Lielākā daļa veloamatieru patstāvīgi apkopj un remontē savu pārvietošanās līdzekli. Tas palīdz ietaupīt līdzekļus un īpašnieks ir pārliecināts, ka visi darbi tika veikti pareizi un akurāti. Protams, ir arī daļa velobraucēju, kas dod priekšroku velosipēdu apkopei speciālos servisos, it īpaši, ja ir jāremontē centra ass.

Jebkurā gadījumā ir noderīgi saprast velosipēda uzbūvi un saprast, kad un kāda detaļa ir jāremontē. Šodienas tēma - velosipēda centra ass. Centra ass ir viena no tām velosipēda sastāvdaļām, kas visātrāk nolietojas un kurām ir nepieciešama sistemātiska apkope.

Kas ir centra ass?

Velosipēda centra ass (bottom bracket) atrodas rāmja zemākajā punktā. Tā ir nepieciešama velosipēda sistēmas savienošanai ar klaņiem.

Centra-ass.webp

Centra ass

Ass konfigurācijas īpašības ir tiešā veidā saistītas ar velosipēda marku. Ja pievērst uzmanību pārneses ass diapazonam, tad ir sastopami šādi varianti:

  • 68 milimetri (izplatītākais);

  • 110 milimetri;

  • 113 milimetri;

  • 122,5 milimetri.

Centra asis atšķirаs pēc mezgla tipa. Tie ir:

  • vienreizējie, kārtridža tipa;

  • izjaucami.

Izjaucamo mezglu var remontēt, tāpēc velosipēda īpašniekam centra asi sistemātiski vajadzēs ņemt nost, eļļot tā mehānismu un mainīt nodilušos gultņus.

Kad centra asij ir nepieciešama apkope vai remonts?

Speciālisti neiesaka novilcināt remontu, tāpēc pēc iespējas ātrāk centieties problēmu novērst. Par centra ass apkopes nepieciešamību var norādīt šādi simptomi:

  • sitienu skaņa velosipēda apakšdaļā;

  • asimetriska pedāļu kustība;

  • mehānisma ieķīlēšanās.

Kā pareizi noņemt centra asi?

Pareizai noņemšanai ir nepieciešami šādi instrumenti:

  • uzgriežņatslēga;

  • atspiedējatslēga;

  • āmurs;

  • skrūvgriezis;

  • centra ass noņēmējs;

ass-nonemejs-1024x768.webp

Centra ass noņēmējs

  • Pirmais etaps - velosipēda mazgāšana. Kategoriski aizliegts centra asi demontēt no netīra velosipēda. Ja zemes, zāles vai smilts daļas iekļūs mehānismos, iespējams, ka remonts vairs nepalīdzēs.

  • Pēc tam noņemiet klaņu skrūvju aizsegus (ja tādi ir). Pietiks aizķert plastmasas virsmu ar skrūvgriezi un aizsegu viegli noņemsiet. Atskrūvējam skrūves, kas notur klaņus pie ass. Skrūvēšanas virziens ir atkarīgs no vītnes veida.

  • Ņemam nost klaņus - jāsāk no tās puses, kur nav ātruma zvaigžņu. Pati ass stiprinās “bļodveidīgi” ar gredzeniem - ja pa gredzenu akurāti uzsist ar skrūvgriezi, tai vajadzētu pagriezties pa kreisi un atvienoties. Ar analoģisku kustību tiek izņemta arī bļodiņa.

  • Beidzot esam tikuši līdz centra ass gultņiem. Tos var ļoti viegli noņemt ar neliela skrūvgrieža palīdzību. Pēc tam ņemam rokās ass noņēmēju un akurāti izvelkam centra ass vārpstu - mehānismu, kas nodrošina velosipēda klaņu kustību.

crank-puller.webp

Kad ass mehānisms ir saeļļots un esat nomainījuši nepieciešamās detaļas, vajag atgriezeniskā secībā visu salikt atpakaļ. Ja jūs šo apkopi veicat pirmo reizi, uzmanīgi izpētiet visu konstrukciju pirms tās izjaukšanas. Ja neesat pārliecināts par savu redzes atmiņu, labāk piefiksējiet detaļu stāvokli to nofotografējot.

Kopumā centra ass noņemšanas process ir diezgan vienkāršs - kad būsiet to veicis pāris reizes - tas vairs nesagādās nekādas problēmas.

Centra ass remontu vai nomaiņu var veikt praktiski jebkurā veloservisā, piemēram, VeloNet to piedāvā veikt par cenu līdz 15 eiro. Saites uz dažiem servisiem zemāk.