Full suspension un hardtail velosipēds – salīdzinājums

Pilnas amortizācijas (full suspension) vai hardtail velosipēds – šis ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ir jāizvērtē jauna kalnu velosipēda iegādē. Šajā rakstā salīdzināsim abus velosipēdu tipus – to priekšrocības, nepilnības un izmantošanu režīmā trail – pilsēta.

Vēl viens mūžīgs strīds, kas fundamentāli ir līdzīgs strīdam par to, kā radās dzīvība uz zemes, ir strīds starp hardtail un pilnas amortizācijas (full suspension) piekritējiem. Tiem, kas vēlas vairāk uzzināt par kalnu velosipēdu tipiem un to distancēm – varat lasīt šajā rakstā.

Īsi par to, kas ir pilnas amortizācijas velosipēds – tas ir pats pilnīgākais velosipēda tips no konstrukcijas skatu punkta. Hardtail ir velosipēds ar amortizētu dakšu, bet full suspension velosipēdam ir amortizācija gan priekšdaļā, gan aizmugurē.

Neskaitot velosipēdu atšķirību cenā, svarā un kopējā “krutuma” līmenī, abiem velosipēdu tipiem ir principiāla atšķirība to uzvēdībā uz šosejas un vispār braukšanas laikā. Pie tam, šī atšķirība ir jūtama un tas stipri ietekmē velosipēda izmantošanu profesionālā līmenī.

Velosipēda tipa izvēlē jāizvērtē braukšanas stils, distances attālums, kopējais uzstādāmā aprīkojuma līmenis un paša velosipēda kvalitāte.

Daudzi velosipēdisti apgalvo, ka nav nekā labāka, kā vispārastākais hardtail velosipēds. Tajā ir daļa taisnības – tik tiešām, uz līdzenas virsmas hardtail velosipēdi uzvedīsies daudz pārliecinošāk. Bet ko darīt, ja zem riteņiem parādās nelīdzenumi?

Šajā rakstā es centos īsi aprakstīt savus personīgos iespaidus, kad pārgāju no hardtail uz full suspension velosipēdu. Ņemot vērā pieredzi no sarunām ar citiem velosipēdistiem, uzreiz vēlos piebilst to, ka mūsdienīgi full suspension velosipēdi un tie, ko ražoja 2000. gados drastiski atšķiras.

Par braukšanas stilu un full suspension – hardtail velosipēdu darbības īpašībām

Reklāma

Saprotams, ka primārajam faktoram pilnas amortizācijas vai hardtail velosipēda izvēlē jābūt Jūsu braukšanas stilam. Piemēram, BMX disciplīnā vispār nav ko meklēt ar kalnu velosipēdu. Neizvērsīsimies raksta tēmā un turpināsim runāt par kalnu velosipēda izmantošanu pilsētas-enduro apstākļos. Tāpat apskatīsim to, kā velosipēds uzvedās braucot kalnā vai no tā.

Full suspension velosipēds

Idejiski Hardtail velosipēdam vajadzētu sniegt vieglāku velosipēdu griešanu, tādā veidā ietaupot enerģiju, kā arī tam vajadzētu svērt mazāk nekā full suspension velosipēdam, t.i. – ar hardtail braukt pilsētas – enduro apstākļos vajadzētu būt labāk, nekā ar pilnas amortizācijas velosipēdu. Tomēr realitātē tā tas nav.

Pilsētu ielas nav ideāli gludas, tieši tāpēc aizmugurējās amortizācijas esamība ļoti atvieglo pārvietošanos pat pa asfaltu. Velosipēds it kā lido pāri visiem nelīdzenumiem un Jūs praktiski nesajutīsiet pretestību. Tas atvieglo kustību, kā rezultātā Jūs mazāk nogursiet. Pilnīgi tas pats ir ar braukšanu pa trail. Kas ir trail? Atkārtojošos posmus ar slidenu grunti, akmeņiem, mežu takām ar saknēm, protams, tas viss ar pagriezieniem. Aizmugurējā piekare “iespiežas” šķēršļos un nostrādā uz nelīdzenumiem, kā rezultātā var turpināt griezt pedāļus pat pieklājīgas kratīšanās laikā.

Jāpiebilst, ka esmu braucis pa bedrainiem Latvijas ceļiem ar pilnas amortizācijas velosipēdu un hardtail, un, kaut arī pilnas amortizācijas velosipēds bija no lētā gala un 2000. gadiem, mana mugura, ar kuru tobrīd bija problēmas, pateica paldies.

