Kaut arī no pirmā skatiena šie velosipēdi izskatās vienādi, tie tomēr ir diezgan atšķirīgi. Katrs no šiem velosipēdiem ir paredzēts savam braukšanas stilam un sacensību veidiem.

Ja mani paprasītu vienā vārdā aprakstīt šos velosipēdus, tad mana atbilde būtu šāda:

  • Šosejas velosipēdi – ātri;

  • Ciklokrosa velosipēdi – nervozi;

  • Gravel velosipēdi – komfortabli.

No vienas puses ar šādu salīdzinājumu vajadzētu pietiekoši, jo tas atbilst patiesībai, no otras puses šis raksturojums neko normāli nepaskaidro. Lai tiktu skaidrībā ar šo velosipēdu tipu atšķirībām, ir nepieciešams katra nozīmi un īpašības apskatīt atsevišķi.

Ciklokrosa velosipēds

Ciklokrosa velosipēdi ir paredzēti tam, lai ātri pārvietotos pa dubļiem, sniegu, smiltīm vai slidenu zāli.

Tie ir tikai vizuāli līdzīgi ar klasiskajiem šosejas velosipēdiem. Ciklokrosa velo ir dažas īpašības, kas to atšķir no šosejnieka.

Pirmkārt, ciklokrosa velosipēdi biežāk tiek asociēti ar izmirstošu bremžu tipu – cantilever. Cantilever bremzes ir līdzīgas V-veida bremzēm, bet tās ir nedaudz savādāk konstruētas, kas nodrošina plašāku atveri, kur novadīt dubļus braukšanas laikā.

Otrkārt, ciklokrosa velosipēda ģeometrija ir veidota tā, lai nodrošinātu maksimālu manevrētspēju. Stūres statnes leņķis ir agresīvāks, salīdzinot ar citiem velosipēdiem šajā rakstā. Dažiem modeļiem augšējai rāmja trubai ir tai raksturīgs izliekums, lai nodrošinātu ērtu velosipēda nešanu uz pleca. Piemēram, šāda veida rāmis ir Canyon Inflite CF SLX.

Ciklokrosa-sacensibas_vk.webp

Ciklokrosa sacensības

Centra ass mezgls šiem velosipēdiem ir novietots augstāk nekā citiem velosipēdiem, tādā veidā nodrošinot maksimālu caurgājamību. Tā paša iemesla dēļ bieži vien tiek izmantota ātrumu sistēma ar vienu priekšējo zobratu. Vairāk arī nevajag, jo ciklokrosa velosipēdu ātrums nav to labākā īpašība. Ratu bāze šiem velosipēdiem ir visgarākā.

Treškārt, ciklokrosa velosipēdi tiek aprīkoti ar vislabākās saķeres riepām. To platums svārstās no 30 līdz 42 mm, bet dakšai ir diezgan liela atvere, caur kuru viegli tiek cauri dubļi.

Šosejas velosipēds

Šos velosipēdus ir redzējuši visi, un daudziem tie arī pieder.

Šosejas velosipēdi ir radīti tam, lai brauktu pa asfaltētām virsmām.

To ģeometriskie raksturlielumi var atšķirties pēc to lietošanas nozīmes – velosipēds var būt paredzēts ilgu augšupceļu pārvarēšanai, braucieniem uz laiku vai arī garām distancēm.

Jebkurā gadījumā to ģeometrija būs atšķirīga, kaut arī ir arī savas likumsakarības.Lai palielinātu tā stabilitāti braucot ar lielāku ātrumu, stūres statnei ir mazāk agresīvs leņķis (salīdzinot ar ciklokrosa velosipēdu). Centra ass ir novietota maksimāli zemu, jo klīrens šosejas velosipēdiem nav tik svarīgs, kā citiem tipiem. Ratu bāze ir pati īsākā no visiem velosipēdu veidiem šajā rakstā.

sosejas-velosipedu-sacensibas-1024x682_vk.webp

Šosejas velosipēdu sacensības

Klasiskā apvalka vai diska bremžu sistēma. Šosejas velosipēdu dakšām ir visšaurākā atvere. Agrāk to ierobežoja arī bremžu sistēma, kas neļāva izmantot riepas platākas par 30mm. Tagad, kad daudzi velosipēdi ir aprīkoti ar disku bremzēm, riepu diametra platuma palielināšanās tāpat netiek novērota, jo tas ietekmē aerodinamiku.

Gravel velosipēds

Gravel velosipēds ir zelta vidusceļš starp šosejas un ciklokrosa velosipēdiem.

Kaut arī drīzāk pat atstatus no abiem iepriekšminētājiem. Gravel velosipēdi vispār ir sava veida krustojums starp šosejas un MTB velosipēdu. Tie ir paredzēti braukšanai gan pa asfaltu, gan bezceļiem.

