Izvēle starp Shimano un SRAM velosipēda detaļām var būt diezgan sarežģīta. Lai atvieglotu šo izvēli, šajā rakstā salīdzināsim abu zīmolu ātrumu sistēmas, bremzes un citas komponentes.

Shimano un SRAM ir divi pasaulē dominējošie velosipēdu rezerves daļu ražotāji. Lielākā daļa no jaunajiem velosipēdiem būs aprīkota tieši ar šo zīmolu ātrumu sistēmu. Daļa velobraucēju pēc personīgās pieredzes ir lojāli vienam no šiem zīmoliem, bet citi izvēlēsies otru ergonomisku vai citu iemeslu dēļ.

Ļoti izvēlīgiem braucējiem velosipēda izvēlē svarīgs faktors ir tā pieejamība ar sava mīļākā zīmola aprīkojumu. Mana personīgā izvēle ir Shimano, kaut arī ir lietas, kas SRAM man patīk labāk.

Nav iespējams atbildēt, vai viens zīmols ir labāks par otru, tāpēc šajā rakstā varēsi uzzināt, ar ko Shimano un SRAM atšķiras.

Kas ir jāzina, pirms salīdzināt Shimano ar SRAM?

  • Shimano ražo velosipēdu rezerves daļas jau vairāk nekā 100 gadus, bet SRAM ir krietni jaunāks nekā japāņu konkurents – SRAM savu pirmo veikalu atvēra Čikāgā, 1987. gadā.

  • Shimano kompānija ir divas reizes lielāka par SRAM un tā dominē šosejas velosipēdu rezerves daļu tirgū. Kalnu velosipēdi biežāk ir aprīkoti ar SRAM detaļām.

  • AXS ir SRAM elektroniskās ātrumu pārslēgšanas sistēma un tā funkcionē bez vadiem.

  • Shimano sāka tirgot elektroniskas ātrumu pārslēgšanas sistēmas jau 2009. gadā – sešus gadus ātrāk par SRAM. To Di2 ātrumu pārslēgšanas tehnoloģija nav bezvadu, kaut arī jaunākie Dura-Ace un Ultegra aprīkojumi spēj funkcionēt arī daļējā bezvadu režīmā.

Aprīkojumu hierarhija

Zemāk var apskatīt tabulu, kurā salīdzināti Shimano un SRAM šosejas un kalnu velosipēdu aprīkojumi. Šajā tabulā neesmu ņēmis vērā zemākā līmeņa aprīkojumus, tādus kā Claris, Sora, Altus, Acera un citus. Ar Shimano un SRAM zemākā līmeņa aprīkojumiem vari iepazīties šeit un šeit.

Shimano Road

Shimano MTB

SRAM Road

SRAM MTB

Entry-level

Tiagra

Deore

Apex

SX & NX

Mid-range

105

SLX

Rival

GX

High-end

Ultegra

XT

Force

X01

Top-of-the-line

Dura-Ace

XTR

Red

XX1

Piezīme: Trešā opcija velosipēda detaļu izvēlē ir Compagnolo. Tiesa, Compagnolo aizņem tikai mazu daļu no kopējā rezerves daļu pārdošanas apjoma, kā arī tas ražo tikai šosejas vai gravel velosipēdu komponentes. Lielākā daļa velosipēdu ražotāju pieturas pie Shimano vai SRAM, tieši tāpēc Compagnolo neesam iekļāvuši šajā salīdzinājumā.

Komponenšu atšķirības

Shimano un SRAM sacenšas jau 30 gadus. Šī konkurence ir radījusi jaunas un fantastiskas velosipēdu komponentes. Šajā sadaļā pieminēsim galvenās tehnoloģiju un dizaina atšķirības noteiktām Shimano un SRAM komponentēm. Tabulā zemāk var apskatīt īsu salīdzinājumu:

Shimano

SRAM

Šosejas ātrumu regulētāji

STI (Shimano Total Integration)

DoubleTap

Elektroniskās ātrumu sistēmas

Di2

AXS

Klaņu materiāls

Alumīnijs

Alumīnijs vai karbona šķiedra

Centra ass

Hollowtech II

Dub

Brīvrumbas

Hyperglide vai Micro Spline (12 ātrumiem)

XD (MTB) vai XDR (šosejas)

Šosejas ātrumu sistēma

Tradicionāla

X-Range

Gravel/Ciklokrosa ātrumu sistēmas

1x vai 2x

Tikai 1x

Diska bremžu šķidrums

Minerāleļļa

DOT

Ātrumu pārslēgšanas regulētāji

STI pret DoubleTap

Shimano un SRAM ir ļoti atšķirīgi risinājumi šosejas velosipēdu ātrumu regulētāju dizainā.

