Shimano nesen prezentēja jauno šosejas ātrumu sistēmu Dura-Ace Di2 R9200 ar 12 zobratu kaseti un daļēju bezvadu sistēmu. Mēs visi to gaidījām vairākus mēnešus - arī internetā bija pietiekoši daudz nopludinātu jaunā Dura-Ace fotogrāfiju. Neviens negaidīja, ka Shimano vienlaicīgi prezentēs arī jauno Ultegra Di2 R8100 ar iepriekšējā modeļa funkcijām un īpašībām.

Dura-Ace un Ultegra galvenie jaunumi

Galvenais jaunums ir atteikšanās no mehāniskās transmisijas, kamēr aploču bremzes nav mainījušās. Kā ziņo Shimano, ātrumu pārslēgšana kļuvusi ātrāka pēc visiem tās parametriem. Bremzes strādā labāk un tām tagad ir precīzāka modulācija, kā arī tās ir vieglāk uzstādīt. Arī dual-control svirai ir jauna forma – tiek ziņots, ka tā atrisina dažas iepriekšējā modeļa nepilnības.

Otrais jaunums par Dura-Ace un Ultegra – visas komponentes vairs nav fiziski savienotas ar vadiem. Shimano tagad izmanto daļēju bezvadu sistēmu – abi ātrumu regulētāji ir pilnībā bez vadiem, bet pārslēdzēji ir pieslēgti pie viena centrālā akumulatora.

Daļējā bezvadu Dura-Ace un Ultegra sistēma

Dual Control ātrumu regulētāja sviras nosūta komandas uzreiz uz pašiem pārslēdzējiem. Katrai no šīm komponentēm tagad ir kaudze ar papildus bezvadu aprīkojumu. Jaunajā aizmugurējā pārslēdzējā ir iebūvēta bezvadu saziņa ar viedtelefona aplikāciju E-tube.

Par uzlādes līmeni, uzstādījumu statusu un režīma maiņu ziņo pārslēdzējā iebūvētās LED diodes.

parsledzejs_vk.webp

Kāpēc Shimano neizvēlējās pilnīgu bezvadu sistēmu?

Centrālā akumulatora izmantošana diviem pārslēdzējiem palielinās to darbības laiku.

Piemēram, SRAM aizmugurējais AXS pārslēdzējs ar vienu uzlādes laiku var nostrādāt 60 stundas. Shimano savukārt sola, ka jauno Dura-Ace Di2 un Ultegra Di2 akumulatoru pietiks kā minimums uz 1000 km lielākajai daļai to lietotāju.

Jāatzīst, ka dažādu mērvienību izmantošana apgrūtina abu aprīkojumu darbības laika salīdzināšanu, tāpēc gaidīsim pirmās atsauksmes. Jaunajai Di2 baterijai, kurai ir 5000 mAh ietilpība, ir tāda pati forma un iekšējās stiprināšanas varianti, kā iepriekšējai versijai.

Katra Dual Control svira darbojas ar CR1632 bateriju, kuru nevar atkārtoti uzlādēt. Kāpēc netiek izmantots populārāks variants CR2032? Mazāks CR1632 baterijas izmērs ir viens no Dura-Ace Di2 un Ultegra Di2 ātrumu regulētāju korpusu mazo izmēru iemesliem. Tā kā bezvadu protokols izmanto ļoti maz enerģijas, tad vienas sviras darba laiks ir 1,5 – 2 gadi – apmēram tik pat ilgi, kā SRAM AXS ātrumu regulētājiem.

Dual-control-svira_vk.webp

Patentētais bezvadu protokols signālus no ātrumu regulētājiem līdz pārslēdzējiem nodod ātrāk nekā iepriekšējā - vadu sistēma.

Visdrīzāk tas ir panākts pateicoties atjaunotajai elektronikai, kas komandas apstrādā četras reizes ātrāk1. Interesanti ir tas, ka faktiskā ķēdes kustība starp zvaigznēm arī ir ātrāka, nekā agrāk, kaut arī tas pamatā ir saistīts ar zobratu zobu formas izmaiņām (par to rakstīsim nedaudz zemāk).