Šo velosipēdu ģeometriskie raksturlielumi var atšķirties, bet pa lielam viss ir pa vidu, ja tos salīdzīnāt ar ciklokrosa un šosejas velo. Centra ass, ratu bāze un stūres statne – viss ir pa vidu šosejas un ciklokrosa velosipēdu rādītājiem.

Dakšas ir ražotas ar lielu dubļu caurejamības atveri, un tās ir paredzētas riepām, kuru platums sasniedz 42mm. Esmu redzējis gravel velo pat ar 52mm platām riepām.

gravel-velosipeds-1024x683_vk.webp

Gravel velosipēds - lielisks veids, lai brauktu ārpus pilsētas.

Gravel velosipēdus no citiem visvairāk izceļ tas, ka tiem ir daudz opciju, kur piestiprināt dažāda veida somas, pudeles u.c.

Esam noskaidrojuši, ka šiem velosipēdiem ir atšķirīga ģeometrija, riepas un bremzes. Kāpēc?

Bremzes

Visiem trim velosipēdiem parasti ir atšķirīgs bremžu tips – šosejnieks ar spīlēm, ciklokrosam cantilever, bet gravel – diska bremzes. Pēdējā laikā arī ciklokrosa velosipēdi biežāk tiek ražoti ar diska bremzēm - tikai pāris zīmoli vēl aizvien pieturas pie tradicionālām vērtībām un pāris eksemplāri ir pieejami ar cantilever tipa bremzēm.

Šosejnieki arī lēnām pāriet uz diska bremzēm, kaut arī daži modeļi piedāvā arī klasisko bremžu uzstādīšanu. Īsāk sakot – pēc bremžu tipa tos ir diezgan grūti atšķirt.

Riepu protektors

Visos trijos gadījumos tiek izmantoti 28 collu rati, bet dažādas riepas. Ciklokrosa protektors ir pats zobainākais, pa vidu ir gravel riepas ar nedaudz mazāku protektoru un pati gludākā riepa ir šosejniekiem. Veikalā pēc riepas protektora varēsiet atpazīt velosipēda veidu, bet, ja to pamanījāt uz ielas, tad ziniet, ka neviens neaizliedz uz ciklokrosa uzstādīt riepas, kas ir paredzētas šosejas velosipēdam.

Riepu platums

Šosejnieku dakšas parasti ir šaurākas, tāpēc arī riepas platums ir ierobežots attiecīgi tās dakšas platumam. Gravel un ciklokrosa velosipēdiem dakšas parasti ir vienāda platuma. Šosejas velosipēdus var aprīkot ar riepu ne platāku par 30 mm, bet abi pārējie velosipēdu tipi tiek aprīkoti ar riepu, kas ir vismaz 30mm plata.

Rāmja ģeometrijas īpašības

Tagad zinām, ka ne riepas, ne bremzes nevar būt universāla atšķiršanas pazīme šiem trīs velosipēdu tipiem. Varbūt tas var būt stūres statnes leņķis? Jā, tas ir atšķirīgs Specialized ražotajiem velosipēdiem, bet Giant velo tas ir vienāds, tāpēc arī šo parametru nevar uzskatīt par universālu, kaut arī to var izmantot kā bāzi šo velosipēdu tipu atšķiršanai. Piebildīšu, ka to var izmantot tikai tādā gadījumā, ja ar neapbruņotu aci spējat noteikt 0,3-0,5 grādu atšķirību.

Ātrumu sistēma

Ar nolūku iepriekš rakstā neesmu pieminējis nevienu vārdu par ātrumu sistēmu. Atsevišķa ātrumu sistēma priekš gravel velosipēdiem parādījās tikai pirms diviem gadiem (to ražo Shimano un tā indekss ir GRX). Līdz tam braucēji izmantoja vai nu šosejas ātrumu sistēmas, vai arī šosejas un MTB sistēmu sajaukumu.

Tāpēc, ja pamanījāt velosipēdu aprīkotu ar Shimano GRX, tas nenozīmē, ka tas ir gravel velosipēds. Ļoti iespējams, ka skatāties uz ciklokrosa velosipēdu.

Kopsavilkums

nobeiguma-bilde-1024x768_vk.webp

Sanāk, nav universāla veida, kā atšķirt gravel, ciklokrosa un šoesjas velosipēdu? Tieši tā – nav. Tomēr, ja ņemsiet vērā visas iepriekšminētās atšķirības starp šo velosipēdu tipiem, tad reti kļūdīsieties (ja nu tikai gravel un ciklokrosa velosipēdu, ja ieraudzīsiet tos nevis tiem paredzētajā apvidū, bet, piemēram, pilsētā).