Amerikāņu kompānijas SRAM aprīkojumus, kas tiek ražoti priekš kalnu velosipēdiem, var iedalīt divās kategorijās. Pirmajā kategorijā tiek iekļautas sistēmas ar vienu zobratu priekšpusē, bet otrajā – ar divu vai trīs zobratu sistēmām.

Otrās kategorijas aprīkojumu komplektus kompānija cenšas aizstāvēt, kaut arī aktīvāk attīsta vienas zvaigznes sistēmas. Iesakām izlasīt šo rakstu, ja vēlies uzzināt vairāk par Shimano aprīkojumu sistēmām un to hierarhiju.

Atgādināšu, ka SRAM un Shimano nav vienīgie ražotāji, kuri piedāvā kvalitatīvu aprīkojumu priekš kalnu velosipēdiem – ir pieejami interesanti produkti arī no tādām kompānijām kā Box, TRP un Rotor.

Šajā rakstā mēs pievērsīsim uzmanību SRAM aprīkojumu modeļiem.

X3 SRAM Groupset

SRAM-X3_vk.webp

X3

Ātrumu sistēmas komplekts ar indeksu SRAM X3 tiek uzskatīts par pašu parastāko, kuru var salīdzināt ar Shimano Tourney. Par pilnu ātruma sistēmas komplektu to nevar nosaukt, jo aprīkojumā ir iekļauti tikai ātrumu regulētāji un pārslēdzēji.

Daudzas sastāvdaļas ir no plastmasas un tas norāda uz to, ka uz ilgu detaļu kalpošanu nevajag cerēt. Šai sistēmai ir tikai 7 ātrumi. Šis aprīkojums derēs velosipēdiem, kas tiek izmantoti pastaigu režīmā, vai arī bērnu velosipēdiem. Nopietnākiem braucieniem vai noslodzēm noteikti nederēs.

X4 SRAM Groupset

SRAM-X4_vk.webp

X4

Nākošā ir X4 sērija – šo arī mēs neieteiktu priekš pilnvērtīgas MTB braukšanas.

Ātrumu sistēmas komplektā ietilpst tikai ātrumu regulētājs un pārslēdzējs. Detaļas nav kvalitatīvas, kā arī parasti šī sistēma tiek uzstādīta uz lētiem velosipēdiem. Bet ātrumu diapazons gan ir plašāks – ir pieejami septiņu, astoņu un deviņu ātrumu varianti.

X5 SRAM Groupset

SRAM-X5_vk.webp

X5

Šī līmeņa sistēma komplektā iekļauj arī klaņus un kaseti, kā arī abus ātrumu pārslēdzējus ar to regulētājiem. Šis ir pirmais SRAM kompānijas aprīkojums, kuu var uzstādīt ir 2x10 un 3x10 ātrumu sistēmām.

Ar X5 var doties jau nopietnākos piedzīvojumos mežos. Šī sistēma parasti tiek uzstādīta uz sākuma līmeņa velosipēdiem.

X7 SRAM Groupset

SRAM-X7_vk.webp

X7

X7 sistēmu var sastapt uz salīdzinoši lētiem velosipēdiem, bet tos dažreiz uzstāda pat uz pilnas amortizācijas velosipēdiem. Šis aprīkojums spēj izturēt salīdzinoši lielas noslodzes un to var izmantot pastāvīgiem MTB izbraucieniem.

Sistēma ir paredzēta 10 ātrumu un divu vai trīs priekšējo zobratu sistēmām. Salīdzinot ar X5, ātrumu pārslēgšanas precizitāte ir ievērojami labāka. Šajā sistēmā tiek izmantota MatchMaker tehnoloģija, kas ļauj gan ātrumu regulētājus, gan bremzes nostiprināt uz viena kronšteina. Tas samazina konstrukcijas svaru, kā arī vizuāli uzlabo velosipēda stūres izskatu.

X9 SRAM Groupset

SRAM X9 aprīkojumu var uzskatīt par Shimano SLX ekvivalentu – tas lielākoties ir veidots no alumīnija, bet ar vienkāršāku konstrukciju un apstrādes tehnoloģijām. Tas samazina sistēmas vērtību, bet ļauj izmantot interesantākus risinājumus – precīzāka ātrumu pārslēgšana un kopējie iespaidi no transmisijas darbības.

Šī sistēma atbalsta 10 ātrumu un 2 vai 3 priekšējo zobratu sistēmas.

X0 SRAM Groupset

X0 aprīkojumam ir diezgan augstas noslodzes izturība, kā arī tā detaļas ražošanas laikā tiek labāk apstrādātas. Sistēmas detaļās tiek izmantots karbons, kas samazina komponenšu svaru, bet vienlaicīgi palielina komplekta cenu.

