Velosipēda stāvoklis un dzīves ilgums lielākoties ir atkarīgs no tā īpašnieka. Pat pats profesionālākais transports nevarēs pats par sevi parūpēties, tāpēc īpašnieka uzdevums ir savlaicīgi nodrošināt braucamrīka detaļu apkopi. Vai velosipēda ķēdes eļļošana ir obligāts process?

Atbilde ir jā. Pietiks apskatīties uz ķēdes, kasetes un klaņu stāvokli velosipēdam, kura īpašnieks transmisijas apkopi uzskata par nevajadzīgu velosipēda apkopes sastāvdaļu. Melni plankumi, notecējumi, bieza, nesaprotamas masas kārta, kuras sastāvā ir putekļi, dubļi, smiltis, eļļa un daudz kas cits. Šādā vidē ļoti ātri vairojas dzelzsgrauži - baktērijas, kuras stimulē korozijas veidošanos un bojā metālu.

Ķēdes apkopes īpatnības

kedes-kopsana-1-1024x683.webp

Velosipēda transmisijai ir jāspīd. Uz tās nevajadzētu būt dubļiem un eļļas notecējumiem. Transmisiju ir ieteicams tīrīt ik pēc katriem nobrauktiem 100 kilometriem labos laikapstākļos. Cik bieži vajag eļļot velosipēda ķēdi? Nav nekādas nepieciešamības to darīt pēc katras tīrīšanas reizes. Izmantojiet eļļu tad, kad uz ķēdes sāk parādīties sūbējums.

Ar ko eļļot velosipēda ķēdi

kedes-kopsana-5-1024x682.webp

Eļļas kvalitāte ietekmē ne tikai visas transmisijas darbību, bet arī tās kalpošanas ilgumu.

Izvēloties eļļu ir jāsaprot, ar ko šis materiāls atšķiras no vielām, kas tiek izmantotas citu detaļu apstrādei.

Ķēde kustībā visu laiku beržas pret kasetes un klaņu zobratiem. Šāda veida berze īpaši neietekmēs transmisijas kalpošanas laiku, bet iekšējā berze var radīt nopietnus mehānisma bojājumus. Ķēdē ir daudz posmu – katrs sastāv no četrām sastāvdaļām - plāksnēm (2 gab.), pina un veltņa.

Lai noteiktu posmu, kuram ir nepieciešama rūpīgāka apstrāde, noskaidrosim, kura no ķēdes posma sastāvdaļām tiek pakļauta vislielākajam nolietojumam.

Starp piniem un ārējām plāksnēm nav berzes, jo šīs sastāvdaļas diezgan cieši pieguļ viena otrai. Vislielākā berze rodas starp piniem un iekšējām plāksnēm. Plāksnes uz piniem veido rievojumu, kas veicinās to ātru nolietošanos. Rezultātā veltņi nepareizi pieguļ kasetes un klaņu zvaigžņu zobiem un visa transmisija tiek bojāta.

Tādam pašam nolietojumam tiek pakļauti aizmugurējā pārslēdzēja veltņi, kurus visbiežāk ražo no plastmasas. Tieši tas rada grūtības precīzi pārslēgt ātrumus, lieku troksni un ķēdes pārlekšanu. Ar ko drīkst eļļot velosipēdā ķēdi, lai izvairītos no nepatīkamām sekām?

Labākai iedarbībai eļļai ir jāiekļūst sistēmas iekšējā daļā un tur ir jāuzkavējas. Lai efektīvi saeļļotu ķēdi, eļļai -

  • nav jāšļakstās, kad esat kustībā;

  • nav jāskalojas nost;

  • nav jāžūst.

Ja ķēdes iekšējās daļas vietā ar eļļu noklāsiet ārējo daļu, tad panāksiet pretēju efektu - biezā eļļas masa no ceļiem savāks putekļus un dubļus, tādā veidā vēl vairāk piegružojot transmisiju.