Ja nu tomēr neuzticaties daļējam bezvadu risinājumam, Shimano piedāvā iespēju visu savienot kopā. Tādas konfigurācijas darba laiks palielinās par veseliem 50%, kas noteikti patiks supertālu distanču piekritējiem. Ja nu notiks kaut kāda problēma ar šādu savienojumu, sistēma atgriezīsies bezvadu konfigurācijā, lai uzturētu sistēmas darbaspēju.

1Shimano publicētā informācija

Dura-Ace / Ultegra kasete

Jaunajiem Dura-Ace Di2 R9200 un Ultegra Di2 R8100 modeļiem tagad ir 12 zobratu kasete.

Kā jums šķiet – cik daudz zobratus kompānijas vēl grasās iestūķēt kasetēs, pirms tās nomierināsies? Shimano argumenti pievienot vēl vienu ātrumu ir tādi paši, kādi tie bija tad, kad pārgāja no 10 uz 11, 9 uz 10, 8 uz 9 ātrumu sistēmām u.t.t.

Arī SRAM jau sen ir pārgājuši uz 12 ātrumiem, bet Campagnolo vispār jau sāk piedāvāt 13 zobratu sistēmas – japāņiem vajag pasteigties. Šobrīd Shimano piedāvās 11-30T un 11-34T variantus, bet vēlāk parādīsies arī 11-28T variants, kas būs pieejams tikai Dura-Ace.

Pieci lielākie Dura-Ace kasetes zobrati ir no titāna, pārējie – no tērauda ar aizsargpārklājumu (Ultegra visi zobrati ir no tērauda). Seši lielākie zobrati ir sadalīti divās mazākās daļās. Katrs zobrats ir piekniedēts pie alumīnija konstrukcijas, lai samazinātu svaru un palielinātu cietību.

Visiem kasetes zobiem ir Hyperglide+ forma (pirmo reizi tādu tehnoloģiju ieviesa kalnu velosipēda XTR ātrumu sistēmai). Pārslēgšanās ātrums uz lielāku zobratu nav īpaši mainījies, bet tiek ziņots, ka pārslēgšanās otrā virzienā ir par 66% ātrāka, nekā agrāk (kas jau bija jūtami ātrāka nekā SRAM AXS sistēmai).

Dura-Ace / Ultegra priekšējie zobrati

Priekšpusē ir pieejami šādi atjaunoti zobratu pāri: 50/34T, 52/36T un 54/40T. Kā jau tika gaidīts, priekšējie zobrati ir no alumīnija ar tukšu vidu, kas ievērojami palielina liekšanās cietību, kā arī pārslēgšanas ātrumu. Iepriekš tika izmantota tradicionālā konstrukcija ar plakanām plātnēm.

Ievēroju, ka šajā sarakstā nav tradicionālā 53/39T, kas, pēc Shimano domām, nav pietiekoši liela ātrākiem pārvietošanās tempiem. No otras puses pirmo reizi vēsturē varēs braukt ar 1:1 zobratu attiecības pārslēgumu, lai varētu uzbraukt kalnos, neizmantojot citu ražotāju komponentes. Ja izvēlēsieties 50/34T priekšējo zobratu sistēmu un 11-34T kaseti, tad droši varēsiet izmantot 1:1 ātrumu pašiem stāvākajiem kāpumiem.

Freehub

Protams, ka freehub atšķiras no priekšgājēja, bet tas ir savietojams arī ar 11 ātrumu rumbām un ratiem. Tāpēc, ja arsenālā jau ir pāris rati – varat turpināt tos lietot arī tad, kad pāriesiet uz jauno - 12 ātrumu grupu.

Jaunā freehub korpuss ir ļoti līdzīgs Micro Spline, ko Shimano izmanto kalnu velosipēdu kasetēm. Tā diametrs ir lielāks, jo nav nepieciešamības uzstādīt zvaizgni ar 10 zobiem.

Dura-Ace / Ultegra klaņi

Jaunajiem klaņiem ir tā pati Hollowtech II konstrukcija, kas bija arī iepriekš, pie tam - vadošās puses klanim ir līmēta divkomponenšu konstrukcija, bet otrā pusē – viendabīga konstrukcija. Shimano tradicionāli pieturās pie pārbaudītās 24mm sistēmas no hromēta tērauda, lai tā būtu maksimāli savietojama ar dažādiem centra ass standartiem.