SRAM X0 bieži tiek salīdzināts ar Shimano XT pēc tā kvalitātes un uzticamības, kaut arī amerikāņu aprīkojums ir gan dārgāks, gan vieglāks nekā japāņiem.

Interesants fakts – SRAM piedāvā ne tikai ierasto ātrumu regulētāju, bet arī grip-shift regulēšanas iespēju. To īpatnība ir tāda, ka tam nav kloķu un izskatās kā rokturu turpinājums. Ātrumu pārslēgšana tiek veikta pagriežot rokturi uz savu pusi vai pret to – līdzīgi kā gāzes rokturis motocikliem.

Šī ātrumu sistēma derēs treniņiem, pilnvērtīgas noslodzes MTB braucieniem, kā arī iesācēja līmeņa sacensībām. Sistēma tiek izmantota divu un trīs priekšējo zobratu sistēmām.

XX SRAM Groupset

SRAM XX – tas ir aprīkojums, kas ir veidots no karbona un titāna. Tas tika projektēts profesionālai izmantošanai sacensībās. Karbona un titāna materiālu izmantošana ievērojami palielina sistēmas cenu.

Ar tādu aprīkojumu var braukt arī ikdienā, bet vai tam ir jēga? Cena ir diezgan augsta, kaut arī svars ir neliels. No otras puses – šāda aprīkojuma izturība būs mazāka nekā X0 – to ietekmē materiālu veids, kas vienlaicīgi samazina sistēmas svaru.

XX1 SRAM Groupset

SRAM-XX1_vk.webp

XX1

XX1 aprīkojums iesāka jaunu ēru MTB velosipēdiem.

2012. gadā šī ātrumu sistēma kļuva par pirmo, kura tika ražota speciāli priekš sistēmām ar vienu priekšējo zobratu.

NX SRAM Groupset

SRAM-NX_vk.webp

NX

SRAM NX ir plaši izmantots 1x priekšējās zvaigznes ātrumu sistēmās, jo tas ir vislabākais risinājums cenas un kvalitātes attiecības ziņā. Priekšējais zobrats – narrow/wide X-Sync, kasete ar 11-42t diapazonu.

Mūsdienīga un moderna tehnoloģija par pieņemamu cenu. Protams, ka šajā sistēmā nav izmantoti dārgākie materiāli. Šāda līmeņa aprīkojums lieliski derēs iesācējiem un tiem, kas vēlas iepazīties ar 1x sistēmas priekšrocībām.

GX SRAM Groupset

SRAM-GX_vk.webp

GX

SRAM GX var uzskatīt ne tikai par ceļvedi 1x ātrumu sistēmās, bet arī atbilstošu sistēmu augstas slodzes braucieniem.

Ar šo aprīkojumu var braukt praktiski jebkur, jo tas ir konstruēts tā pilnvērtīgai izmantošanai. Ne katrs ir gatavs maksāt vairāk par karbona elementiem un citiem bonusiem, kas samazina transmisijas svaru.

EX1 SRAM Groupset

SRAM-EX1_vk.webp

EX1

SRAM EX1 ir īpašs ar to, ka tas ir paredzēts speciāli elektriskajiem velosipēdiem. Kāpēc kompānija nolēma ražot atsevišķu aprīkojumu elektriskajiem velosipēdiem? Atbilde ir ļoti vienkārša – tā kā motoru jauda aug, dažas standarta detaļas ar to nevar tikt galā un detaļas nolietosies diezgan ātri.

Tieši tāpēc SRAM inženieri nolēma izmantot 8 ātrumu kaseti, kas ir nobīdīta par 7 mm uz sāniem, ja salīdzināt ar 11 ātrumu sistēmu. Tādā veidā tiek samazināta ķēdes berze.

X1 SRAM Groupset

SRAM-X1_vk.webp

X1

Pērkot X1 ietaupīsiet naudu, jo tam ir tādi paši tehnoloģiski un konstruktīvi risinājumi kā X01 un XX1 sistēmām.

Vai cena ietekmē kvalitāti? – Nē. Toties tā ietekmē svaru.

Daudzi velosipēdisti izvēlas šīs sērijas sistēmu, jo tā ir uzticama un tā atbalsta 1x11 ātrumu sistēmu.

X01 SRAM Groupset

SRAM X01 ir vieni no pieprasītākajiem 2014. gada aprīkojumiem priekš 1x11 ātrumu sistēmām ar 10-42T kaseti. Pēc aprīkojuma raksturlielumiem tas lieliski iekļaujas augstākās klases līnijā – daudzi braucēji šo sistēmu izvēlas visaugstākā līmeņa sacensībās, kaut arī tās svars ir nedaudz lielāks nekā citām.

