Velosipēda izvēle

Latvijas interneta dzīlēs var atrast rakstus, kuru tematika ir velosipēda izvēle, bet tikai daži no tiem ir aprakstīti sīkāk, un detalizētu informāciju neviens no tiem nesniedz. Pirms sezonas sociālajo tīklu grupās, kā VELO KLUBS un citās tiek bieži uzdoti jautājumi, kā pareizi izvēlēties velosipēdu. Mēs nolēmām sniegt virspusēju, bet nedaudz detalizētāku ieskatu par šo jautājumu. 

Var uzticēties speciālistam veikalā, kurš sniegs nepieciešamo padomu pēc Jūsu nosauktajām prasībām, bet ne vienmēr veikalu konsultanti ir pietiekoši zinoši šajā jomā. Pamātzināšanas par velosipēdu labāk zināt pašam un vajag censties mazāk klausīties dažādus ieteikumus.

Sāksim ar pašiem pamatiem. Atšķirībā no automašīnas un motocikla, velosipēds ir tāds pārvietošanās līdzeklis, kura pirkšanā nav jāparaksta dažādi dokumenti, jāpērk apdrošināšana u.t.t., bet jābūt arī uzmanīgiem – pērkot velosipēdu, pārdevējam tāpat ir jāizsniedz daži dokumenti, kurus izmantosiet, ja vajadzēs vērsties pēc garantijas remonta. Šie dokumenti ir – 

  • Instrukcija;
  • Servisa grāmatiņa (bieži apvienota kopā ar instrukciju);
  • Pirkuma čeks ar pilnu pirkuma summu;
  • Velosipēda pase ar garantijas talonu.

Galveno komponenšu numuriem (rāmis un dakša) jābūt ievadītiem attiecīgajos dokumentos un tiem jābūt apstiprinātiem ar veikala zīmogu. Dokumenti var noderēt velosipēda pārdošanas vai tā zādzības gadījumā.

Velosipēda tehniskais stāvoklis

Nedaudz sīkāk par velosipēda tehnisko stāvokli un garantijas remonta gadījumiem. Visiem jauniem velosipēdiem jābūt pietiekoši kvalitatīviem un labā tehniskajā stāvoklī. Var izrādīties, ka velosipēdam ir ražojuma brāķis – tādā gadījumā būs nepieciešama garantija. Piemērs – rāmis var ieplaisāt vai arī dakšas amortizators pārstāj strādāt. Velosipēda tehniskā apkope ir salīdzinoši vienkārša, bet, ja Jūs to veiksiet pastāvīgi, veikals var atteikt velosipēda aprīkojuma garantijas remontu. Atteikt garantijas remontu rāmim veikals nevar – pat tādā gadījumā, ja tehnisko apkopi neveicāt viekalā.

Jauna velosipēda tehnisko stāvokli vajag rūpīgi pārbaudīt. Nevajag ticēt labu vēloša pārdevēja solījumiem, kurš teiks, ka viss ir lieliski un nepieciešams steidzīgi noformēt pirkumu. Ja pamanījāt kādu nepilnību, kas izskatās pēc ražotāja brāķa, labāk atteikties no pirkuma.

Reklāma

Velosipēdu jādemonstrē ir tādā stāvoklī, lai uz tā varētu uzreiz uzkāpt un aizbraukt prom no veikala.

Velosipēda izvēles stratēģija

No sākuma ir jāizlemj, kādā stilā brauksiet ar velosipēdu. Visi velosipēdi kaut kādā veidā atšķirās. Universālie varianti reti būs ērti priekš kāda noteikta stila. Piemēram, priekš downhill stila būs nepieciešams jaudīgs pilnas amortizācijas (full suspension) velosipēds, bet braukšanai pa pilsētas ielām pietiks ar pilnīgi parastu velosipēdu ar taisnu sēdēšanas pozīciju. Velosipēdi iedalās šosejas, kalnu, BMX, pilsētas, tūrisma un vērnu velosipēdos. Par tiem mēs sīkāk rakstījām šajā rakstā.

Cilvēki ne vienmēr saprot, kas ir braukšanas stils un par ko vispār iet runa. Jaunais velobraucējs vēl nav noformējis savu braukšanas stilu. Visbiežāk cilvēki pieļauj,  ka tie brauks visvairāk pa pilsētas ielām un meža takām.

Atvieglosim izvēles metodi un pastāstīsim, ar ko velosipēdi atšķirās viens no otra. Tādā veidā mums nevajadzēs iedziļināties braukšanas stilu aprakstā. Pēc tam apskatīsim katru atšķirību detalizētāk un veiksim secinājumus par katru parametru.

