriegumam ir jāsakrīt ar citiem komponenšu raksturlielumiem, piemēram – motora ritenim un kontrolierim. Visbiežāk visai sistēmai ir 24, 36, 48 vai 60 V spriegums. Elektrovelosipēdi, kuru spriegums ir 24 – 36V, ir diezgan viegli, kompakti, ar vidēju jaudu, kas spēj attīstīt ātrumu no 24 līdz 32 km/h, atkarībā no modeļa. 48 – 60V spriegums parasti ir pašos jaudīgākajos baikos.

Akumulatora ietilpība tiek mērīta ampērstundās – tieši no šī raksturlieluma ir atkarīgs, cik daudz velosipēds var nobraukt.

Eksistē vairāku tipu akumulatoru baterijas – svina skābes (SLA), litija jonu (Li-Ion) un litija fosfātu (LiFePO4). Pirmais tips ir pats populārākais un lētākais. Tādiem akumulatoriem ir liels svars, zema cena, kā arī tie ir paredzēti uz 500 – 600 uzlādes reizēm. Litija jonu baterijas ir mūsdienīgākas – tām ir augsta cena, mazs svars, kā arī lielāks uzlādes – izlādes ciklu skaits (500 – 1000). Ar šādu akumulatora bateriju tiek aprīkota lielākā daļa elektrovelosipēdu. Trešais tips tiek uzskatīts par pašu tehnoloģiskāko un tas tiek reti izmantots, jo ir ļoti dārgs.

Nobeigumā

Pastāvīgi izvēlēties sev atbilstošu elektrovelosipēda modeli ir diezgan sarežģīti, tāpēc ar šo jautājumu labāk vērsties specializētā velosipēdu veikalā. Veikalos Electrabike, Bikko un Veloprofs ir salīdzinoši plašs elektrovelosipēdu asortiments no labākajiem pasaules ražotājiem.

Tāpat iesakām izlasīt rakstu par pareizu velosipēda izvēli. Tajā tiek apskatīti visi velosipēdu tipi, kā arī var atrast citu noderīgu informāciju.

Braukt.lvhttps://braukt.lv
Velo entuziasts, interesē viss jaunais velopasaulē, sekoju līdzi velosportam. Ar velosipēdu pārvietojos kopš agras bērnības, šobrīd braucu ar pilnas amortizācijas velosipēdu,

Citi raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Līdzīgi raksti

Jaunākie raksti

Beacon – Strava drošības funkcija tagad ir pieejama bezmaksas

Ar Strava Beacon jūs varat atļaut sekot līdzi savai atrašanās vietai trīs cilvēkiem. Šī funkcija ir ļoti noderīga visiem – gan skrējējiem, gan gājējiem...

Velosipēda treniņi jebkurā vecumā – arī pēc 40, 50 un 60 gadiem

Rekomendācijas sasniegt maksimālus rezultātu velosipēda krēslā īsākajā iespējamā laika posmā ir aktuāli cilvēkiem, kuru ķermenim vēl ir... jaunības rezerves. Metabolisms ir ātrāks, ķermeņa reakcija...

Wahoo ELEMNT Bolt V2 ar krāsu ekrānu. 2021. gada modeļa izmaiņas

Tā vien šķiet, ka kompānija Wahoo prezentēja kompakto GPS velodatoru Bolt ar monohromu displeju par pievilcīgu cenu. Produkta mērķis bija lielas lietotāju bāzes piesaistīšana...

Vēlies saņemt paziņojumus par jauniem rakstiem?

Ievadi savu e-pastu un uzzini pirmais, kad tiks publicēts jauns raksts. Mēs nesūtīsim reklāmu.