Shimano STI regulētāji kontrolē augstāku un zemāku ātruma pārnesumu ar divām ātrumu regulētāja svirām.

Bremžu svira ir pagriežama un ar to var uzlikt augstāku vai zemāku pārnesumu (atkarībā no puses). Ar otru sviru, kas atrodas tieši aiz bremžu sviras var pārslēgt uz pretēju pārnesumu nekā to var izdarīt ar bremžu sviru. Izklausās sarežģīti – un tā arī varētu būt tiem, kas pirmo reizi brauks ar Shimano aprīkojuma šosejas velosipēdu.

Vari apskatīties video zemāk, kurā ir parādīts, kā strādā ne tikai SRAM un Shimano, bet arī Campagnolo šosejas velosipēdu ātrumu pārslēdzēji.

Atšķirībā no divām atsevišķām svirām, SRAM DoubleTap sistēma izmanto vienu aira formas sviru, kas atrodas aiz bremžu sviras un ar to var pārslēgt gan uz augstāku, gan zemāku pārnesumu. Nospiežot šo sviru uz iekšpusi līdz pirmajam klikšķim – ātrums tiks pārslēgts vienā virzienā. Sviras spiešana tālāk par pirmo klikšķi pārslēgs ātrumus otrā virzienā.

Rapid Fire trigger stila regulētāji

Gan Shimano, gan SRAM kalnu velosipēdiem piedāvā izmantot trigger (klikšķveida) stila ātruma regulētājus. Divas sviras, kas pievienotas uz stūras nofiksētai centra sistēmai. Abu kompāniju ātrumu regulētāji var pārslēgt par vairākiem ātrumiem zemāk ar vienu sviras kustību.

Galvenā atšķirība ir tāda, ka Shimano Rapid Fire trigger ātrumu regulētājam ir “2 way release” sistēma, kas ļauj augstāka ātruma svirai kustēties abos virzienos. Tas nozīmē, ka pārslēgšanu uz augstāku ātrumu var veikt gan uzspiežot uz sviras ar īkšķi, gan pavelkot to uz savu pusi ar rādītājpirkstu.

Klaņi

Klaņu materiāls

Shimano ir populāri ar saviem Hollowtech klaņiem. Hollowtech ir dobi alumīnija klaņi (ar tukšu vidu) – lielākoties tie ir veidoti no divām identiskām daļām, kas ir savienotas kopā. Šāda veida klaņiem ir tāda pati cietība kā pildītam klanim, bet tie ir ievērojami vieglāki.

SRAM saviem augstākās klases klaņiem izmanto karbonu.

Materiāls ir veidots no karbona plātnēm un šķiedrām, kas ir savienotas ar speciālu saistvielu. Karbona klaņiem ir augstāka izturības/svara proporcija nekā tērauda variantam.

Abi klaņu materiāli un dizaini savu funkciju pilda lieliski. Karbons ir biežāk sastopams augstākās klases klaņos, bet Shimano joprojām pieturas tikai pie alumīnija izmantošanas. Kā saka paši Shimano – Hollowtech II dizains piedāvā tādu pašu veiktspēju kā karbons, bet ar lielāku izturību.

1x ātrumu sistēma

1x-arumu-sistema_vk.webp

SRAM popularizēja 1x ātrumu sistēmu prezentējot savu inovatīvo XX1 aprīkojumu kalnu velosipēdiem. Mūsdienās kalnu riteņi pārsvarā ir aprīkoti ar vienas priekšējās zvaigznes ātrumu sistēmām, jo tās ir vienkāršākas un uzticamākas. Šāda konfigurācija ir izplatīta arī starp ciklokrosa un gravel velosipēdiem.

Shimano no sākuma nevēlējās pāriet uz 1x sistēmām, bet konkurence piespieda veikt šo soli. GRX grupa vēl aizvien piedāvā divu zvaigžņu sistēmu gravel velosipēdiem.

Kā mīnusus var minēt samazināto ātrumu diapazonu, ja izmanto 1x11 sistēmu. Līdz ar SRAM Eagle 12 ātrumu 1x sistēmām, kas kļuva pieejamas plašākai sabiedrībai 2016. gadā, ātrumu diapazona problēma tika praktiski izskausta. Trīs gadus pēc tam, kad SRAM prezentēja Eagle sistēmu, Shimano saviem piekritējiem arī sāka piedāvāt 1x12 ātrumu sistēmu kalnu velosipēdiem. Šai sistēmai ir pat nedaudz lielāks diapazons nekā SRAM (510% pret 500%).

Kasetes un brīvrumbas

PowerdomeX

powerdomex_vk.webp

10-42t SRAM XX1 PowerdomeX kasete

SRAM jaunākā un augstākās klases kasete ir nosaukta par PowerdomeX. Tā izskatās tāpat kā jebkura cita kasete, bet tā ir veidota no viena vesela tērauda gabala, kas ļauj ietaupīt daudz svara. Loģiski, ka šāda veida kasetes ir daudz dārgākas par tām, kas konstruētas ierastajā veidā.

