Viena priekšējā zvaigzne – vai ir pienācis laiks sākt to izmantot?

Dalīties

Viena no labākajām lietām, kas MTB pasaulē ir noticis mārketinga vainas dēļ (subjektīvs viedoklis) – ir atteikšanās no priekšējā ātrumu pārslēdzēja un pāreja uz 1x transmisiju (viena priekšējā zvaigzne).  

Viedokļi par šo ir ļoti dažādi, tāpēc piedāvāju iztirzāt šo jautājumu nedaudz detalizētāk – vai šādai pārejai ir loģisks attaisnojums un vai tas ir tik dārgi kā šķiet? 

Mēs visi ļoti daudzus gadus esam braukuši ar trim priekšējām zvaigznēm un neviens pat neiedomājās par šādu sistēmu sūdzēties. Bet, ja padomāt padziļināti par to, kāpēc tika izmantotas trīs zvaigznes, ir skaidrs, ka iemesls tam ir transmisijas tehniskās nepilnības. 6 vai 7 aizmugurējo zobratu diapazonu vajadzēja papildināt ar trīs priekšējo zvaigžņu kombināciju, lai sasniegtu vēlamo rezultātu. 

Laiks virzījās uz priekšu un aizmugurējās kasetes zvaigžņu skaits palielinājās – kopējais ātrumu skaits velosipēdam palielinājās līdz 27 ātrumiem, dažos gadījumos – pat līdz 30. Šāda “reduktora” izmantošana sāka likties lieka, tāpēc ilgi pirms pirmo 1x transmisiju prezentēšanas velosipēdu forumos sāka apspriest ideju par atteikšanos no priekšējā ātrumu pārslēdzēja. 

Viena priekšējā zvaigzne – problēmas 

Galvenās grūtības ar ko saskārās minimālisma piekritēji ir lielu zvaigžņu trūkums kasetēs, kā arī nepieciešamība pēc chain guide (ķēdes vadītājs). Tobrīd standarts bija 11-32T kasete (kalnainākām vidēm – 11-34T, 12-36T). 

Viena priekšējā zvaigzne - chain guide
Chain guide

Atsakoties no priekšējā ātrumu pārslēdzēja un atstājot vienu 34T zvaigzni, eksperimentētājiem pietrūka ātrumu attiecības ilgiem un stāviem augšupceļiem. Sakņainākos un akmeņainākos posmos ķēde pastāvīgi lidoja nost no zvaigznes, tāpēc nācās izmantot chain guide. Tiem braucējiem, kas centās maksimāli samazināt velosipēda svaru tas bija kā dūriens mugurā. 

Pirmie uz velosipēdistu centieniem atbildēja ķīnieši – pārdošanā sāka parādīties 11-40T un 11-42T 9 un 10 ātrumu kasetes. Tad, kad SRAM prezentēja savu pirmo 1x transmisiju ar narrow-wide* priekšējo zvaigzni, piekritēju skaits 1x sistēmai strauji pieauga. 

Lai varētu novērtēt šo jaunievedumu, nācās šķirties no pieklājīgas naudas summas – par to varēja iegādāties iesācēja vai vidēja līmeņa velosipēdu. Tieši šī iemesla dēļ velosipēdistu kopienā nostiprinājās viedoklis, ka 1x transmisija ir pārāk dārga un parastam braucējam tā nav nepieciešama. 

Narrow-wide – tehnoloģija, kurā zvaigznes zobi tiek pakārtoti secīgi ar šauru un plašu profilu. Šāda veida zvaigžņu tehnoloģijas mērķis ir novērst ķēdes nokrišanu no zvaigznes. Tāpat šim mērķim zvaigžņu zobi tika ražoti ar lielāku augstumu. 

Viena priekšējā zvaigzne - narrow wide tehnoloģija

1x transmisijas priekšrocības 

Pieņemsim, ka iztērējāt kaudzi naudas, un ko par to saņēmāt? Rezultātā saņēmāt to, ko vēlējāties. 

Pirmkārt, samazinājāt velosipēda svaru – atbrīvojāties no ātrumu pārslēgšanas roktura, paša pārslēdzēja un divām zvaigznēm. 

Otrkārt, vairs nevajag spaidīt kreiso ātrumu pārslēdzēju; vairs nav riska, ka ķēde, pārslēdzoties uz pašu mazāko zvaigzni, nolidos vai iesprūdīs.

Braucot augšupceļā vairs nevajag nožēlot, ka neuzspējāt laicīgi pārslēgties uz mazāku priekšējo zvaigzni. 10-12 ātrumu kasete aizmugurē ir ļoti ērta lietošanā. 

Viena priekšējā zvaigzne – nepilnības 

Galvenā nepilnība ir attiecības diapazona ierobežojums. Kombinācijā 34T/11-40T pietrūkst apakšējo ātrumu, kā arī izmantojot 9 vai 10 ātrumu kaseti ātrumu gājiena atšķirība ir pārāk liela.  

Tieši tāpēc 1x transmisija būs visērtākā un efektīvākā tad, kad tiek izmantota 11-46T vienpadsmit ātrumu kasete (vai vēl labāk – 10-50T divpadsmit ātrumu kasete). 46T kombinācijā ar 34T priekšējo zvaigzni (vai 32T, ja apvidus ir kalnains) ir pietiekoši zema attiecība, lai brauktu stāvos augšupceļos. 

