Velosipēda ķivere ir obligāts aksesuārs katram velosipēdistam. Pareizi uzvilkta un nofiksēta ķivere aizsargās galvu no traumām. Ir pieejami daudz ķiveru veidu jebkurai gaumei un budžetam, bet, neatkarīgi no cenas, tām ir gandrīz vienāda aizsardzības pakāpe.

Dārgas velosipēda ķiveres būs vieglākas, ērtākas un ar lielāku ventilācijas atveru skaitu. Tās, visdrīzāk, arī izskatīsies pievilcīgāk nekā lēti ķiveru modeļi. Pēdējā laikā daudzi ražotāji iegulda līdzekļus ķiveru izstrādē ar uzlabotu aerodinamiku. Piemēram, Kask Infinitiy ķiverei priekšējā daļa ir aizverama – tādā veidā ķiveri var pilnībā aizvērt vai atvērt - atkarībā no nepieciešamās gaisa plūsmas.

kask-infinity-kivere-1024x476_vk.webp

Kask Infinity velosipēda ķivere ar aizveramām ventilācijas atverēm

Velosipēda ķiveres izvēle

Velosipēda ķiveri ir jāizvēlas nevis pēc tās cenas, bet ērtuma, jo tā būs uzvilkta uz galvas daudzu stundu garumā. Ķivere savas aizsargfunkcijas pildīs par visiem 100%, ja tā ērti un pareizi pieguls galvai. Iesaku velosipēda ķiveri izvēlēties veikalā, nevis internetā, jo tā varēsiet piemērīt vairākus ķiveru modeļus.

Ja tomēr izvēlējāties iegādāties ķiveri interneta veikalā, tad izmēriet galvas apkārtmēru tāpat, kā tas ir attēlots bildē zemāk un izvēlieties izmēru pēc ražotāju ieteikumiem (visbiežāk ražotāja mājas lapā ir pieejama izmēru tabula).

galvas-merisana-kivere-1024x682_vk.webp

Lai pārliecinātos par to, vai ķivere nav par lielu – nolieciet galvu uz priekšu. Pat ar atvērtām velosipēda ķiveres saitēm tai nevajadzētu krist nost. Mūsdienīgas ķiveres var regulēt arī pakauša pusē.

Pārliecinieties par to, ka ķivere pilnīgi nekur nespiež un tajā jūtaties ērti. Piemēriet vairāku ražotāju modeļus. Starp pieri un ķiveri nevajadzētu ietilpt vairāk par vienu pirkstu. Ķiverei vajag uz galvas stingri turēties pašai bez fiksācijas siksniņu palīdzības.

Velosipēda ķiveres izvēle atkarībā no braukšanas laika un apstākļiem

Ja parasti ar velosipēdu pārvietojaties aukstā vai lietus laikā – izvēlieties aizvērta tipa velosipēda ķiveri. Ja bieži braucat diennakts tumšajā laikā – pievērsiet uzmanību ķiveres krāsai un atstarojošajiem elementiem, vai arī nopērciet ķiveres modeli ar iebūvētiem gaismas elementiem.

kivere-ar-gaismam_vk.webp

Ja galvenais ir ātrums, tad uzmanība ir jāpievērš aerodinamiskajiem modeļiem. Tam ir grūti noticēt, bet tāda veida ķiverēm efekts ir tāds pats kā aerodinamiskajiem ratiem un rāmim. Neaizmirstiet tikai par to, ka šādās ķiverēs var būt ļoti karsti un tās nederēs katrai dienai.

aerodinamiska-kivere_vk.webp

Velosipēda ķiveres ir pieejamas lielā daudzumā un tās ir paredzētas dažādām velosporta disciplīnām. Cross country (XC) braucēji parasti izvēlas ķiveres, kas ir līdzīgas šosejas velosipēdistu ķiverēm, tikai tām ir daudz ventilācijas atveres. Trail un Enduro ķiveres atšķirās pēc to formas – tām ir palielināta aizsardzība sānos un aizmugurē. Tādā veidā pakausis un deniņi ir labi aizsargāti. Šādas ķiveres svars ir lielāks nekā šosejas un XC ķiverēm.

enduro-trail-kivere_vk.webp

Velosipēdisti, kuri ar savu riteni veic dažādus trikus, parasti velk katliņveida ķiveres. Downhill disciplīnā izmanto full-face ķiveri, kas ir līdzīga motocikla ķiverei. Triatlonā parasti tiek izmantotas ķiveres, kuru forma atgādina pilienu.

Kā pareizi valkāt un regulēt velosipēda ķiveri?

pareizi-uzvilkta-kivere-1024x343_vk.webp

Ķiverei jāatrodas uz galvas taisni un paralēli zemei. Uz pakausi novirzīta ķivere neaizsargās galvu, kā arī tas izskatīsies muļķīgi. Noregulējiet pakauša fiksāciju ar tam speciāli paredzētu apļveida regulētāju (ja tāds ķiverei ir pieejams).

Ķiverei ir cieši jāpieguļ galvai – tai nav jākustas, ja nedaudz pakratat galvu. Pats galvenais ir pareizi noregulēt siksnu zem zoda – tajā nedrīkst ielīst vairāk par trīs pirkstiem, kā arī siksnām, kas iet apkārt ausīm, nevajag spiest vai berzt.

pirkstu-skaits-zem-zoda-kivere_vk.webp

Svarīgi ir nevilkt velosipēda ķiveri, kas ir bojāta, pat ja bojājumus nevar pamanīt ar neapbruņotu aci.

Mūsdienās velosipēda ķiveres tiek ražotas no putuplasta, kas ir pārklāts ar cietu, bet tievu plastmasas kārtu. Galvu aizsargā tieši putuplasts, kas kritiena laikā lūzt (atšķirībā no jūsu galvaskausa). Lētākās ķiverēs plastmasas apvalks ir pielīmēts pie putuplasta; dārgākos modeļos šīs daļas tiek sapresētas kopā. Jebkura tipa ķivere ir droša, kaut arī lietās ķiveres ir vieglākas un tām ir vairāk ventilācijas atveres.

Daži ražotāji savās ķiverēs ir sākuši aktīvi integrēt MIPS (Multi-directional impact protection system) tehnoloģiju. Tā aizsargā triecienus no dažādām pusēm. MIPS velosipēda ķiveres ārējā daļa no iekšējās ir atdalīta ar speciālu plastmasas savilcēju. Ja triecienu saņemsiet no stūra, tad augšējā ķiveres daļa pavirzīsies, apslāpējot trieciena spēku.

Ir vērts iztērēt vairāk, lai nopirktu MIPS ķiveri, bet, ja tādas iespējas nav, tad arī parasta ķivere lieliski pildīs savu funkciju. Iepazīties ar ķiveru veidiem var šajā rakstā.