Shimano vēl aizvien izmanto tradicionālo kasetes uzbūvi – individuāli zobrati atdalīti ar tā saucamajiem “spacers” vai savienoti grupās alumīnija konstrukcijā. SRAM zemākās kategorijas XD kasetēs arī ir atsevišķi zobrati, kas ir savienoti ar kniedēm. Tās ir lētākas, kaut arī krietni smagākas.

Brīvrumbas

Shimano Hyperglide ir visbiežāk sastopamais brīvrumbas veids.

Daudzi zīmoli savas rumbas un ratus ražo uz šīs brīvrumbas dizaina bāzes. Tas ļauj braucējiem mainīt zīmolus neiegādājoties jaunus ratus vai rumbas.

brivrumba_vk.webp

2012. gadā prezentējot kalnu velosipēdu 11 ātrumu XX1 sistēmu, SRAM veica lielu soli tuvāk XD brīvrumbas nonākšanai veikalu plauktos. XD brīvrumba tika veidota, lai tā derētu jaunajām PowerdomeX MTB kasetēm, kurām ir mazāka 10 zobu zvaigzne.

SRAM piedāvā arī XDR brīvrumbu, kas tiek izmantota to 12 ātrumu eTap AXS šosejas velosipēdu aprīkojumam. Lielākoties SRAM tagad izmanto tikai XD vai XDR brīvrumbas.

Šosejas velosipēdu ātrumi

Ātros grupu braucienos vai sacensībās būs nepieciešami augstākie ātrumu pārnesumi, bet braucot kalnos vai tūrismā vairāk būs nepieciešami zemāki ātrumu pārnesumi. Daudzas ātrumu sistēmas cenšas nodrošināt tik lielu diapazonu, cik vien tas ir iespējams.

SRAM X-Range

Shimano road

Priekšējās zvaigznes opcijas

50/37, 48/35, 46/33

53/39, 52/36, 50/34

Kasetes opcijas

10-26, 10-28, 10-33, 10-36

11-23, 11-25, 11-28, 11-30, 11-32, 11-34, 11-36

X-Range pret tradicionālajiem ātrumiem

Nesen SRAM izaicināja tradicionālo ātrumu sistēmu, ko izmanto uz šosejas velosipēdiem jau desmitgadēm.

Jaunā eTap AXS 12 izmanto pavisam jaunu ātrumu sistēmu, kuras nosaukums ir X-Range.

X-Range uzdevums ir maksimāli novilcināt priekšējo ātrumu pārslēgšanu, ļaujot braucējiem palikt uz lielā zobrata ilgāku laiku. To varēja panākt samazinot priekšējās zvaigznes izmērus, kā arī lietojot kasetes ar 10 zobu zobratiem un mazākām atstarpēm starp tiem.

Shimano vēl aizvien izmanto tradicionālo ātrumu sistēmu, ko arī nevar nopelt – tā jau gadiem lieliski pilda savu funkciju. Tikai laiks rādīs, vai X-Range pārņems tradicionālo ātrumu sistēmu.

SVS19_grande1_vk.webp

Ciklokrosa un gravel ātrumi

Sram Force 1 un XPLR

Shimano GRX

Priekšējās zvaigznes

Single-ring, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50t

Single-ring: 40, 42t vai double-ring: 48/31t, 46/30t

Kasetes

10-36, 10-44t

11-30, 11-32, 11-34, 11-36, 11-40, 11-42t

Priekš ciklokrosa un gravel velosipēdiem gan SRAM, gan Shimano piedāvā vairākas opcijas. Abiem zīmoliem ir transmisijas ar tradicionālajiem ciklokrosa ātrumiem, kas pārsvarā ir 46/36t priekšējie zobrati komplektā ar ierasto šosejas velosipēda kaseti.

SRAM piedāvā arī 1x ciklokrosa un gravel velosipēdu ātrumu sistēmas – tās izmanto pašu kalnu velosipēdu tehnoloģiju. Tāpat SRAM piedāvā AXS ātrumu sistēmu ar jauno X-Range.

2021. gadā SRAM oficiāli prezentēja savu gravel velosipēdu aprīkojumu – XPLR. Tas sastāv no viena priekšējā AXS zobrata, ko ķēde savieno ar 10-44t kaseti. Var piebilst arī to, ka SRAM nesen paziņoja par savu speciāli gravel velosipēdiem paredzēto amortizācijas dakšu – Rudy.