Velosipēdu galvenās atšķirības

  • Velosipēda un tā aprīkojuma līmenis – ar šo ir jāsāk izvēle. Limitācija ir pieejamais budžets.
  • Lietošanas veids – jau augstākminētais braukšanas stils.
  • Ratu izmērs – velosipēdi visbiežāk ir sastopami ar ratu diametru no 14 līdz 29 collām. Iesācējam iesakām izvēlēties 20 (saliekamajam velosipēdam) vai 26 collu ratus.
  • Rāmja tips – rāmis var būt atvērta, aizvērta, saliekama un parasta veida. Atšķirās ar izmantoto materiālu – visdrīzāk, ka Jūs nopirksiet velosipēdu ar alumīnija rāmi.
  • Stūres statnes tips – svarīgs parametrs, par kuru daudzi aizmirst. Mēs meklēsim stūres statni bez vītnes.
  • Amortizatoru tips un skaits – pats kutinošākais brīdis, jo eksistē gan rigid, hardtail un full-suspension velosipēdi. Ekonomiskajā variantā full-suspension velosipēdi būs sliktāki par hard tail, kuriem ir tikai amortizēta dakša.
  • Riepas – tās var būt gan dubļu, gan ziemas, gan ceļu. Variantu ir diezgan daudz un tos atsevišķi izskatīt nav jēgas. Visi jaunie velosipēdi parasti ir aprīkoti ar labām bāzes riepām.
  • Rāmja izmērs – ģeometrisko parametru attiecība. Jāiegaumē, ka mūsdienu kalnu velosipēdiem ir ne tikai dažāda zemsēdekļa trubas augstums, bet arī dažāds galvenās rāmja trubas garums, dažādi leņķi u.t.t.
  • Ātrumu skaits – pašsaprotams parametrs. Nevajag dzīties pēc lielāka ātrumu skaita.
  • Velosipēda aprīkojuma tips un līmenis – kādi ātrumu pārslēdzēji ir uzstādīti un kāda ir to efektivitāte?
  • Velosipēda bremžu tips un kvalitāte – ir sastopami dažādi bremžu veidi, kā hidrauliskās, V-veida un citas. Jebkurā gadījumā – bremzēm jābūt kvalitatīvām un efektīvām.
  • Velosipēda centra ass un rumbas – šie parametri nodrošina konstrukcijas ilgu kalpošanu un braukšanas komfortu.
  • Sēdekļa tips – dažādiem braukšanas stiliem ir paredzēti dažādi sēdekļi. Iesācējiem labāk pirkt sēdekli, kas palīdz noturēt līdzsvaru.
  • Velosipēda stūres tips – par to mēs publicēsim veselu rakstu. Iesācējam nav jēgas iedziļināties stūres tipā, galvenais domāt par komfortu.
  • Iespēja aprīkot velosipēdu ar bagāžnieku – šis ir svarīgs parametrs tiem, kas izmanto velosipēdu kā pārvietošanās līdzekli.
  • Dubļu sargi un iespēja ar tiem aprīkot velosipēdu – ne mazāk svarīgs parametrs, īpaši tiem, kuri izmanto velosipēdu visu gadu. Ziemā bez dubļu sargiem labāk ārā neiet.
  • Svars – nokomplektēta velosipēda kopējā masa. Jo tas ir mazāks, jo labāk. Iesācējam nevajag īpaši iespringt par šo parametru.
  • Ergonomika – svarīgs parametrs, jo ir sastopami velosipēdi, ar kuriem viss it kā ir kārtībā, bet braukt ar tiem nav ērti. Viens lieks stūres statnes grāds un ar velosipēdu pārvietoties vairs nebūs komfortabli.

Parametru ir diezgan daudz, un, visdrīzāk, velosipēda izvēle vieglāka nav palikusi, tāpēc katru no punktiem vajag apskatīt sīkāk.

Velosipēda un tā aprīkojuma līmenis

Velosipēdi, kā gandrīz jebkura cita prece, tiek pārdoti gan diezgan lēti, gan dārgāki, nekā auto. Ar tiem ir tāpat kā ar audio sistēmām vai automobiļa klasi. It kā viss tas pats, bet patīkamāk ir braukt vai klausīties mūziku ar augstākas klases produktu. Tāpat ir jāņem vērā, ka specifiskas lietas ir pieejamas tikai dārga aprīkojuma īpašniekiem.

Nevajag padomāt, ka labu un uzticamu velosipēdu nav iespējams nopirkt lēti, jo katrā cenu grupā ir neslikti ražotāji. Kļūdīsieties tad, ja atradīsiet tik lētu velosipēdu, ka tā cena neatbilst aprakstītajiem raksturlielumiem, piemēram, full suspension velosipēds hardtail velosipēdu cenu grupā.

