Viena no labākajām lietām, kas MTB pasaulē ir noticis mārketinga vainas dēļ ir atteikšanās no priekšējā ātrumu pārslēdzēja un pāreja uz ātrumu sistēmām ar vienu priekšējo zobratu.

Viedokļi par šo ir ļoti dažādi, tāpēc piedāvāju iztirzāt šo jautājumu nedaudz detalizētāk - vai šādai pārejai ir loģisks attaisnojums un vai tas ir tik dārgi kā šķiet?

Mēs visi ļoti daudzus gadus esam braukuši ar trim priekšējiem zobratiem un neviens pat neiedomājās sūdzēties par šādu sistēmu. Bet, ja padomāt par to, kāpēc tika izmantotas trīs zobrati - kļūst skaidrs, ka iemesls tam ir ātrumu sistēmas tehniskās nepilnības. Lai sasniegtu vēlamo rezultātu, 6 vai 7 aizmugurējo zobratu diapazonu vajadzēja papildināt ar trīs priekšējo zobratu kombināciju.

Laiks virzījās uz priekšu un aizmugurējās kasetes zobratu skaits palielinājās - kopējais ātrumu skaits velosipēdam palielinājās līdz 27 ātrumiem, dažos gadījumos - pat līdz 30. Šādas sistēmas izmantošana sāka likties lieka, tāpēc vēl ilgi pirms pirmo 1x ātrumu sistēmu prezentēšanas velosipēdu forumos sāka apspriest ideju par atteikšanos no priekšējā ātrumu pārslēdzēja.

1x ātrumu sistēmas radīšanas problēmas

Galvenās grūtības ar ko saskārās minimālisma piekritēji ir lielu zobratu trūkums kasetēs, kā arī nepieciešamība pēc chain guide (ķēdes vadītājs). Tobrīd standarts bija 11-32T kasete (kalnainākām vidēm - 11-34T, 12-36T).

chain-guiude-1024x683_vk.webp

Chain guide

Atsakoties no priekšējā ātrumu pārslēdzēja un atstājot vienu 34T zobratu, eksperimentētājiem pietrūka ātrumu attiecības ilgiem un stāviem augšupceļiem. Sakņainākos un akmeņainākos posmos ķēde pastāvīgi lidoja nost no zobrata, tāpēc nācās izmantot chain guide. Tiem braucējiem, kas centās maksimāli samazināt velosipēda svaru tas bija kā dūriens mugurā.

Pirmie uz velosipēdistu centieniem atbildēja ķīnieši - pārdošanā sāka parādīties 11-40T un 11-42T 9 un 10 ātrumu kasetes. Tad, kad SRAM prezentēja savu pirmo 1x ātrumu sistēmu ar narrow-wide* priekšējo zvaigzni, piekritēju skaits 1x sistēmai strauji pieauga.

Lai varētu novērtēt šo jaunumu, nācās šķirties no pieklājīgas naudas summas - par to varēja iegādāties iesācēja vai vidēja līmeņa velosipēdu. Tieši šī iemesla dēļ velosipēdistu kopienā nostiprinājās viedoklis, ka 1x ātrumu ir pārāk dārga un parastam braucējam tā nav nepieciešama.

Narrow-wide ir tehnoloģija, kurā zobratu zobi tiek pakārtoti secīgi ar šauru un plašu profilu.

Šāda veida zobratu tehnoloģijas mērķis ir novērst ķēdes nokrišanu no tiem. Tāpat šī mērķa sasniegšanai zobi tika ražoti ar lielāku augstumu.

narrow-wide_vk.webp

Narrow-wide tehnoloģija

1x ātrumu sistēmas priekšrocības

Iztērējāt kaudzi naudas, bet ko par to saņēmāt? To, ko vēlējāties.

Pirmkārt, samazinājāt velosipēda svaru - atbrīvojāties no ātrumu pārslēgšanas roktura, paša pārslēdzēja un vismaz viena lieka zobrata.

Otrkārt, vairs nevajag spaidīt kreiso ātrumu pārslēdzēja sviru; vairs nav riska, ka ķēde nolidos vai iesprūdīs, pārslēdzoties uz pašu mazāko priekšējo zobratu.

Braucot augšupceļā vairs nevajag nožēlot, ka neuzspējāt laicīgi pārslēgties uz mazāku priekšējo zobratu. 10-12 ātrumu kasete aizmugurē ir ļoti ērta lietošanā.

1x ātrumu sistēmas nepilnības

Galvenā nepilnība ir attiecības diapazona ierobežojums. Kombinācijā 34T/11-40T pietrūkst apakšējo ātrumu, kā arī izmantojot 9 vai 10 ātrumu kaseti ātrumu gājiena atšķirība ir pārāk liela.

