Velosipēda diska bremžu kluču veidi un īpašības

Dalīties

Bremžu kluči ir viena no vispieprasītākajām velosipēda rezerves daļām. To maiņu ir nepieciešams veikt reizi sezonā vai biežāk, ja velosipēdu ekspluatējat regulāri.

Katru reizi, kad tiek mainīti bremžu kluči, grūtības var sagādāt jaunu kluču izvēle. Šajā rakstā aprakstīsim, kādi mēdz būt velosipēda diska bremžu kluči un ar ko tie atšķiras.

Disku bremzes pēdējo gadu laikā ir strauji iekarojušas popularitāti, bet eksistē arī citas velosipēda bremžu sistēmas – hidrauliskās un standarta (V, U veida bremzes). Aprakstīt citas bremžu sistēmas šajā rakstā nebūs lietderīgi (kaut arī dažreiz klučus priekš V veida bremzēm ražo no analogiem materiāliem).

Tātad, velosipēdisti iedalās divās grupās: tie, kuri rūpīgi izvēlas velosipēda rezerves daļas un tie, kuri liks to, kas fiziski lien virsū. Visdrīzāk, ka šī informācija būs noderīga abām velosipēdistu grupām.

Diska bremzes sastāv no berzi radošām daļām (visbiežāk metāls – nemetāls) – metāla diska (rotors) un nemetāla bremžu klučiem (mēdz būt arī metāla varianti).

Kam pievērst uzmanību?

  • Kādiem bremžu klučiem ir paredzēts velosipēda rotors (ja vien neplānojat mainīt arī to);
  • Kāds kluču standarts tiek izmantots tagad (izmēri);
  • No kāda materiāla tiek ražoti esošie bremžu kluči.

Apskatīsim katru no šiem punktiem detalizētāk.

Velosipēda diska bremžu rotors un tā savietojamība ar bremžu klučiem

Rotors
Rotors

Rotori var būt ražoti no dažādiem materiāliem un tiem var būt atšķirīgs pārklājums. Mēdz būt kombinētie rotori (tiek izmantots “zirneklis”, lai izkliedētu siltumu un atvieglotu konstrukciju). Daži rotori ir universāli, kamēr citi veidi derēs tikai noteikta veida bremžu klučiem.

Piemēram, ja uz rotora redzat uzrakstu Resin PAD Only, tad šāda veida rotoru drīkst izmantot tikai kopā ar mīkstiem, organiskiem bremžu klučiem (zemāk aprakstīsim, kas ir organiskie bremžu kluči). Diska materiāls šajā gadījumā ir mīkstāks, tāpēc izmantojot cietus bremžu klučus varat rēķināties ar to, ka drīz būs jāmaina rotors.

Ir vēl viena problēma – ja disks ir mīksts, bet kluči pārāk cieti, metāls sāks “klāties” uz bremžu kluču virsmas, attiecīgi samazinot to berzes efektivitāti.

Izvēloties bremžu klučus, obligāti uzziniet pašreizējā rotora raksturlielumus.

Šādu informāciju nav viegli atrast, it īpaši, ja runa iet par ķīniešu dzelzi bez nosaukuma.

Parasti šo informāciju var atrast ražotāja oficiālajā mājas lapā vai arī tā ir iegravēta uz diska. Esiet uzmanīgi ar velosipēda detaļu interneta veikaliem – nomocīts darbinieks preču aprakstā parasti bliež visiem diskiem vienādus raksturlielumus vai arī tie vispār nav pieejami. Šādā gadījumā loģiskākā izvēle būtu pasūtīt tādus pašus bremžu klučus, kādi jau bija uzstādīti – visbiežāk uz bremžu klučiem var atrast marķējumu.

Citi veidi uzzināt bremža kluču izmērus

Ir arī citi veidi, kā noteikt nepieciešamos bremžu klučus, piemēram, pašam izmērīt diska cietību un noteikt tā materiālu. Piekrītiet, šī metode ir diezgan sarežģīta un diez vai kāds veiks šādu analīzi.

Pirms turpināt apspriest disku bremzes un to klučus, paskaidrošu par bremžu modulāciju. Šo terminu bieži var sastapt foruma rakstos, kuros pieredzējuši velosipēdisti bieži jauniņos nomētā ar sarežģītiem terminiem.

Bremžu modulācija ir to spēja reaģēt uz spiediena spēku. Spēcīgāk nospiedāt uz bremžu rokturi – spēcīgāk nobremzējāt. Šis raksturlielums ne vienmēr ir lineārs un ne vienmēr atbilst augstākminētajam. Tieši otrādi – daži bremžu kluči var pārstāt reaģēt uz bremžu roktura spiediena spēka palielināšanu, kamēr izmantojot lētus klučus tie vispār var sākt slīdēt. Attiecīgi – gan kluču tips, gan materiāls tieši ietekmē bremžu modulāciju.