Shimano GRX grupa arī piedāvā unikālas ātrumu sistēmas – dubulto priekšējo zvaigžņu sistēmas 48/31t un 46/30t. Šīm sistēmām ir ļoti liela delta (zvaigžņu zobu skaita atšķirība), kas nodrošina augstu ātrumu diapazonu bezceļos. GRX tiek piedāvāta arī 1x sistēmas konfigurācijā.

Kalnu velosipēda ātrumi

SRAM Eagle

Shimano MTB

Priekšējais zobrats

30, 32, 34, 36, 38t

28, 30, 32, 34, 36, 38t

Kasetes

10-50, 10-52t

10-45, 10-51t

SRAM 11 ātrumu XX1 sistēma ar 10-42T kaseti radīja veselu ģenerāciju ar plaša diapazona MTB kasetēm. Shimano atbildēja SRAM ar savu 11 ātrumu 1x sistēmām, kas izmanto 11-40T, 11-42T un 11-46T kasetes.

Pēc kāda laika SRAM prezentēja 12 ātrumu Eagle sistēmu ar 10-50T kaseti, kas nostiprināja 1x ātrumu aprīkojumu kā dominanto kalnu velosipēdiem. Shimano savukārt atkal atbildēja ar savu 12 ātrumu sistēmu, kas izmanto nedaudz lielāku - 10-51T - kaseti. Lai nepaliktu iedzinējos, SRAM tagad piedāvā 10-52T kaseti savām Eagle ātrumu sistēmām.

Priekšējiem zobratiem, kas visbiežāk ir komplektēti ar šīm plašā diapazona kasetēm, ir no 28 līdz 36T (zobi).

Aizmugurējie ātrumu pārslēdzēji

Shimano aizmugurējie pārslēdzēji, kas paredzēti priekš bezceļiem izmanto Shadow Technology. Šī tehnoloģija samazina pārslēdzēja izmantoto laukumu, pavelkot to “uz augšu” – tālāk no briesmām.

GRX un kalnu velosipēdu aizmugurējie pārslēdzēji izmanto “friction clutch” sistēmu, kas notur to vietā pat tādos posmos, kur sanāk kārtīgi pakratīties. Tādā veidā ķēde tiek visu laiku noturēta nepieciešamajā spriegumā, samazinot iespēju tai nokrist.

Friction Clutch sistēmu var ieslēgt un izslēgt. Lielākoties to izslēdz velosipēda apkopes laikā - lai vieglāk noņemtu aizmugurējo ratu.

SRAM arī izmanto “clutch” tehnoloģiju uz visiem tās mehāniskajiem 1x sistēmas pārslēdzējiem. Atšķirībā no izslēgšanas un ieslēgšanas opcijām, kā tas ir Shimano, SRAM izmanto korpusa slēgšanu – kas nobloķē pārslēdzēja korpusu izstieptā pozīcijā – vieglākai rata noņemšanai.

Elektroniskā transmisija

Elektroniskās transmisijas gan SRAM, gan Shimano ir pašā augstākajā punktā to aprīkojumu hierarhijā, jo tām vajag parādīt pašas labākās abu zīmolu iespējas.

Shimano Di2

Shimano elektroniskā Di2 (Digital Integrated Intelligence) transmisija tika prezentēta 2009. gadā līdztekus ar publikas iepazīstināšanu ar Dura-Ace Di2 aprīkojumu. 2011. gadā šī sistēma kļuva pieejama nedaudz lētākajam Ultegra Di2 aprīkojumam.

Di2 sistēma ir pieejama tikai augstākās klases aprīkojumiem. Dura-Ace un Ultegra priekš šosejas, ciklokrosa un gravel velosipēdiem, bet XTR un Deore XT - kalnu velosipēdiem.

SRAM eTap, eTap AXS un Eagle AXS

SRAM pirmā elektroniskā ātrumu sistēma – eTap Red – tika prezentēta 2015. gadā. Bezvadu pārslēgšanas tehnoloģija tika paplašināta un 2019. gadā tā kļuva pieejama arī kalnu velosipēdiem – Eagle AXS. AXS tehnoloģija ir pieejama praktiski visam SRAM sistēmu klāstam: Red, Force un Rival priekš šosejas; XX1, X01 un GX priekš kalnu velosipēdiem.

Vadi

Galvenā atšķirība starp Di2 un eTap/AXS ir vadu izmantošana. Di2 komponentes ir savienotas ar vadiem – parasti vadi tiek vadīti iekšpus rāmja. Kaut arī tas ir daudz komplicētāks uzstādīšanas process, lielākajā daļā gadījumā tas ir jādara tikai vienu reizi. Pārslēdzēji un pārējā sistēma ir savienota vienā blokā, kas visbiežāk ir izvietots zem stūres iznesuma.

Dažiem velosipēdiem šis bloks ir paslēpts rāmī vai stūres rokturos, bet, lai to izdarītu, ir nepieciešams izvadīt papildus vadus.