Esmu lasījis sūdzības par to, ka 34T un 11T nespēj nodrošināt 40+ km/h lielus ātrumus, bet, ja ar kalnu velosipēdu lidojat ar 40 kilometriem stundā, rodas jautājums – vai MTB velosipēds tiek pareizi izmantots? Atzīstu, ka mežos var sastapt tādus posmus, kur braucot no kalna var attīstīt lielus ātrumus, bet tā ir diezgan reti sastopama situācija. 

Shēmā zemāk var apskatīt, ka pie kadences 90, ar 29×2.25 riteņiem un 34T zvaigzni mazākais ātrums ir 9,29 km/h, bet lielākais – 38,9 km/h. Manuprāt, tas ir ļoti labs ātruma diapazons. 

Viena priekšējā zvaigzne - ātruma grafiks

2022. gadā Shimano un SRAM piedāvā diezgan plašu crankset klāstu priekš vienas priekšējās zvaigznes, kā arī kasetes ar ātrumu diapazonu 11-46T, 10-50T u.t.t. 

10-52T kasete
10-52T kasete

Vai ķēdes asimetrija nav nepilnība? 

Ķēdes asimetrija nav tik vērā ņemama nepilnība, lai to pieminētu. Protams, ka ķēdes kalpošanas ilgums būs nedaudz samazināts palielinātās asimetrijas dēļ, bet, kā rāda prakse – tās kalpošanas ilgums daudz vairāk ir atkarīgs no savlaicīgas tīrīšanas un eļļošanas

Tāpat ķēdes dzīves laiks ir atkarīgs no braukšanas stila – ja ar visu spēku mīsieties ar uzliktu augstu ātrumu, ķēde sabojāsies daudz ātrāk, nekā tad, ja savlaicīgi pārslēgsieties uz adekvātu ātrumu un brauksiet augšupejošā ceļā ar lielāku kadenci. 

Mans viedoklis paliks nemainīgs – ja tev ir priekšējais ātrumu pārslēdzējs, tad izmanto to nepieļaujot lielu ķēdes asimetriju. 

Bet, ja tavam velosipēdam ir uzstādīta 1x transmisija – nelauz galvu. Mēs tāpat visbiežāk izmantojam kasetes vidējo diapazonu, un galējos ātrumus ieslēdzam tikai uz noteiktu laika sprīdi. Ja ķēdes kalpošanas ilgums samazināsies par 20%, nekā braucot ar 3x sistēmu – tā vienkārši ir maksa par ērtībām. 

Viena priekšējā zvaigzne ikdienas riteņbraucējiem 

Cilvēki ir dažādi – daļa pieturās pie vecajiem ieradumiem un tradīcijām, un ir tādi, kas vēlas pamēģināt kaut ko jaunu. Protams, ka nav nekādas nepieciešamības pāriet uz 1x sistēmu, jo tikpat efektīvi var izmantot arī 2x vai 3x sistēmas (kaut arī tās dažreiz mēdz nokaitināt – it īpaši, kad tās ir jāregulē). 

Toties, ja domājat, kādus uzlabojumus varētu veikt uz šo sezonu – iesaku izskatīt 1x transmisijas uzstādīšanu. Gandrīz visi mani pazīstamie brauc ar 1x sistēmu – neviens no viņiem vēl nav teicis, ka atkal vēlētos izmantot priekšējos ātrumu pārslēdzējus. 

De facto – augstākā un top MTB velosipēdu transmisija jau ilgāku laiku izmanto vienu priekšējo zvaigzni, vidējā līmenī ir sastopami 1x SLX un Deore sistēmas. Es nešaubos par to, ka dažu gadu laikā trīs zvaigžņu sistēmas vairs nebūs pieejamas (ja nu tikai uz Shimano Tourney), bet 2x sistēmas būs sastopamas Altus-Alivio groupset’os. 

Piedāvāju uzrakstīt komentāru – ko domājat par 1x transmisiju? Plānojat pāriet uz vienas priekšējās zvaigznes sistēmu vai arī paliksiet uzticīgi priekšējam ātrumu pārslēdzējam? Varbūt jau esat braukuši ar 1x sistēmu – pastāstiet par savu pieredzi. 

Vēlos piebilst, ka šajā rakstā runa iet par tiem kalnu velosipēdiem, kas netiek izmantoti kā universālie velo (gan pilsēta, gan parks, gan meži), bet pēc to lietošanas mērķa – bezceļi, trail, downhill u.t.t.

Saistītie raksti

Elektroskūteris – izlasi, pirms iegādājies

Elektroskūteris (elektriskais skrejritenis) iekaro arvien lielāku popularitāti un šai...

Velosipēda ķēdes eļļošana un tīrīšana

Velosipēda dzīves ilgums un “veselība” lielākoties ir atkarīga no Jums. Pat pats profesionālākais transports nevarēs pats par sevi parūpēties, tāpēc īpašnieka uzdevums ir savlaicīgi nodrošināt dzelzs zirga detaļu apkopi. Vai vajag tīrīt transmisiju?

Shimano aprīkojums velosipēdiem, to klasifikācija un apraksts

Velosipēds, kā arī jebkura cita lieta, sastāv no komponentēm....

Velosipēda diska bremžu kluči – to veidi un īpašības

Bremžu kluči ir viena no vispieprasītākajām velosipēda rezerves daļām....

Velosipēda izvēle

Latvijas interneta dzīlēs var atrast rakstus, kuru tematika ir...

Velosipēda zādzība – viss, kas par to ir jāzina

Velosipēda zādzība mūsdienās diemžēl nav retums. It īpaši, ja...