Bremžu kluču standarti un izmēru raksturlielumi

Uz dažādām bremžu sistēmām tiek izmantoti dažādi bremžu kluči. Lieliski, ja ražotājs izmanto vienādus standartus visai savu produktu līnijai – tādos gadījumos problēmu ar bremžu kluču izvēli nebūs.

Bremžu sistēmas shēma
Bremžu sistēmas shēma

Bremžu klučiem ir dažādi izmēri. Izvēlēties analogus varēs tikai vadoties pēc marķējuma uz bremžu klučiem, bremžu sistēmas tipa vai arī nomērot esošos bremžu klučus un izvēlēties tādus pašus.

Bremžu kluču tipu un izmēru klāsts ir ļoti liels – galvenais ir atcerēties to, ka ir nepieciešama 100% sakrītība. Dažu milimetru atšķirība bremžu sistēmu var padarīt par nelietojamu.

Velosipēda diska bremžu kluču veidi

Beidzot esam nokļuvuši pie šī raksta interesantākās daļas. Tagad mēs apskatīsim materiālus, no kādiem bremžu kluči tiek ražoti. Mūsdienās eksistē daži tipi: organiskie, keramiskie (bieži tiek saukti arī par organiskajiem, kas tie pēc būtības arī ir), pusmetāla un kausēta metāla.

Tie atšķiras pēc frikcijas materiāla (frikcijas materiāli ir materiālu grupa, kas tiek izstrādāta speciāli tam, lai palielinātu berzes spēku), kas ir uzklāts uz kluču cietās bāzes.

Organiskie bremžu kluči (Resin PAD)

Bremžu kluči - Resin Pad
Resin Pad

Šiem bremžu klučiem frikcijas materiāls ir kompozīts, kas sastāv no metāla skaidām (vai pareizāk būtu teikt – metāla daļiņām), kas ir “iegremdētas” speciālā vielā. Kompozītmateriālā metāla daļiņu daudzums nepārsniedz 30%. Pati viela, kurā ir iegremdētas metāla daļiņas, var būt organiskie sveķi ar augstu termisko izturību, gumija vai citi mīksti materiāli. Visbiežāk tiek saukti par Resin PAD.

  • Salīdzinoši ātri nolietojas, bet tajā pašā laikā to bremzēšanas efektivitāte ir augsta.
  • Ne tik ļoti labi tiek galā sliktos laikapstākļos. Ja uz tiem nokļūst šķidrums vai dubļi – vajadzēs tīrīt. Slapjā laikā zaudē lielu daļu no bremzēšanas efektivitātes.
  • Augsta modulācija (pateicoties palielinātai mīkstības pakāpei). Viens no labākajiem modulācijas rādītājiem starp visiem bremžu kluču veidiem.
  • Tiek izmantots uz rotoriem, kam nav lielu izvirzījumu – rotors – “zāģis” šādus klučus saberzīs putekļos pāris nedēļu laikā.
  • Neiesakām izmantot velosipēdistiem ar lielu svaru.
  • Neiesakām izmantot uz elektrovelosipēdiem vai elektroskūteriem.
  • Ļoti ātri noberžas (savam velosipēdam mainu reizi vai divas sezonas laikā).
  • Mazāks kalpošanas laiks.
  • Izvēloties pareizus klučus, bremzējot netiek radīta praktiski nekāda skaņa.
  • Šādus klučus ir diezgan grūti attīrīt no netīrumiem.

Metāla kausējuma (neorganiskie) bremžu kluči (Sintered PAD)

Bremžu kluči - Sintered Pad
Sintered Pad

Šādi kluči ir ražoti no metāla skaidām vai putekļiem, kas tiek saspiestas briketēs un pēc tam tiek sakausētas. Tiek izmantoti gan viena veida, gan dažādu veidu metāli – sākot no vara, beidzot ar augsta oglekļa pakāpes tēraudu. Dažreiz tiek izmantoti modificējoši piemaisījumi, piemēram, grafīts. Šādu piemaisījumu izmantošanas mērķis ir dažāds – visbiežāk grafīts novērš aizķeršanos pret rotoru.

  • Labi strādā jebkādos laikapstākļos – nezaudēs savu efektivitāti ne lietainos, ne sniegainos laikapstākļos.
  • Ilgi kalpos.
  • Vidēja modulācija – kluči ir cieti un slikti “spiežās”.
  • Var izmantot tikai ar atbilstošu rotoru. Rotors, kas ir paredzēts Resin-PAD klučiem, ātri noberzīsies un uz tā sāks veidoties bremzēšanas rises, kas neļaus klučiem cieši piekļauties rotoram, kā rezultātā mazināsies bremzēšanas efektivitāte.
  • Zema bremzēšanas efektivitāte. Tie strādās stabili jebkuros laikapstākļos, bet ir nepieciešams spēcīgāk nospiest bremžu rokturi. Nedaudz lielāks bremzēšanas ceļš.
  • Nav nepieciešama pastāvīga zāvēšana.
  • Pat pareizi izvēloties rotora-kluču komplektu – sliktā vai aukstā laikā bieži “gaudo”.
  • Augsts izmantošanas resurss.
  • Lieliski derēs smagākiem velosipēdistiem vai/un smagiem velosipēdiem vai elektrovelosipēdiem.
  • Var viegli notīrīt no jebkādiem netīrumiem gan ar apdedzināšanas metodi, gan mehāniskiem tīršanas līdzekļiem.