2021. gadā Shimano prezentēja daļēju bezvadu sistēmu priekš Ultegra un Dura-Ace. Ātrumu regulētāji ir neatkarīgi, bet baterija un pārslēdzēji ir savienoti ar vadiem.

eTap/AXS ir pilnībā bezvadu sistēma un tā veic informācijas apmaiņu izmantojot SRAM bezvadu protokolu Airea. Šādas sistēmas ir ļoti ātras un vienkāršas, jo tajās netiek izmantoti vadi.

Akumulatori

Di2 izmanto vienu uzlādējamu akumulatoru, kas visbiežāk ir paslēpts iekš sēdekļa stutes vai stūres rokturos. Vecākām versijām akumulatoru stiprināja uz rāmja. Di2 akumulators ļaus nobraukt no 1000 līdz 2000 kilometriem.

Kad akumulatorā paliks maz enerģijas, priekšējais pārslēdzējs pārstāj strādāt, lai būtu iespēja pārslēgt aizmugurējos. Gadījumā, ja akumulators ir pilnībā izlādējies, velosipēds paliks nofiksēts vienā ātrumā. Akumulatora uzlādes līmeni var pārbaudīt nospiežot uz abām pārslēgšanas pogām labajam ātrumu regulētājam. Akumulatora līmenis ar LED tehnoloģiju tiks izgaismots uz sistēmbloka.

SRAM eTap/AXS sistēmām ir nepieciešami atsevišķi akumulatori katram ātrumu pārslēdzējam – jebkurš no tiem var darboties apmēram 60 stundas bez uzlādes. Šos akumulatorus var samainīt vietām, ja nu gadījumā viens pārslēdzējs ir svarīgāks par otru.

Kad akumulatori ir pilnībā izlādējušies, ātrumi, tāpat kā Shimano, paliek tādā pozīcijā, kādā tie bija saregulēti pirms akumulatoru izlādes. Akumulatora līmeni var pārbaudīt nospiežot uz pārslēdzēja funkciju pogām. Tās aktivizēs LED gaismas indikatoru uz aizmugurējā pārslēdzēja.

Ātrumu regulētāji izmanto ierastās CR2032 baterijas – ar tām parasti pietiek uz vairākām sezonām. Arī regulētājiem ir baterijas uzlādes līmeņa indikators sviras iekšpusē.

Funkcionalitāte un regulēšanas loģika

Di2 šosejas sistēmai ir divas pogas uz katra ātrumu regulētāja – līdzīgi kā STI mehāniskajiem regulētājiem. Katram SRAM elektroniskajam šosejas regulētājam ir viena svira – līdzīgi kā DoubleTap sistēma, kaut arī starp tām funkcionāla atšķirība.

Hidrauliskās diska bremzes

Mūsdienās praktiski visas Shimano un SRAM sistēmas izmanto hidrauliskās diska bremzes.

Bremžu šķidrums

Shimano un SRAM bremžu sistēmās netiek izmantots viens un tas pats šķidrums. Shimano tajās izmanto minerāleļļu, bet SRAM – DOT 5.1. bremžu šķidrumu. Zemāk var apskatīt salīdzinājumu šiem abiem materiāliem:

Minerāleļļa

DOT 5.1 bremžu šķidrums

Vārīšanās temperatūra

249 – 289 grādi pēc Celsija

270 grādi pēc Celsija

Hidrofobisks

Korozīvs

Standartizēts

Pieejamība

Velosipēdu veikali

Velosipēdu veikali, visi mašīnu rezerves daļu veikali

Minerāleļļa ir hidrofobiska, kas nozīmē to, ka tā neabsorbē mitrumu gaisā. Vārīšanās temperatūras abiem šķidrumiem ir diezgan līdzīgas, bet, tā kā DOT 5.1 šķidrums nav hidrofobisks, tam samazinās vārīšanās temperatūra un veiktspēja. Minerāleļļa ir hidrofobiska – tā ir salīdzinoši ilgtspējīga un vārīšanās punkts būs vienāds visu eļļas kalpošanas laiku.

Tomēr, ja ūdens kaut kādā veidā nokļūst eļļā, tad tas ietekmēs visu bremžu sistēmu –būs nepieciešams tās eļļot no jauna. Minerāleļļa nav korozīva, bet tā arī nav nekādīgi regulēta un ražotāji kā Shimano paši nosaka savu šķidrumu specifikācijas un nav vispārpieņemtu standartu.

DOT bremžu šķidrums ir higrofobisks, kas nozīmē, ka ar laiku tas absorbēs mitrumu gaisā. Tā kā DOT absorbē mitrumu gaisā, tam mainīsies arī vārīšanās temperatūra. Tieši tāpēc atvērtas pudeles ar DOT šķidrumu ir ieteicams izlietot gada laikā.