X01 DH SRAM Groupset

SRAM-X01-DH_vk.webp

X01 DH

DH burtu kombinācija jau ļauj minēt kādam velobraukšanas veidam šī ātrumu sistēma ir paredzēta – Downhill. Uz to norāda arī šī aprīkojuma kopējais svars.

Palielināts svars šajā situācijā ir pat priekšrocība, jo tas ļauj izmantot izturīgākas detaļas, kas izturēs ļoti augstas slodzes. Tā kā downhill nav nepieciešami daudz ātrumi, šai sistēmai tie ir tikai 7, bet tiek piedāvāta arī 10 ātrumu versija.

SRAM Eagle XX1 un X01

SRAM-Eagle-XX1-X01_vk.webp

XX1 / X01 Eagle

Eagle – šo papildus vārdu aprīkojuma nosaukumos izmanto 12 ātrumu sistēmām, kurām ir 10-50T kasetes. Šādām sistēmām ir 500% diapazons. Piekrītiet, ka šo sistēmu vizuālais izskats arī ir lielisks.

XX1 Eagle kompānija virza kā top-end aprīkojumu priekš XC (cross country) braucējiem. Savukārt X01 Eagle bieži var pamanīt uz high-end velosipēdiem – tas ir paredzēts enduro braucējiem (vairāk par MTB stiliem vari lasīt šeit).

Atšķirība starp abiem aprīkojumiem ir minimāla – X01 ir par 40 gramiem smagāks – XX1 Eagle aizmugurējā pārslēdzēja ķepiņa ir no karbona, bet klaņi – ar tukšu vidu. X01 Eagle ķepiņa ir no alumīnija, bet klaņi ir pildīti ar putuplastu.

Kompānija ir parūpējusies par šo komponenšu ilgu kalpošanu, tāpēc gan kasete, gan ķēde ir noklātas ar zeltainu titāna nitrītu. Titāna nitrīts ir pārklājums, ar ko bieži tiek pārklāti dažāda veida urbjiem. Tas norāda uz to, ka iekārta ir ļoti izturīga, kā arī aizsargās pret koroziju.

Vai kādreiz esat redzējuši spīdīgus un neoksidējošus baznīcu zelta krāsas kupolus? Tie arī ir noklāti ar titāna nitrītu.

SRAM GX Eagle

SRAM-GX-Eagle_vk.webp

GX Eagle

GX Eagle iesit pēdējo naglu vairāku zobratu priekšējo sistēmu zārkam. Tas ir lielisks 1x12 sistēmas aprīkojums, kura kasete bieži vien ir tikpat liela kā puse velosipēda rata.

Šīs ātrumu sistēmas kasete ir par 90 gramiem smagāka nekā X01 un XX1. Augstas klases kasetes tiek veidotas no monolīta materiāla, kamēr GX Eagle zvaigznes ir savstarpēji savienotas.

Aizmugurējā pārslēdzēja atspere ir nevis titāna, bet tērauda; klaņi – nevis karbona, bet alumīnija.

Eagle līnija atšķiras no parastās 1x11 ātrumu sistēmas ar to, ka tai ir 12 ātrumu kasete (kas ir loģiski), palielinātas zvaigznes aizmugurējā ātrumu regulētājā (14 zobi), kā arī priekšējā zvaigzne spēj darboties arī ar lielāku ķēdes nobīdi starp priekšējo un aizmugurējo zobratu.

SRAM SX Eagle

SRAM-SX-Eagle_vk.webp

SX Eagle

Par pēdējo argumentu, lai atteiktos no divu priekšējo zvaigžņu sistēmas ir SX Eagle. Šis aprīkojums ir sākuma līmeņa, līdz ar to tam ir zemāka cena. Šīs ātrumu sistēmas milzīgo kaseti var uzlikt uz parastas Shimano rumbas, bet mazākajai zvaizgnei 10 zobu vietā ir 11.

SRAM XX1, X01 un GX Eagle AXS

SRAM-XX1-X01-Eagle-AXS_vk.webp

XX1 / X01 Eagle AXS

Kas var būt labāks par XX1, X01 un GX Eagle? Izrādās, ka SRAM ir ar ko mūs pārsteigt – elektroniska bezvadu (wireless) ātrumu pārslēgšana. Izmantojot Bluetooth to var pieslēgt pie viedtālruņa vai velodatora.

Vai ir jēga stāstīt par elektriskās bezvadu ātrumu sistēmas priekšrocībām? Šādas sistēmas uzstādīšana ir daudz vieglāka, jo nevajag ķēpāties ar trosītēm. Kā arī aizmugurējam pārslēdzējam ir speciāla sistēma, kas ļauj tam sakļauties kopā, ja velosipēds krīt – tādā veidā ātrumu sistēma netiks bojāta.