Pusmetāla bremžu kluči (Semi-Metallic)

Pusmetāla bremžu kluči
Semi-Metallic Pad

Pusmetāla kluču sastāvs neatšķiras no organisko kluču sastāva, bet sastāva proporcija gan atšķiras – šajā gadījumā tiek pieļauti līdz 65% metāla daļiņu. Tāpat kā organiskie kluči, arī šajos bremžu klučos metāla daļiņas ir iegremdētas speciālos termoizturīgos sveķos vai citā saistmateriālā.

Tiek uzskatīts, ka pusmetāla kluči ir lielisks kompromiss, ja nevarat izvēlēties starp organiskiem vai neorganiskiem bremžu klučiem. Tiem piemīt viena kluču tipa plusi un tam nav cita kluču tipa mīnusi.

  • Rada mazāk trokšņu, nekā neorganika, kā arī tajā pašā laikā tiem ir labāka modulācija.
  • Bremzē efektīvāk nekā kausētie kluči, ilgāk nolietojas nekā organiskie.
  • Ātrāk nodilst.
  • Der jebkura rotora veidam, izņemot atvērtos zāģveida rotorus.
  • Adekvāti reaģē uz laikapstākļu maiņu.
  • Apdedzināt vajag ļoti uzmanīgi.

Keramiskie bremžu kluči (Ceramic)

Keramiskie bremžu diski un kluči
Ceramic disc brake system

Keramiskos bremžu klučus uz velosipēdiem var sastapt reti, jo tie maksā salīdzinoši dārgi. Frikcijas materiāls ir keramika.

  • Nepieciešams speciāls rotors.
  • Neizturēs pat vieglus sitienus – frikcijas materiāls var sadrupt.
  • Ātri paliek netīri. Slikti strādās mainoties laikapstākļiem.
  • Ilgi pielāgosies rotoram.
  • Vislielākais lietošanas resurss no visiem bremžu kluči veidiem.
  • Maksā daudz, izplatīti – maz. Tiek izmantoti kā profesionālu velosportistu ierocis, nederēs ikdienas lietošanai.

Salīdzinājums (video)

Nobeigums

Mēs iepazināmies ar galvenajiem velosipēda diska bremžu kluču veidiem un to īpašībām. Katram kluču veidam ir savi plusi un mīnusi, tāpat kā katram veidam ir savi piekritēji un nīdēji. Bremžu kluču veids ir jānosaka pašam – viennozīmīgas atbildes uz šo jautājumu nav – vieni kluči var darboties labi vienos apstākļos, citi – citos.

Kompromiss starp šīm īpašībām ir jūsu izvēle. Vajag pamatot izvēli atkarībā no braukšanas stila.

Praksē bieži ērti ir izmantot vienu bremžu kluču veidu uz viena riteņa, kamēr uz cita tiek izmantots cits veids. Tādā veidā bieži tiek uzstādīti kausētie metāla kluči uz aizmugurējā riteņa, jo tas ātrāk paliek netīrs, kā arī uz aizmugurējo riteni tiek radīta lielāka slodze.

Noderīgi ir pamēģināt dažādus kluču veidus. Internetveikalā Bikko ir diezgan liels diska bremžu kluču klāsts.

spot_img

Saistītie raksti

Shimano Cues aizvieto Alivio, Acera un Altus

Shimano Cues aizvietos visas zemākā līmeņa Shimano kalnu velosipēda...

Shimano pret SRAM: kuru izvēlēties?

Izvēle starp Shimano un SRAM velosipēda detaļām var būt...

Mājas lapas jaunumi #1

Pirmajā ierakstā lielākoties stāstīšu par pašu mājas lapu –...

Riepu spiediena regulēšana ar Scope Atmoz 

Jau sen ir zināms, ka pa līdzeniem ceļiem velosipēds...

Velodators stūres bļodiņā – CoreCap 

Velodators CoreCap ir ļoti vienkārši integrējams standara stūres bļodiņā...

Garmin Varia Radar aizmugurējais lukturis ar videoreģistratoru 

Pirms septiņiem gadiem tika prezentēts pirmais Garmin Varia Radar...
- Reklāma -spot_img
Iepriekšējais raksts
Nākamais raksts