DOT šķidrumu ir viegli tīrīt, jo tas ir korozīvs. Šis šķidrums var bojāt jūtīgas velosipēda virsmas, kā arī cilvēka ādu un acis.

Bremžu sviru dizains

shimano-bremzes_vk.webp

Shimano bremzes izmanto Servowave tehnoloģiju – ar to bremžu kluči pārvietojas ātri, attiecīgi – pietiks ar nelielu bremžu sviras kustību, lai kluči saķertos ar diska rotoru. Kad saķere ir izveidota, spēka reizināšanas faktors palielinās – attiecīgi lielāka sviras kustība ir nepieciešama lielākam bremzes spēkam. Šāda sistēma ļauj izmantot īsākas MTB bremžu sviras.

sram-bremzes_vk.webp

Augstākas klases SRAM bremzes izmanto Swingling tehnoloģiju – ar tām bremzēšana šķiet progresīvāka un vienmērīgāka.

Ja velobraucējiem paprasīt – kāda ir sajūtu atšķirība starp Shimano un SRAM diska bremzēm – Shimano visbiežāk tiek aprakstītas tā, it kā tām būtu vairāk “ieslēgt un izslēgt” sajūta, kur bremzēšanas spēks tiek radīts momentāli. SRAM bremzes tiek aprakstītas kā vairāk progresīvas. Ar tām ir vieglāk modulēt un kontrolēt bremžu spēku. Abi bremžu stili ir ļoti labi tehniskā ziņā – progresīvās vai momentānās bremzes – tā ir personiskā izvēle.

SRAM kalnu velosipēdu bremžu sviras ir identiskas no abām pusēm (ambidextrous). Tas nozīmē, ka tās varēsiet samainīt vietām neatvienojot caurules un mainot visu bremžu šķidrumu. Tas noteikti būs bonuss tiem braucējiem, kuriem patīk mainīt bremžu puses.

Vēsture

Shimano

Shimano stāsts sākas vairāk nekā 100 gadus atpakaļ – 1921. gadā, Sakai, Osakā, Japānā. Shimano dibinātājs Šozaburo Šimano (Shozaburo Shimano) bija tikai 26 gadus vecs, kad ievācās mazā, īrētā telpā iekš izdemolētas celulozes ražotnes, kurā dibināja Shimano Iron Works. Izmantojot virpu, kuru aizņēmās, Šimano mērķis bija ražot brīvgaitas zobratus.

shozaburo-shimano_vk.webp

Šozaburo Šimano

Tobrīd brīvgaitas zobrati bija tā rezerves daļa, kuras ražošanai bija nepieciešams izmantot visvairāk tehnoloģiju. Šimano bija tik pārliecināts par savu brīvgaitas zobratu uzticamību, ka pircējam garantēja jebkura defektīvā zobrata nomaiņu pret diviem jauniem.

brivgaitas-zobrati_vk.webp

Pirmie Shimano brīvgaitas zobrati

Šozaburo Šimano vadīja savu kompāniju un ražoja velosipēdu rezerves daļas līdz savai nāvei 1958. gadā. Viņa dēls, Šozo Šimano (Shozo Shimano), pārņēma kompānijas vadību. Turpmāko 50 gadu laikā Shimano auga un kļuva par pasaules galveno velosipēdu komponenšu ražotāju, apsteidzot tādus konkurentus kā Campagnolo un Suntour.

shozo-shimano_vk.webp

Šozo Šimano (pa kreisi) Shimano American Corporation ofisā Ņujorkā, 1965. gadā.

Ražojot augstas kvalitātes un uzticamības produktus, Shimano nostiprinājās industrijā kā etalons velosipēdu rezerves daļām. Šobrīd kompāniju vada Šozaburo mazdēls – Jozo Šimano (Yozo Shimano). Ar pārdošanas apjomiem, kas pēc vērtības veido aptuveni 70–80% no pasaules velosipēdu rezerves detaļu tirgus, Shimano ir lielākais velosipēdu komponenšu ražotājs pasaulē.

Shimano misija ir aģitēt veselīgu dzīvesveidu un prieku ar produktiem, kas palīdz cilvēkiem baudīt dabu un pasauli mums apkārt.