Velosipēda kvalitāti un līmeni bieži nosaka arī tā ražotājs. Budžeta grupā var pievērst uzmanību Stels ražotajiem velosipēdiem (par tiem citu reizi publicēsim atsevišķu rakstu), kā arī Stark, Merida, Norco, Kona, Giant, Haro, GT un daudziem citiem, kamēr jāizvairās no ķīniešu brendiem vai mazpazīstamiem, piemēram, Romet.

Tāpat atšķirās aprīkojuma līmenis. Uz viena un tā paša rāmja var pieslēgt pilnīgi atšķirīgu aprīkojumu – gan ātrumus, gan bremzes. Aprīkojums nosaka velosipēda darba spēju un uzticamību. Iesakām izvēlēties uzticamu velosipēdu ar labu rāmi, bet vidēju vai gandrīz zemākā līmeņa aprīkojumu, jo pēdējo var nomainīt, kamēr rāmja vai dakšas maiņa bieži ir ekvivalenta jauna velosipēda iegādei.

Katram aprīkojuma ražotājam (vispār, tikai diviem – Shimano un Sram) ir sava aprīkojumu līmeņa skala. Jo augstāks līmenis – jo labāk darbosies velosipēds.

Kam vēl var pievērst uzmanību? Ja Jūs esat iesācējs, tad uzmanīgi izpētiet iepriekšējo gadu velosipēdu modeļus. Dažreiz veikalos var atrast divus vai trīs gadus vecus modeļus ar labu atlaidu, kuri ir aprīkoti ar lielisku aprīkojumu un uzticamu, izturīgu rāmi. Vadošie ražotāji ikgadēji prezentē atjaunotos velosipēdu modeļus, un vecie parasti tiek izpārdoti. Ja profesionālim sīkas izmaiņas ir svarīgas, iesācējam tie ir sīkumi.

Lietošanas veids

No sākuma Jums ir jāizlemj, cik daudz varat atļauties tērēt velosipēda iegādei. Tagad padomāsim par to, kā Jūs to plānojat lietot? Ja mierīgi un tikai pa ielām – meklēsim pilsētas velosipēdus. Ja ir nepieciešams nokļūt no punkta A līdz punktam B ātri, un asfalta kvalitāte ir laba, tad pirksim šosejas velosipēdu. Ja brauciena laikā iespējami grunts ceļi – Jums noteikti būs jāpērk kalnu velosipēds. Protams, ja Jūs esat ekstrēmu sajūtu piekritējs, tad var lūkoties uz BMX vai ektrēmo kalnu velosipēdu pusi.

Izvēlēties velosipēdu pēc tā lietošanas veida nav tik vienkārši. Iesācējam vislabāk izvēlēties pamatnovirzienu un, pēc tam, pērkot nākošo velosipēdu jau izvēlēties sev vairāk atbilstošu modeli. Kad izvēlēsieties velosipēda lietošanas veidu, skaidrāks kļūs arī velosipēda cenu diapazons.

Piemēram, es plānoju braukt pa meža takām ar saknēm, bet pa asfaltu nokļūt līdz tai vietai. Mums būs jāmeklē cross-country full suspension velosipēdi ar nelielu amortizātoru gājienu (apmēram 100mm).

Ratu izmērs

No ratu izmēra ir atkarīgs velosipēda lietošanas ērtums un tas, cik daudz vietas braucamais aizņems mājās. Par ratu optimālo izmēru strīdās bieži un daudz. Katram braukšanas stilam ir paredzēts savs ratu izmēra diapazons, piemēram, BMX lielākoties var sastapt ar 20 collu ratiem, bet pilsētas velosipēdiem ļoti bieži ir 29 collu rati. Iesācējam nav jēgas iedziļināties šajos strīdos, bet vajag spriest loģiski. Lieli riteņi labāk brauc pa nelīdzenu virsmu, t.i. – tie vieglāk tos pārvar un arī velosipēdu ir vieglāk novaldīt. Ar šādiem ratiem Jūs palielināt velosipēda caurgājamību, tajā pašā laikā ietaupot spēkus, bet tos “iegriezt” ir grūtāk un tiem ir mazāka manevrētspēja.

Šobrīd es ieteiktu izvēlēties 26 vai 27,5 collu ratus, kuru uzskatu par optimālāko, kaut arī iesācējam labāk izvēlēties 26” ratus, jo apkopē tie ir paši lētākie. Tāpat vajag ņemt vērā Jūsu augumu – ja neesat pietiekoši garš, tad 29 collu rati (naineri) būs ļoti neērti.