Tieši tāpēc 1x ātrumu sistēma būs visērtākā un efektīvākā tad, kad tiek izmantota 11-46T vienpadsmit ātrumu kasete (vai vēl labāk - 10-50T divpadsmit ātrumu kasete). 46T kombinācijā ar 34T priekšējo zobratu (vai 32T, ja apvidus ir kalnains) ir pietiekoši zema attiecība, lai brauktu stāvos augšupceļos.

Esmu lasījis sūdzības par to, ka 34T un 11T nespēj nodrošināt 40+ km/h lielus ātrumus, bet, ja ar kalnu velosipēdu lidojat ar 40 kilometriem stundā, rodas jautājums - vai MTB velosipēds tiek pareizi izmantots? Atzīstu, ka mežos var sastapt tādus posmus, kur braucot no kalna var attīstīt lielus ātrumus, bet tā ir diezgan reti sastopama situācija.

Shēmā zemāk var apskatīt, ka pie kadences 90, ar 29x2.25 riteņiem un 34T zvaigzni mazākais ātrums ir 9,29 km/h, bet lielākais - 38,9 km/h. Manuprāt, tas ir ļoti labs ātruma diapazons.

graph_vk.webp

2022. gadā Shimano un SRAM piedāvā diezgan plašu klaņu komplekta klāstu priekš viena priekšējā zobrata, kā arī kasetes ar ātrumu diapazonu 11-46T, 10-50T u.t.t.

10-52t-cassette-2-1024x682_vk.webp

10-52T kasete

Vai ķēdes asimetrija nav nepilnība?

Ķēdes asimetrija nav tik ļoti vērā ņemama nepilnība, lai to pieminētu. Protams, ka ķēdes kalpošanas ilgums būs nedaudz samazināts palielinātās asimetrijas dēļ, bet, kā rāda prakse - kalpošanas ilgums daudz vairāk ir atkarīgs no savlaicīgas tīrīšanas un eļļošanas.

Tāpat ķēdes kalpošanas laiks ir atkarīgs no braukšanas stila - ja ar visu spēku mīties ar augstu pārnesumu, ķēde sabojāsies daudz ātrāk, nekā tad, ja savlaicīgi pārslēgsieties uz adekvātu ātrumu un brauksiet augšupejošā ceļā ar lielāku kadenci.

Mans viedoklis paliks nemainīgs - ja tev ir priekšējais ātrumu pārslēdzējs, tad izmanto to nepieļaujot lielu ķēdes asimetriju.

Bet, ja velosipēdam ir uzstādīta 1x ātrumu sistēma, tad var nelauzt galvu. Mēs tāpat visbiežāk izmantojam kasetes vidējo diapazonu, un galējos ātrumus ieslēdzam tikai uz noteiktu laika sprīdi. Ja ķēdes kalpošanas ilgums samazināsies par 20%, nekā braucot ar 3x sistēmu - tā vienkārši ir maksa par ērtībām.

Viens priekšējais zobrats ikdienas riteņbraucējiem

Cilvēki ir dažādi - daļa pieturas pie vecajiem ieradumiem un tradīcijām, un ir tādi, kas vēlas pamēģināt kaut ko jaunu. Protams, ka nav nekādas nepieciešamības pāriet uz 1x sistēmu, jo tikpat efektīvi var izmantot arī 2x vai 3x sistēmas (kaut arī tās dažreiz mēdz nokaitināt - it īpaši, kad tās ir jāregulē).

Toties, ja domājat, kādus uzlabojumus varētu veikt uz šo sezonu - iesaku izskatīt 1x ātrumu sistēmas uzstādīšanu. Gandrīz visi mani pazīstamie brauc ar 1x sistēmu - neviens no viņiem vēl nav teicis, ka atkal vēlētos izmantot priekšējos ātrumu pārslēdzējus.

1x-transmission-1024x576_vk.webp

De facto - augstākā un top MTB velosipēdu ātrumu sistēma jau ilgāku laiku izmanto tikai vienu priekšējo zobratu. Vidējā līmenī ir sastopamas 1x SLX un Deore sistēmas. Es nešaubos par to, ka dažu gadu laikā trīs zobratu sistēmas vairs nebūs pieejamas (ja nu tikai uz Shimano Tourney), bet 2x sistēmas būs sastopamas Altus-Alivio ātrumu sistēmās.

Piedāvāju uzrakstīt komentāru - ko domājat par 1x ātrumu sistēmu? Plānojat pāriet uz to vai arī paliksiet uzticīgi priekšējam ātrumu pārslēdzējam? Varbūt jau esat braukuši ar 1x sistēmu - pastāstiet par savu pieredzi.;

Vēlos piebilst, ka šajā rakstā runa iet par tiem kalnu velosipēdiem, kas netiek izmantoti kā universālie velo (gan pilsēta, gan parks, gan meži), bet pēc to lietošanas mērķa - bezceļi, trail, downhill u.t.t.