Tātad - pirmais likums katram velosipēdistam - ķēdei no ārpuses jābūt tīrai un sausai, bet iekšējai daļai - labi apstrādātai ar smērvielu.

Pareiza velosipēda ķēdes eļļošana

kedes-kopsana-3.webp

Uzklājiet eļļu uz katra ķēdes veltņa, pēc tam nosusinot ķēdes ārpusi no uzklātās vielas.

Braucot ar velosipēdu daļa eļļas tāpat nokļūs uz ķēdes ārējās daļas. Tādā gadījumā izmantojiet cietu birsti, lai attīrītu ķēdi, zobratus, kaseti un veltņus. Izvēlieties aksesuāru ar vidēju saru garumu. Pārdošanā ir pieejamas speciālas birstes, kas atvieglo saru piekļūšanu grūti sasniedzamām vietām.

Kā attīrīt velosipēda ķēdi, ja tā ir sliktā stāvoklī?

Ja ķēde ir sliktā stāvoklī, tad, lai noņemtu visus netīrumus, ar birsti visdrīzāk nepietiks. Šajā gadījumā iesaku izmantot speciālu transmisijas attīrītāju (degreasaer - eļļas šķīdinātājs). Šī šķīdinātāja formula ir izstrādāta speciāli tam, lai ātri noņemtu piekaltušo eļļu, kas sajaukusies kopā ar netīrumiem.

Dažreiz ar manuālu ķēdes tīrīšanu nav pietiekoši, lai noņemtu visus netīrumus, it īpaši tad, ja ķēdes posmos ir eļļas, smilšu un dubļu masa. Tādās situācijās ir jāizmanto ķēdes mazgātāju ar vairākām birstēm - tāda ierīce stipri atvieglos transmisijas apkopi.

Veikalu darbnīcās visbiežāk izmanto ultraskaņas tīrītājus.

Jaunas velosipēda ķēdes eļļošana

kedes-kopsana-4.webp

Komplektējot ķēdi ražotājs izmanto ļoti biezu pastu, ar ko pietiek, lai nobrauktu apmēram 300 – 400 kilometrus. Pēc tam vajadzēs ar ķēdes eļļošanu tikt galā pašam. Ieeļļot ar tādu pašu biezu masu ir grūti, tāpēc velosipēdu aksesuāru veikalos tiek piedāvātas šķidras alternatīvas un smidzināmie līdzekļi (spreji).

Kad esat iegādājies velosipēdu, pirms pirmā brauciena attīriet pastas pēdas, kuras var pamanīt uz ķēdes ārējās virsmas. Lai to attīrītu, izmantojit mīkstu lupatu. Ķēdes iekšpusē pastu nedrīkst tīrīt!

Šī vienkāršā procedūra neaizņem daudz laika, tāpēc iesakām to izdarīt katram, lai izvairītos no ķēdes bojājumiem.

Ko nedrīkst darīt eļļojot velosipēda ķēdi?

kedes-kopsana-2-1024x512.webp

WD-40 un tā analogu izmantošana ir galvenā kļūda velosipēda ķēdes eļļošanā.

Šie aerosoli nav eļļojošs materiāls un tiem ir pavisam cits iedarbības princips.

Tos izmanto vecas eļļas šķīdināšanai (atbloķēšanai, pārāk oksidējušos savienojumu atbrīvošanai). Šo materiālu var izmantot, lai ķēdi notīrītu, bet noteikti neizmantojiet to eļļošanai. Eļlas daudzums šo aerosolu sastāvā nav pietiekošs, lai nodrošinātu pilnvērtīgu ķēdes darbību.

Šajā gadījumā nederēs arī mašīnas motoreļļa. Motoreļļa ir paredzēta ekspluatācijai aizvērtās sistēmās un augstākām temperatūrām.

Nav vajadzības meklēt alternatīvu - speciālas velosipēda ķēdes eļļas patēriņš ir minimāls. Ar nelielu iepakojumu var pietikt daudziem gadiem.