Velosipēda rāmja tips

Īpašu uzmanību vajag pievērst rāmja ģeometrijai, rāmja materiāls nebūs tik svarīgs. Mūsdienās pats izplatītākais un sevi vislabāk pieteica alumīnija sakausējuma rāmji. To ir pietiekoši daudz, bet iesācējam rāmja materiāls nebūs tik svarīgs. Uz lētiem riteņiem bieži līmē virsū uzrakstus līdzīgus kā SUPER-PUPER ALUMINIUM ALLOY PRO. Izvairieties no tādiem, tā ir lēta reklāma.

Tērauda rāmji tiek ražoti arvien mazāk, bet tos vēl aizvien var sastapt uz lētiem velosipēdiem. Ir arī dārgā gala tērauda rāmji, piemēram DMR Bolt.

Velosipēdu rāmji tiek ražoti arī no karbona. Iesācējam nav jēgas tiem pievērst uzmanību, jo karbona velosipēds ir profesionāla tehnoloģija, par kuru ir runāt ir par agru. Karbona rāmja izvēle ir vesela māksla, kurā ir daudz klupšanas akmeņu. Lēti karbona rāmji var sākt kust saules staru iespaidā.

Rāmja ģeometrija tiek izvēlēta pēc velosipēdista auguma. Ja tas ir pirmais velosipēds, tad to labāk izvēlēties veikalā – pasēdēt uz velosipēdiem ar dažādiem rāmju izmēriem un noskatīt ērtāko. Sarežģītākais ir kalnu velosipēda rāmja izmēra izvēlē – bez papildus aprīkojuma viens vai cits variants var šķist ļoti neērts. Ja nav pieredzes kalnu velosipēda rāmja izmēra izvēlē, tad izmantojiet rekomendētos izmērus – 16 collu rāmi vajadzētu pirkt 160 – 165 centimetrus gariem cilvēkiem. Mans ieteikums – ņemt nedaudz lielāku velosipēdu, nekā Jums ir nepieciešams – vismaz man tādi patīk labāk.

Rāmis var būt gan saliekams, gan klasiska tipa. Ja neplānojat velosipēdu pastāvīgi pārvadāt automašīnas salonā un mājā ir pietiekoši brīvas vietas, neiesakām izvēlēties saliekamos velosipēdus. Piedāvājumā to ir diezgan daudz, bet tā drīzāk ir palīgtehnika vai izvēle cilvēkam, kuram mājās nav pieejams pietiekošs daudzums brīvas vietas. Iepriekš uzrakstītais nenozīmē, ka visi saliekamie velosipēdi ir slikti – ir sastopami arī ļoti labi modeļi. Bet tomēr kā pirmo velosipēdu iesakām izvēlēties velo ar klasiskā tipa rāmi.

Kad uzkāpsiet uz velosipēda, pievērsiet uzmanību šim:

  1. Rokām ir jāsasniedz stūri bez liekas piepūles, ja Jūs uz velosipēda sēdekļa sēžat pa centru (neesat nosliecies ne uz sēdekļa priekšu, ne atpakaļu). 
  2. Mugurai jābūt atslābinātai. Ja atbalstaties pret stūri, nevajag rasties sajūta, ka Jūs slīdat nost no sēdekļa.
  3. Kājām vajag pilnībā iztaisnoties ceļos, kad, griežot pedāļus, kāja atrodas pašā zemākajā punktā. Nav jājūt diskomforts.
  4. Sēdeklim jābūt ērtam.

Stūres stutes tips

Par šo parametru var runāt ilgi, tāpēc par to mēs tuvākajā laikā publicēsim atsevišķu rakstu. Veloiesācējam ir jāatceras tikai viens – ja velosipēds ir salīdzinoši lēts, tad ir liela iespēja, ka tas būs aprīkots ar vītņotu stūres stuti. Tās bieži tiek uzstādītas uz visparastākajiem kalnu un pilsētas velosipēdiem. Šai konstrukcijai ir viens ļoti trekns mīnuss – mūžīga novirze (sānbīde). Tieši tāpēc šis ir ļoti svarīgs parametrs velosipēda izvēlē. Diemžēl, ja Jūs meklējat velosipēdu ar saliekamu rāmi, 90% gadījumos tur būs vītņotā stūres stute.

Amortizatoru tips un skaits

Par amortizatoriem var sarakstīt veselu grāmatu. Ko ir svarīgi zināt iesācējam? Amortizatori mēdz būt dažādu tipu (gaisa, eļļas, elastomēra) un tiem ir atšķirīgs gājiens. Papildus tie var būt aprīkoti ar amortizatora bloķēšanu.

Jo mūsdienīgāks amortizators, jo tam būs vairāk uzstādījumu – tas pats attiecas uz velosipēda dakšu. Jo amortizatoram ir lielāks gājies, jo grūtāk ar to braukt būs uz līdzenas virsmas, savukārt vieglāk būs mīties grūti izbraucamas vietās ar saknēm un akmeņiem. 