Lēts full suspension velosipēds
Lētā gala pilnas amortizācijas velosipēds

Kā velosipēds uzvedās braucot augšup? Pārsteidzoši, bet situācija ir analoģiska jau aprakstītajai augstāk, it īpaši, ja nevajag braukt augšā pa spoguļgludu asfaltu. Pilnas amortizācijas velosipēds lieliski tiek galā ar augšupejošu ceļu un šo posmu paveic pat labāk, nekā hardtail velosipēds.

Ko var piebilst par ekstremālu izmantošanu? Šeit arī viss ir vienkārši – ja velosipēda lietošana kaut nedaudz robežosies ar ekstremālu braukšanu, labāk izvēlēties pilnas amortizācijas velosipēdu. To var sajust jau pēc pirmā, smagā nobrauciena – tur, kur zaudēsi kontroli ar hardtail velosipēdu, pilnas amortizācijas braucamais peld un nejūt nevienu šķērsli.

Ja sašaurināsim tēmu līdz tikai ekstremālām disciplīnām, piemēram, downhill vai bikercross, tad jau sen ir zināms, ka pilnas amortizācijas velosipēds sportistam dod neizmērāmu priekšrocību. 

Kā velosipēda amortizācijas tips ietekmē uz augstākminētajiem faktoriem?

Šis ir ļoti labs reizē sarežģīts jautājums. Lai daudz neieslīgtu teorētiskos jautājumos, pateikšu tikai to, ka secinājumus veicu balstoties uz saviem velosipēdiem. Strīdēties par to, ka viens amortizācijas tips ir labāks par citu nav jēgas, jo vajag spriest pēc paredzētā velo izmantošanas veida.

Manā gadījumā viss ir skaidrs – mēs runājam par braukšanu pa asfaltu, kā arī nobraucot uz grantēta/smilšu ceļa, iebraucot mežos ar saknēm un šaurām takām, kalniem un nobraucieniem, bez ilgiem lēcieniem vai lidojumiem. Manā gadījumā labākais variants ir pilnas amortizācijas velosipēds, piemēram, kāds no Norco Fluid modeļiem.

Ja salīdzināt iespaidus no braukšanas augšup, nobrauciena, nelieliem lēcieniem starp hardtail (Specialized HardRock) un pilnas amortizācijas Norco Fluid velosipēdu, tad pilnas amortizācijas velo braucot augšup uzvedas daudz labāk, pie tam, pateicoties pilnajai piekarei, daudzi grūti augšupceļi ar saknēm kļuva daudz vieglāk pārvarami, t.i. – velosipēda caurgājamība ir pieaugusi. 

Nobraucienos abi velosipēdu tipi arī uzvedas atšķirīgi – hardtail visu laiku mēģina izlekt no vietas un to vajag visu laiku pieturēt, kamēr pilnas amortizācijas velosipēds brauc ļoti pārliecinoši. Visi ekstremālie elementi ar pilnas amortizācijas velosipēdu arī ir pārvarami daudz vieglāk, nekā ar hardtail tipa velo. Pie tam, uz asfalta pilnas amortizācijas velosipēdam dinamika ir krietni labāka.

Kāpēc tad tiek uzskatīts, ka pilnas amortizācijas velosipēds daudzos gadījumos ir sliktāks nekā hardtail velosipēds priekš trail-pilsētas?

Man šķiet, ka iemesls ir daudzu mītu esamībai, kurus mēs ar Jums tūlīt izskatīsim.

Mīti par full suspension velosipēdu

  1. Pilnas amortizācijas velosipēds ir smagāks nekā hardtail. Tas ir mīts – mūsdienīgi, atbilstoša līmeņa pilnas amortizācijas velo var būt pat vieglāks nekā hardtail velosipēds. Iespējamās nedaudzo gramu izmaiņas krietni kompensē braukšanas mīkstums ar iespēju amortizēt nelīdzenumus augšupejošā ceļa posmā. Rezultātā mazāk nogursti un vari izbraukt grūtākus posmus.
  2. Pilnas amortizācijas velosipēds biežāk lūzt. Šis arī ir mīts. Neko tamlīdzīgu neesmu novērojis, ja pareizi izmantot un sekot līdzi jebkura kvalitatīva velosipēda stāvoklim. Nevar noliekt, ka pilnas amortizācijas velosipēdiem vēl aizvien nepatīk stipra noslodze uz sāniem, bet arī to var kontrolēt.
  3. Pilnas amortizācijas velosipēds slikti brauc kalnos. Un atkal – lasiet augstāk. Ar pilnas amortizācijas velosipēdu braukt kalnos ir vieglāk.
  4. Pilna amortizācija traucē griezt pedāļus. Tas noteikti nav tā. Es jutu šo efektu uz 2000. gada pilnas amortizācijas velosipēdiem. Tā tiešām bija problēma, kad aizmugurējā amortizācija vēl nebija tik mūsdienīga un to nevarēja pienācīgi regulēt.
  5. Ar pilnas amortizācijas velo nevar ceļot un braukt garas distances – šī arī ir pilnīga dezinformācija. Ar savu pilnas amortizācijas velosipēdu asmu nobraucis daudz lielākas distances nekā ar hardtail Cube vai Specialized.