Kāpēc gan lai to aizvietotu ar velosipēda ķēdes eļļošanai neparedzētiem materiāliem un vielām?

Vai velosipēda ķēdi drīkst eļļot ar solidolu? Nē, tāpat nedrīkst izmantot litolu, saulespuķu eļļu un aromātiskās eļļas. Pērciet eļļu, kas ir paredzēta velosipēda detaļām.

Eļļu īpatnības

kedes-kopsana-6-1024x576.webp

No visas velosipēda transmisijas eļļot vajag tikai ķēdi. Zvaigznes eļļot nedrīkst!

Eļļai vajag viegli piekļūt veltņiem, nenotecēt, nešķīst ūdenī braucot pa peļķēm. Kā analogu velosipēdu eļļai var izmantot eļļu paredzētu motociklu ķēdei. Tā nešķīdīs uz visām pusēm braucot lielos ātrumos, bet tā maksā vairāk un pārdodas lielāka apjoma iepakojumos. Tāds pirkums nav saprātīgs no budžeta viedokļa.

Velosipēda ķēdes eļļas var iedalīt divās grupās:

  • Sausiem laikapstākļiem (Dry). Teflonu saturošajam materiālam ir aizsardzība pret putekļiem, kā arī tas aizsargā ķēdi no mitruma iekļūšanas tajā. Tāda eļļa tiek uzskatīta par universālu - pat ja nokļuvāt lietū, atbraucot mājās pietiks ķēdi notīrīt, nosusināt un to atkārtoti saeļļot (pēc eļļošanas nevajag aizmirst noslaucīt ķēdes ārējās virsmas).

  • Augsta mitruma apstākļiem tiek ražota eļļa uz sintētikas bāzes - dažos gadījumos to sastāvā ir parafīns. Sintētiskajā bāzē ir daudz silikona, tādēļ šī eļļa lieliski aizsargā no mitruma, bet tā nederēs ekspluatācijai sausos laikapstākļos tās lielās taukainības dēļ. Šis variants ir optimāls risinājums velosipēda ķēdes eļļošanai ziemā un rudenī.

Veikalos ir pieejamas speciālas eļļas ar papildus elementiem. Piemēram, keramiskās eļļas uz ķēdes detaļām izveido slāni, kas palielina izturību pret ārējiem faktoriem un pagarina ķēdes ekspluatācijas laiku.

Eļļas ar biezinātājiem ļauj sasniegt ražotāja pastas efektu. Tādas vielas no sākuma labi tek, viegli piekļūst ķēdes iekšējām detaļām, bet pēc tam no tās izgaro šķīdinātājs un pasta sacietē. Galvenais neaizmirstet laicīgi notīrīt eļļas atlikumus uz ķēdes ārējās virsmas.

Velosipēda ķēdes eļļa tiek pārdota dažādos iepakojumus. Izsmidzināmais iepakojums nav pats ērtākais, kā arī tas nav ekonomisks, jo patēriņš ir palielināts. Pie tam – ar izsmidzināšanu var viegli nosmērēt tās aprīkojuma daļas, kuras nav nepieciešams eļļot (kā arī aploces, rāmi, spieķus un bremzes).

Daudz ērtāk ir izmantot aerosolu ar speciālu uzgali. Eļļu var iesmidzināt katrā veltnī netrāpot citām detaļām.

Velosipēdu eļļu un smērvielu aptuvenās cenas un piedāvājumu var apskatīties vienā no šiem interneta veikaliem - Gandrs vai Bikko.

Viens no populārākajiem zīmoliem velosipēdu apkopē, kā arī eļļošanā ir Muc-Off. Personīgi es izmantoju šī zīmola eļļas un tīrīšanas līdzekļus, nevaru neko sliktu teikt arī par Pedros, kuru savulaik pirku ZZK Jūrmala.