Izvēloties velosipēda amortizatoru, nevajag dzīties pēc iespējamajiem maksimumimem. Labāk izvēlēties velosipēda modeli ar vidēju amortizatora gājienu. Pašu amortizatoru skaits ir atkarīgs no tā, cik daudz esat gatavs tērēt par velosipēdu. Ļoti nesliktu Hardtail velosipēdu var nopirkt par trešdaļu summas, ko atdosiest par sākuma līmeņa Full suspension velosipēdu. 

Jebkurā gadījumā – amortizatoru esamībai nevajadzētu būt noteicošajam faktoram velosipēda izvēlē, jo lēti full suspension velo modeļi brauc sliktāk, nekā kvalitatīvs hardtail brauamais. Tāpat ir jāpiebilst, ka iesācējam šis punkts nav tik principiāls. Ja tomēr izvēlējāties salīdzinoši lētu full suspension velosipēdu, tad lasiet zemāk par to, kā tos pareizi pārbaudīt.

Riepas

Parasti uz visiem velosipēdiem ir uzstādīta nesliktas universālās riepas, ar kurām varēsiet nobraukt pāris sezonas. Tieši tāpēc iesācējs var neiespringt par tām.

Rāmja izmērs

Par rāmja izmēriem izveidosim atsevišķu rakstu. Katrs velosipēds ir paredzēts noteiktam velosipēdista augumam. Ja tā izmērs tika piemeklēts nepareizi, ar to arī braukt būs neērti. Katram braukšanas stilam ir paredzēts savs rāmja izmērs. Piemēram, ekstremālajās disciplīnās ar nodomu tiek izmantots mazāks rāmja izmērs. 

Iesācējam labāk orientēties uz rekomendētajiem izmēriem, jo nākotnē, kad radīsies apskaidrība par savām vajadzībām, pats arī sapratīsiet, kāds rāmja izmērs būs ērtākais. Atcerieties, ka mūsdienu velosipēdiem, atšķirībā no vecākiem modeļiem, neskaitot to, ka sēdekļa stute var atšķirties pēc garuma, tā arī var pēc garuma car atšķirties rāmja pamatelementi.

Ātrumu skaits

Šim parametram velosipēdisti pievērš pārāk lielu uzmanību. Praksē velosipēdists, kurš netrenējas profesionāli, izmanto trīs vai četrus ātrumus, bet tāpat cenšas nopirkt velosipēdu ar maksimālu ātrumu skaitu. Ātrumi lielākoties noderēs tikai tad, kad būs izstrādāta braukšanas bāzes tehnika.

Ātrumu skaits velosipēdiem ir atšķirīgs, kā arī to komponentes mēdz atšķirties. Piemēram, freeride full suspension velosipēdiem priekšā ir viena ātrumu zvaigzne, kamēr uz aizmugurējās ātrumu kasetes ir 8 vai 9 zvaigznes. Ātrumu pārslēgšanas metodika arī mēdz atšķirties – ir sastopami velosipēdi, kuriem ātrumi pārslēdzas iekš rata rumbas (planetārā). Galvenais pievērst uzmanību tam, lai velosipēdam ir iespēja pārslēgt no zema uz vidēju un augstu ātrumu.

Velosipēda aprīkojuma tips un līmenis

Mūsdienās uz katra velosipēda metāla gabala mēģina uzlīmēt uzrakstu Shimano. Ir jāsaprot, ka tas ne vienmēr būs Shimano. Velosipēda aprīkojuma līmeņa izvēle nav viegls uzdevums. Lai atvieglotu uzdevumu tā sākuma etapā, jāpievērš uzmanība galvenokārt šim – jo vairāk metāla daļu, jo labāk. Iesakām izvēlēties trigger tipa ātrumu pārslēdzējus.

Lēti velosipēdi parasti nav aprīkoti ar labu velosipēda aprīkojumu, un tas nestrādās perfekti visu laiku, kaut arī kvalitatīva regulēšana ļauj ievērojami uzlabot situāciju.

Nedaudz vairāk par Shimano velosipēda aprīkojumu varat lasīt šajā rakstā.

Bremžu tips

Visu velosipēdu atšķirība – bremzes. Tās var būt disku veida, V-veida vai arī trumuļu bremzes. Atslēgvārds šeit ir “disku bremzes”. Ņemiet vērā, ka nekvalitatīvas disku bremzes strādās sliktāk, nekā V-veida bremzes, tāpēc, izvēloties lētāku velosipēdu, neiesakām izvēlēties to ar diska bremzēm. Nedārgas un labas bremzes ražo firma Tektro. Ja budžets atļauj, var pirkt hidrauliskās disku bremzes – arī iesakām skatīties Tektro bremzes. Var izvēlēties arī V-veida bremzes – tā ir ilgā laikaposmā pārbaudīta konstrukcija, kurai ir savi mīnusi, bet tas nenozīmē, ka tās darbojas sliktāk.