Secinājumi: Mūsdienu amortizācijas sistēma nekādi neietekmē kustību, neietekmē svaru (ja mēs nerunājam par amortizāciju, kurai gājiens ir 200, kur viena eļļas tvertne sver 2kg), un pilnas amortizācijas esamība stipri atvieglo kustību grūti izbraucamos posmos. Pilnas amortizācijas velosipēdi braucienu padarīs ne tikai komfortablāku, bet arī ilgāku.

Ar ko ir labāks hardtail velosipēds?

  1. gadījums – Stipri ierobežots budžets. Lēts pilnas amortizācijas velosipēds nekam neder. Tas būs smags, nemanevrējams metāla gabals, kas bieži lūzīs un tik nosēdīsies ar katru kustību. Piemēram, 2016. gadā pašu lētāko pilnas amortizācijas velosipēdu ar pieklājīgu aprīkojumu es atradu par 1000 eiro, kamēr ļoti labs hardtail velosipēds ar nesliktu aprīkojumu var nopirkt par 500 eiro.
  2. gadījums – Jūs braucat pa speciālām disciplīnām un plānojat veikt trikus – te vairāk vajag orientēties pēc Jūsu sajūtām. Teorētiski, pat te pilnas amortizācijas velosipēdam vajadzētu būt labākajai izvēlei.
  3. gadījums – Jūs esat 100% tūrists un Jums ir nepieciešams klasiskais rāmja bagāzņieks vai arī ir nepieciešami pilnizmēra dubļusargi, kā arī pilsētas velosipēds galīgi neatbilst braukšanas stilam. Šādā gadījumā jāņem hardtail, jo uz pilnas amortizācijas velo Jūs šādu aprīkojumu neuzstādīsiet. Tāda pati situācija ir ar bērnu krēsliem.

Nobeigumā

Trīs lapu teksta kvintesence – ja budžets atļauj nopirkt kvalitatīvu pilnas amortizācijas velosipēdu un Jūs neesat tūrists, kuram nepieciešams rāmja bagāžnieks, tad labāk pirkt tieši pilnas amortizācijas velosipēdu. Visos pārējos gadījumos pērciet hardtail.

Pāris saites:

Iepriekšējais rakstsVelosipēds bērnam
Nākamais rakstsKalnu velosipēds un to disciplīnas
Braukt.lvhttps://braukt.lv
Velo entuziasts, interesē viss jaunais velopasaulē, sekoju līdzi velosportam. Ar velosipēdu pārvietojos kopš agras bērnības, šobrīd braucu ar pilnas amortizācijas velosipēdu,

Citi raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Līdzīgi raksti

Jaunākie raksti

Beacon – Strava drošības funkcija tagad ir pieejama bezmaksas

Ar Strava Beacon jūs varat atļaut sekot līdzi savai atrašanās vietai trīs cilvēkiem. Šī funkcija ir ļoti noderīga visiem – gan skrējējiem, gan gājējiem...

Velosipēda treniņi jebkurā vecumā – arī pēc 40, 50 un 60 gadiem

Rekomendācijas sasniegt maksimālus rezultātu velosipēda krēslā īsākajā iespējamā laika posmā ir aktuāli cilvēkiem, kuru ķermenim vēl ir... jaunības rezerves. Metabolisms ir ātrāks, ķermeņa reakcija...

Wahoo ELEMNT Bolt V2 ar krāsu ekrānu. 2021. gada modeļa izmaiņas

Tā vien šķiet, ka kompānija Wahoo prezentēja kompakto GPS velodatoru Bolt ar monohromu displeju par pievilcīgu cenu. Produkta mērķis bija lielas lietotāju bāzes piesaistīšana...

Vēlies saņemt paziņojumus par jauniem rakstiem?

Ievadi savu e-pastu un uzzini pirmais, kad tiks publicēts jauns raksts. Mēs nesūtīsim reklāmu.