Gada ieņēmumi: 3,8 miljardi ASV dolāru (apmēram 3,5 miljardi eiro)
Darbinieku skaits: 11829

SRAM

SRAM ir akronīms, kas sastāv no tā dibinātāju vārdiem – Scott, Ray un Sam (Ray (Rejs) ir kompānijas bijušā (un pirmā) izpilddirektora Stena Deja (Stan Day) otrais vārds. Sems Patersons (Sam Patterson) bija kompānijas SRAM pirmā produkta inženieris un dizainers.

stens-dejs-691x1024_vk.webp

SRAM dibinātājs un pirmais izpilddirektors Stens Dejs

SRAM tika dibināta Čikāgā, 1987. gadā. Kompānija iesākumā ražoja vienu produktu – Grip Shift. Grip Shift ir indeksēta ātrumu sistēma, kas izvietota stūres galos. Tradicionāli braucēji regulēja ātrumus izmantojot sviru, kas bija nostiprināta pie velosipēda rāmja. Izmantojot Grip Shift sistēmu braucēji varēja pārslēgt ātrumus nenoņemot rokas no stūres.

grip-shift_vk.webp

Agrīna Grip Shift sistēma uz šosejas velosipēda stūres

Ticot Grip Shift spēkam veloindustrijā, Stens Dejs piesaistīja investorus, atvēra ofisu un kļuva par pirmo kompānijas prezidentu, kamēr Sems Patersons ieņēma pētījumu un attīstības departamenta vadītāja pozīciju.

Nākošo 30 gadu laikā SRAM iegādājās vairākas velosipēdu rezerves daļu kompānijas, piemēram – RockShox, Zipp, Truvativ, Quark, PowerTap un Time pedals. Tas ļāva SRAM kļūt par otro lielāko velosipēdu rezerves daļu ražotāju pasaulē ar plašu produktu klāstu.

Viens no SRAM galvenajiem mērķiem ir kļūt par vispievilcīgāko velosipēdu komponenšu ražotāju industrijā. Lai pietuvotos šim mērķim, SRAM ir izmantojuši inovatīvus produktus, kas radījuši ievērojamas pārmaiņas veloindustrijā.

Labs sasniegums šai kompānijai ir pietuvošanās Shimano izmēriem, kas savulaik kontrolēja vairāk nekā 85% no rezerves daļu tirgus.

Gada ieņēmumi: 974 miljoni ASV dolāru (apmēram 900 miljoni eiro)
Darbinieku skaits: 3500

Laika josla ar ievērojamām inovācijām

Shimano un SRAM ir radījuši produktus, kas ir strauji virzījuši veloindustriju uz priekšu. Liela daļa no velosipēdu tehnoloģijas, kas mums ir pieejama mūsdienās, ir Shimano un SRAM inovāciju rezultāts.

Zemāk ir uzskaitītas galvenās no tām.

Shimano

1984. gads – Shimano Index System (SIS)
Dura-Ace 7400 aprīkojums mūs iepazīstināja ar indeksētu ātrumu regulēšanu, kas nodrošināja precīzu ātrumu pārslēgšanu atbilstošu regulētāja klikšķiem. Ātrumu pārslēgšana kļuva arvien precīzāka un ātrāka – braucēji varēja izvēlēties ātrumu nemokoties ar precīzu ātruma sviras pozicionēšanu. Indeksētā ātrumu pārslēgšana ir bāze tam, kā šobrīd strādā mehāniskā ātrumu pārslēgšana.

1989. gads – Shimano Total Integration (STI) / Rapid Fire

shimano-total-integraiton_vk.webp

STI ir ātrumu pārslēgšanas sistēma, kas sniedz velobraucējiem iespēju pārslēgt ātrumus, izmantot bremzes un manevrēt nenoņemot rokas no stūres. Ātrumu regulētāju sviras ir integrētas bremžu apvalkā, un līdzīgi tās izskatās vēl aizvien. Rapid Fire bija STI “plakanā” versija, kurā tika izmantotas klikšķveida (trigger) sviras.

1990. gads – Shimano Pedaling Dynamics (SPD) kurpes un pedāļi
Shimano radīja standartu pedāļu un kurpju sistēmai, kurā netiek izmantotas siksnas kurpju nostiprināšanai pie pedāļa.

Arī mūsdienās daudzi zīmoli ražo pedāļus, kas ir savietojami ar Shimano SPD stila kurpēm. Tā ir viena no vissastopamākajām pedāļu sistēmām.

2009. gads – Digital Integrated Intelligence (Di2) elektroniskā ātrumu pārslēgšanas sistēma
Di2 sistēma sākotnēji bija savietojama tikai ar Dura-Ace aprīkojumu un tā bija pirmā komerciāli dzīvotspējīgā elektroniskās ātrumu pārslēgšanas sistēma.

2014. gads – XTR Di2
Shimano ieviesa Di2 tehnoloģiju kalnu velosipēdiem. Pirmais pieejamais aprīkojums ar Di2 tehnoloģiju tiem bija XTR Di2 M9050.