Kā izvēlēties labas bremzes? Ļoti vienkārši, jo zināšanas par ražotājiem te nepalīdzēs (jo mums taču ir Shimano). Pēc kārtas bremzējiet katru velosipēda ratu – Jums vajadzētu dzirdēt asu šņākoņu bez jelkādām spalgām, spiedzošām skaņām. Ja bremzes izdod spiedzošu skaņu, vai arī rats it kā nedaudz “slīd cauri bremzēm”, izskatiet citu velosipēda variantu. Esmu sastapies ar gadījumiem, kad bremžu kluči neatbilst diskam vai aplokam. Šajā gadījumā, ja uz disku sistēmas nokļūs neliels mitrums, vai arī būs neliels sals – bremzes pārstās normāli strādāt.

Ja Jums ir trāpījušās trumuļu veida bremzes, tad Jums ir paveicies – varu garantēt, ka bremzes strādās kā nākas. Vienīgā problēma – mūsdienās šādas bremzes liek tikai uz pašiem parastākajiem pilsētas velosipēdiem.

Centra ass un rumbas

Šim punktam ir jāpievērš īpaša uzmanība. Rumbas mēdz sastāvēt no industriālajiem gultņiem un gultņiem ar apaļām lodītēm. Noteikti iesakām izvēlēties rumbas ar industriālajiem gultņiem, bet, diemžēl, tādas rumbas reti sastapsiet uz lētiem velosipēdiem. Tomēr tas nav sliktākais, jo arī rumbas no gultņiem ar lodītēm ir diezgan uzticamas. 

Savukārt izvēloties centra asi, nekādā gadījumā nepērciet, ja tā ir no gultņiem ar lodītēm – tikai kārtridži (kaut arī pats lētākais variants). Šāda veida centra asis sauc arī par monoblokiem – tās ir diezgan uzticamas un nav nepieciešams ieguldīt daudz laika to apkopē. 

Sēdekļa tips

Sēdekļi mēdz būt vīriešu un sieviešu. Dažādiem braukšanas stiliem ir paredzēti sava tipa sēdekļi. Nepareiza sēdekļa izvēle radīs diskomfortu, kad brauksiet ar velosipēdu. Visbiežāk uz velosipēdi ir aprīkoti ar unisex sēdekli, kuram vajadzētu būt pietiekoši ērtam.

Izvēloties velo, labāk pasēdēt uz vairākiem tā modeļiem ar dažādiem sēdekļiem un saprast, ar ko tie atšķirās braucienā – tam noteikti nevajadzētu radīt nepatīkamas sajūtas.

Tiek uzskatīts, ka liels sēdeklis būs ērts – jā, dažos braukšanas stilos tas tiešām tā ir. Bet, ja Jūs uzliksiet platu sēdekli uz kalnu velosipēda, braukt ar to būs ļoti neērti. Daudzi velosipēdisti baidās no pārāk šauriem sēdekļiem – šāds uzskats arī nav pareizs.

Stūres tips

Par stūres tipu mēs arī izveidosim atsevišķu rakstu, jo to izvēlē ir diezgan daudz nianses. Iesācējam nevajadzētu ieslīgt šajā parametrā, jo noteikti vajadzētu derēt jebkurai stūrei, ar kuru būs aprīkots velosipēds, vienīgais, ko vajadzētu novērtēt, ir tas, vai stūres platums Jums nerada diskomforta sajūtu. Teorētiski – jo platāka stūre, jo labāk, jo to vienmēr var apzāģēt.

Bagāžnieks un dubļu sargi

Pircēji bieži uzskata, ka tas ir sarežģīts jautājums. Bildēs un reklāmās drošsirdīgais velosipēdists lido pa peļķēm bez jebkādiem dubļu sargiem, kaut arī patiesībā viss nav tik labi. Jā, vasarā izbraukt cauri peļķei ir forši un patīkami, bet biežāk nākas izbraukt cauri dubļainām peļķēm uz asfalta, vēl jo sliktāk, ja ir drēgns laiks.

Tieši tāpēc iespēja velosipēdu aprīkot ar dubļu sargiem ir diezgan svarīga. Tiesa, mūsdienīgos velosipēdu dubļu sargus var uzlikt praktiski jebkuram velosipēdam. Vienīgais, par ko ir jāpadomā, vai velo tiks izmantots tūrismam vai darba zirgs – tādā gadījumā to labāk aprīkot ar pilnizmēra dubļu sargiem. Tādus uzliksiet tikai uz hardtail tipa velosipēdiem (var atrast full suspension velosipēdus, kurus arī var aprīkot ar pilnizmēra dubļu sargiem).