Gan Dura-Ace, gan Ultegra ir parādījušies 160mm gari klaņi, kā arī Ultegra beidzot ir pieejams savs divpusējais jaudas mērītājs. Jaudas mērītāju izskats ir tāds pats kā iepriekš, kaut arī informācijas nodošanas un uzlādes porti tika pārvietoti, lai tiem ērtāk varētu piekļūt. Tāpat tika palielināta to precizitāte – no 2% līdz 1,5%. Kā ziņo Shimano – jaunie jaudas mērītāji ar vienu uzlādi spēs strādāt 300 stundas – tāpat kā iepriekšējie modeļi.

Ātrumu pārslēdzēji

Kopā ar plašo kasešu variantu diapazonu ir pieejami arī jauni aizmugurējie ātrumu pārslēdzēji, kuriem ir vienots un garāks skelets. Tie strādās ar jebkuru ātrumu kombināciju, ko piedāvā Shimano. Tiek ziņots, ka šiem pārslēdzējiem ir par 60% ātrāks gājiens, nekā iepriekšējiem modeļiem.

Direct Mount mini-link stiprinājuma sistēmu turpina izmantot arī jaunajos ātrumu sistēmu modeļos. Tiek gaidīts, ka velosipēdu rāmju ražotāju skaits, kas atbalsta šādu stiprinājuma sistēmu, tikai augs.

Papildus bezvadu aprīkojums aizmugurējam pārslēdzējam nedaudz palielina tā kopējo svaru. Sistēma ir paslēpta pārslēdzēja korpusa iekšējā pusē, tāpēc vizuālu atšķirību no tā priekšgājēja uzreiz nevar pamanīt. Jaunie pārslēdzēji ir pārsteidzoši pieguļoši pat malējā stāvoklī. Tas samazina iespēju bojāt sistēmu avārijas vai kritiena laikā.

Augstāk minēju to, ka viena no centrālā akumulatora priekšrocībām ir pārslēdzēju izmēra samazināšana. Shimano izmantoja šo priekšrocību, jo priekšējais pārslēdzējs tagad ir pavisam mazs, bet tā frontālais platums samazinājās par vienu trešo daļu. Pieļauju, ka tas uzlabo arī velosipēda aerodinamiku.

Ķēde, bremzes, rati un ātrumu pārslēgšana

Jaunās ķēdes vienkārši paņēma no MTB velosipēdu ātrumu sistēmām, jo zobratu attālums 12 ātrumu kasetēs ir identisks abām sistēmām. SPD-SL pedāļi un centra ass kausi nav mainījušies – nav jēgas labot to, kas nav salauzts.

Pirms pāris mēnešiem Shimano pačukstēja, ka viens no galvenajiem iemesliem jauno šosejas ātrumu sistēmu radīšanai ir diska bremžu darbības uzlabošana – ne tikai spēka ziņā, bet regulēšanas un trokšņu ziņā. Abas šīs problēmas ir novērstas Dura-Ace Di2 R9200 un Ultegra Di2 R8100 ātrumu sistēmās.

brake-support_vk.webp

Bremžu kluču atvere ir palielinājusies par 10%. Kaut arī Dura-Ace tiek izmantots viendabīgs suporta korpuss no kalta alumīnija, bet Ultegra – divkomponenšu – tāpat abiem atvere ir palielināta par 10%.

Vairs nav pieejami atsevišķi rotori šosejas velosipēdu diska bremzēm. To vietā abi komplekti tagad strādā ar kalnu velosipēdu Shimano diskiem, kas ir ne tikai vieglāki, bet tos arī mazāk ietekmē uzkaršanas deformācija.

brake-reach-support_vk.webp

Ātruma regulētāju svirām ir mainīts gājiens un tām ir labāk jūtama tekstūra. Pogām ir nedaudz lielāka augstuma atšķirība, lai pirkstiem tās būtu vieglāk atšķirt. Katrai svirai ir divi aksesuāru porti.

Arī ratu līnija nav palikusi bez izmaiņām. Tagad ir pieejami jauni Dura-Ace un Ultegra wheelset ar 36, 50 un 60mm dziļumu – visiem ir bezkameru formāts, iekšējais platums – 21mm, ārējais – 28mm. Kā ziņo Shimano – jaunie rati ir areodinamiskāki. Visbeidzot – Ultregra aploces ir no karbona un tām ir tāda pati forma, kā Dura-Ace aplocēm.