2021. gads – Daļēja bezvadu Di2 ātrumu pārslēgšana
Uzlabojot jau esošo Di2 sistēmu, Shimano patērētājiem piedāvā Dura-Ace R9200 un Ultegra R8100 aprīkojumus, kuru ātrumu regulētāju sviras sazinās ar pārslēdzējiem izmantojot bezvadu sistēmu, kaut arī akumulators un pārslēdzējs vēl aizvien ir savienoti ar vadiem.

SRAM

1987. gads – Grip Shift
SRAM stāsts iesākās ar indeksētu ātrumu pārslēgšanu, kas atrodas stūres galā. Arī mūsdienās var sastapt dažus kalnu vai pilsētas velosipēdus, kas vēl aizvien izmanto Grip Shift ātrumu pārslēgšanas sistēmu.

2006. gads – DoubleTap

sram-doubletap_vk.webp

SRAM integrētā ātrumu regulēšanas sistēma šosejas velosipēdiem sniedza iespēju braucējiem pārslēgt ātrumus abos virzienos izmantojot vienu regulētāja sviru. Tas bija arī kompānijas pirmais mēģinājums izveidot pilnu šosejas velosipēdu aprīkojumu – Force.

2012. gads – 1x11 XX1 aprīkojums
Kaut arī velobraucēji bija eksperimentējuši ar 1x sistēmām jau iepriekš, XX1 bija pirmā, ko ražoja viena no vadošajām veloindustrijas kompānijām. Šāda konfigurācija mūsdienās ir standarts lielākajai daļai kalnu velosipēdu, kā arī ir populāra opcija ciklokrosā un gravel velosipēdiem.

2015. gads – Red eTap
eTap bija SRAM pirmais elektroniskais šosejas velosipēdu aprīkojums. eTap atšķīrās no Shimano piedāvātās Di2 sistēmas ar to, ka tā bija pilnībā bezvadu.

2016. gads – 1x12 Eagle aprīkojums
Eagle bija pirmais 12 ātrumu kalnu velosipēdu aprīkojums. Tas paplašināja jau tā veiksmīgās 1x11 sistēmas iespējas ar 500% ātrumu diapazonu, kas varēja mēroties ar 2x sistēmu diapazonu.

2019. gads – eTap AXS un Eagle AXS
SRAM turpināja progresēt ar tās elektronisko ātrumu sistēmu radot AXS. AXS ir jauna 12 ātrumu šosejas velosipēdu sistēma un pirmais elektroniskais kalnu velosipēdu aprīkojums.

Popularitāte

Spriežot pēc pasaules vadošo velosipēdu tirgotāju atskaitēm, ir pieejami aptuveni dati, ar kādas kompānijas sistēmām ir aprīkoti dažādu veidu velosipēdi. Tabulā zemāk ir redzami dati, kas nenorāda uz to, ka viens zīmols ir labāks par otru – tie vienkārši norāda uz to, kā velosipēdu ražotāji un īpašnieki ir izvēlējušies aprīkot savus braucamos.

Shimano

SRAM

Šosejas velosipēdi

76%

18,5%

Gravel / Ciklokrosa velosipēdi

51,1%

46,9%

Kalnu velosipēdi

27,7%

71,5%

Mani nepārsteidz tas, ka Shimano un SRAM kopā aizņem 90% no kopējā velosipēdu rezerves daļu tirgus. Campagnolo ir trešā lielākā kompānija, bet tās daļa ir diezgan nenozīmīga, salīdzinot ar diviem iepriekšminētajiem veloindustrijas gigantiem.

Secinājumi

Gan Shimano, gan SRAM ražo augstas kvalitātes produktus, bet to pieeja un stils ir atšķirīgs. Es teiktu, ka Shimano no abiem ir vairāk konsevatīvs, jo SRAM pēdējās desmitgades laikā ir agresīvāk attīstījis elektronisko aprīkojumu. Daudzos gadījumos Shimano ir bijuši spiesti atbildēt, lai turpinātu konkurēt.

Labs piemērs ir 1x12 sistēmas radīšana sekojot lieliskajiem SRAM panākumiem ar Eagle aprīkojumu. Ar laiku redzēsim, vai Shimano turpinās sekot SRAM un tās AXS sistēmai. Jebkurā gadījumā Shimano neatpaliek nekādā gadījumā. Tā ir spēcīga visās kategorijās un daudzi velobraucēji izvēlas Shimano, jo tai ir lieliska reputācija, kvalitāte un vēsture.

Es pats vairāk dodu priekšroku Shimano kalnu velosipēdu aprīkojumam. Varbūt tāpēc, ka nav sanācis daudz braukt ar velosipēdiem, kas aprīkoti ar SRAM aprīkojumu. Vienu es zinu noteikti - priekšroku dodu Shimano bremzēm un ātrumu regulētāju sistēmai. Vai tu dod priekšroku kādam no šiem zīmoliem? Uzraksti par to komentāros!