Neaizmirstiet arī par bagāžnieku. Nereti vajag pārvadāt kaut kādu kravu, kuru daudz ērtāk būs uzlikt uz bagāžnieka, nevis vest uz muguras. Ja Jūs plānojat ar velosipēdu pārvadāt bērnu vai velo aprīkot ar dzīvnieku pārvadāšanas grozu, tad obligāti vajag domāt par rāmjveida bagāžnieku. Protams, ka var uzlikt citus bagāžnieku veidus, bet klasiku neviens vēl nav pārspējis.

Velosipēdi, kurus var aprīkot ar dubļu spārniem un bagāžnieku, parasti ir ar papildus stiprinājuma punktiem.

Svars un ergonomika

Tas ir tikai loģiski, ka velosipēdiem būs atšķirīgs svars. Jo augstāks aprīkojuma svars, jo velosipēds būs vieglāks. Velobraukšanas dienu sākumā svaram īpašu uzmanību pievērst nav vajadzības, bet pašu principu – jo mazāk, jo labāk – vajag apzināties. 

Par ergonomiku var rakstīt enciklopēdiju, bet vēlamies izcelt vienu lietu – velosipēdi mēdz būt gan ērti, gan neērti. Ķīniešu noname velosipēds salīdzinot ar pārbaudītu brendu velosipēdu vienādos apstākļos būs daudz neērtāks.

Slēdziens

No visa augstākminētā mēs varam spriest, ka jauna velosipēda izvēlē svarīgākie punkti ir – bezvītnes stūres statne, jaunā tipa centra ass (monobloks), nepārmaksāt par amortizatoriem, ja tie nav spējīgi strādāt, pārbaudīt bremzes un notestēt velosipēdu kaut vai iekšā veikalā, savādāk bez iepriekšējas pieredzes Jums nesanāks izvēlēties labu variantu. Pārējie parametri nav tik svarīgi.

Kā pārbaudīt jaunu velosipēdu un novērtēt tā tehnisko stāvokli?

Kad ir priekšstats par to, kādu velosipēdu vajag izvēlēties, atliek to tikai nopirkt, bet pirms tam tas ir arī jāpārbauda. Ražotāja brāķi ir bieži sastopami, un, diemžēl, ne visi pārdevēji atzīsies, ka velosipēdam ir defekts. Pieņemsim, ka Jūs izvēlējāties vienu velosipēdu no veikala asortimenta. Ko darīt tālāk?

  1. Uzmanīgi apskatiet velosipēdu – pārbaudiet vai tam nav nekādu bojājumu. Tādi bojājumi kā buktes, dziļi skrāpējumi un plaisas nav pieļaujami. Tāpat pārbaudiet skrūves un uzgriežņus – tiem nevajadzētu būt pārgrieztiem. Visiem velosipēda elementiem jāizskatās tā, it kā tie iepriekš nav izmantoti.
  2. Ja rāmis ir no alumīnija (visdrīzāk tā arī būs), pārbaudiet, vai metināšanas šuvēm nav plaisu. Saprotams, ka mikroplaisas un pat mazas plaisas Jūs nepamanīsiet, bet lielākas noteikti. Šuvēm jābūt akurātām un bez slīpēšanas pazīmēm.
  3. Pārbaudiet velosipēda dakšu. Bieži sastopams ražotāja brāķis ir dakšas nobīde attiecībā pret tās “biksēm” vai ietvaru. Ja velosipēds ir lēts, visdrīzāk tam ir uzstādīta nekvalitatīva dakša ar iedzimtu nobīdi. Ieteicams no tā izvairīties, bet, ja variantu nav daudz, var nopirkt dakšu ar nobīdi ne lielāku par 3-5 milimetriem. Pretēji ir ar dārgiem velosipēdiem – tiem nedrīkst būt nekāda nobīde. Pārbaudiet nobīdi pabīdot dakšas ietvaru un vērojiet, vai tās kājām ir nobīde. Te nav ko kautrēties, nobīdi Jūs sajutīsiet uzreiz. Pēc tam vajag pārbaudīt visus dakšas regulētājus. Pat sliktai dakšai vajadzētu strādāt, kaut arī ne visai kvalitatīvi.
  4. Ja velosipēdam ir aizmugurējais amortizators, ir jāpārbauda arī tas. Uzspiediet uz velosipēda sēdekļa, kamēr velo ir vertikālā stāvoklī, neatraujot aizmugurējo riteni no grīdas. Ja jūtat vieglu sitienu – palūdziet citu velosipēdu. Aizmugurējam amortizatoram vajag strādāt bez jebkādiem sitieniem un brīvgaitas.
  5. Pārbaudiet abu ratu rumbas. Pabirziet katru riteni perpendikulāri rāmim. Ja rumbas apvidū ir jūtams rakstūrīgais “tin-din” sitiens, tas nozīmē, ka rumba nav noregulēta vai tai ir defekts. Jebkurā gadījumā ir jāprasa cits velosipēds. Apgrieziet velosipēdu augšpēdus – ar stūri un sēdekli pret grīdu. Pagrieziet abus riteņus – tiem vajag griezties brīvi un bremzēm nevajag traucēt riteņa kustībai.
  6. Pārbaudiet arī riepas – tām jābūt vienādām, bez astotniekiem un pumpām. To var pamanīt ar acīm. Neliela novirze ir pieļaujama.
  7. Tāpat ir jāpārbauda centra ass (monobloks). Nolieciet velosipēdu atpakaļ uz riteņiem un pakratiet centra asi aiz pedāļu turētājiem. Ja nejūtat nobīdi, var pārbaudīt kratot aiz klaņiem. Jums nevajadzētu just nekādus sitienus vai nobīdi. Ja mēģināsiet pakratīt aiz pedāļiem, var būt jūtama neliela nobīde.
  8. Analoģiski centra asij pārbaudiet stūres stuti.
  9. Tagad ir jāpārbauda bremzes un velosipēda aprīkojums. Kamēr “dzelži” ir jauni, pat zemas klases aprīkojumam vajadzētu strādāt vismaz praktiski ideāli. Tāpēc droši pārslēdzam ātrumus pieļaujamajā diapazonā – visiem ir jāstrādā lieliski, tāpat kā bremzēm.
  10. Ja pērkat dārgāku velosipēdu un tam ir hidrauliskās bremzes un eļļas amortizatori, obligāti pārbaudiet, ka nav nekādas noplūdes. Kārtīgi noslogojiet amortizatorus un pāris reizes ar spēku nospiediet bremzes. Jebkuras noplūdes pazīmes nav pieļaujamas. Dakšas kājai nevajag noklāties ar eļļu, kā arī amortizatoru un bremžu sistēmai nedrīkst būt nekādu lietošanas pazīmju, vēl jo vairāk – plaisu.

    Dakšā vai aizmugurējā amortizatorā var nebūt eļļas, kā arī bremžu sistēmā – bremžu šķidruma. Tādā gadījumā dakša un aizmugurējais amortizators būs ļoti vājš un atsitīsies ar skaņu, attiecīgi bremzes arī nestrādās normāli un bremžu rokturis spiedīsies viegli līdz galam.

Pievērsiet uzmanību

Pat lētam, bet jaunam velosipēdam ir jāstrādā ļoti labi un tam nevar būt neviens no augstākminētajiem defektiem. Mēs ceram, ka velosipēda izvēle priekš Jums tagad ir kļuvusi vieglāka. Dažreiz pārdevēji izmanto dažādas viltības, piemēram – rāmja bojājumus aizlīmē ar cenu vai citām uzlīmēm, vai arī mezgls ar nobīdi tiek pievilkts tik stingri, ka tas pārstāj kustēties. Visas šīs viltības ir viegli pamanīt, Jums vienkārši ir jābūt uzmanīgiem.

Braukt.lvhttps://braukt.lv
Velo entuziasts, interesē viss jaunais velopasaulē, sekoju līdzi velosportam. Ar velosipēdu pārvietojos kopš agras bērnības, šobrīd braucu ar pilnas amortizācijas velosipēdu,

Citi raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Līdzīgi raksti

Jaunākie raksti

Beacon – Strava drošības funkcija tagad ir pieejama bezmaksas

Ar Strava Beacon jūs varat atļaut sekot līdzi savai atrašanās vietai trīs cilvēkiem. Šī funkcija ir ļoti noderīga visiem – gan skrējējiem, gan gājējiem...

Velosipēda treniņi jebkurā vecumā – arī pēc 40, 50 un 60 gadiem

Rekomendācijas sasniegt maksimālus rezultātu velosipēda krēslā īsākajā iespējamā laika posmā ir aktuāli cilvēkiem, kuru ķermenim vēl ir... jaunības rezerves. Metabolisms ir ātrāks, ķermeņa reakcija...

Wahoo ELEMNT Bolt V2 ar krāsu ekrānu. 2021. gada modeļa izmaiņas

Tā vien šķiet, ka kompānija Wahoo prezentēja kompakto GPS velodatoru Bolt ar monohromu displeju par pievilcīgu cenu. Produkta mērķis bija lielas lietotāju bāzes piesaistīšana...

Vēlies saņemt paziņojumus par jauniem rakstiem?

Ievadi savu e-pastu un uzzini pirmais, kad tiks publicēts jauns raksts. Mēs nesūtīsim reklāmu.