Vēlos padalīties ar saviem instrumentiem, kurus izmantoju, lai plānotu velobraukšanas maršrutus. Braukšanas maršruta veidošana dažreiz var sagādāt problēmas, it īpaši tādos gadījumos, ja ir ieplānots doties uz citu valsti, kuru galīgi nepārzini. Kā uzzināt, vai ieplānotais maršruts nav ar intensīvu automobiļu kustību? Svarīgi ir arī izveidot labu maršrutu ikdienas braucieniem savā apvidū.

Mūsdienās velomaršruta veidošana ir krietni vienkāršāka salīdzinot kaut vai ar 2005. gadu. Ir pieejami dažādi resursi, kas atvieglo šo uzdevumu - AllTrails, Komoot, Strava, Wikiloc un daudzi citi, kā arī gatavi maršruti tiek publicēti arī velosipēdu forumos un dažāda veida tracking sistēmās.

Gatavu maršrutu (visbiežāk sastopami GPX formātā) problēma ir tajā, ka tie ne vienmēr būs izbraucami vai vispār pieejami - ja maršruts ir izveidots pirms vairākiem gadiem, vietējā apvidū daudz kas var būt mainījies. Bieži vien ir gadījies braukt pa maršrutu, kuru kāds ir izbraucis pirms pusgada, bet šodien tas vairs nebūs izbraucams, jo kādā maršruta posmā ir uzstādīta sēta, izrakts dziļš grāvis u.t.t. u.t.j.

Kā sākt sava ceļojuma maršruta plānošanu? Ar ideju! No sākuma vienmēr ir nepieciešama ideja vai plāns, kādas vietas vēlaties apmeklēt. Dažreiz var pamanīt interesantu bildi, vai arī kāds pazīstamais izstāstīs par labu vietu (piemēram, dabas parks "Ogres zilie kalni" - manuprāt tā ir lieliska vieta, kur var izbraukt dažādas sarežģītības maršrutus). Var vienkārši pameklēt Google un apskatīties citu cilvēku atsauksmes. Populāriem velomaršrutiem bieži tiek pievienoti arī GPX maršruti - iesakām to lejupielādēt, ja vēlaties vēlāk pielāgot šo maršrutu savām vajadzībām.

Asfaltēta ceļa velomaršruts

Asfaltēta ceļa velomaršrutu būs visvieglāk izveidot valstīm ar attīstītu veloinfrastruktūru. Caur Eiropu vijas daudz lokālu un maģistrālu velomaršrutu. Gatavie velomaršruti visbiežāk iekļauj posmus gar klusākiem lauku nostūriem, asfaltētiem ceļiem ar zemu transporta intensitāti vai speciāliem veloceļiem. Iesaku vienkārši iegūglēt, piemēram, “Finland cycling route gpx” un, visdrīzāk, rezultātos būs pieejami gatavus maršruti navigācijai.

Es gan cenšos veidot maršrutus patstāvīgi, tā kā bieži vēlos “nogriezt” no cita braucēja izveidota maršruta, iebraukt blakusesošā pilsētā, uzkāpt kāda skatu tornī, pastaigāt apkārt pilij u.t.t. Tādos gadījumos es izmantoju AllTrails.com - tas ir lielisks instruments, lai veidotu velomaršrutus - nepieciešams tikai autorizēties un vari plānot savu pirmo maršrutu.

alltrails-1024x521_vk.webp

AllTrails piedāvā vairākus karšu tipus, bet man pilnībā pietiek ar "AllTrails" standarta karti. Jāpiebilst, ka šim kartes tipam ir ļoti precīzi atzīmētas arī meža takas - pat diezgan šauras. Veidojot karti vajag tikai ar peli atzīmēt punktus, kurus vēlies apmeklēt un AllTrails pats izveidos pieejamo maršrutu. Es gan iesaku atzīmēt pa mazākiem posmiem, lai tos pēc tam varētu rediģēt vai izvēlēties mazākus ceļus vai meža takas.

Grants un meža velomaršruts

Izveidot asfaltētu maršrutu nebūs problēmu, bet ko darīt tad, kad vēlaties braukt pa meža takām? Uzreiz varu pateikt, ka nepazīstamā apvidū nekad nebūs 100% risinājuma - var mēģināt izveidot aptuvenu maršrutu, bet vienmēr jābūt gatavam, ka tas būs neizbraucams vai iebrauksi strupceļā.

Manuprāt, labākais instruments grantētu vai meža maršrutu plānošanai ir nakarte.me. Atšķirībā no AllTrails, šis instruments nemāk ģenerēt ceļu starp diviem izvēlētajiem punktiem, tāpēc nāksies “zīmēt ar roku”.

nakarte-me_vk.webp

Toties šis instruments atbalsta praktiski visus Open Street Map tipus, kā arī Yandex, Bing, Google, satelīta projekcijas, kā arī ir pieejami desmiti citu slāņu, piemēram, padomju laiku topogrāfiskā karte. Tāpat ir iespēja apskatīt Google Street View 360 grādu panorāmu, kas ir bieži nepieciešama funkcija. Agrāk nācās vērt Google Maps atsevišķā logā.

Pats lielākais šī instrumenta pluss ir iespēja pieslēgt kartei Strava Heatmap kā virsslāni.

Strava Heatmap - tā ir karte, kas attaino to, cik bieži un kur citi ir braukuši.

Ja vajag noskaidrot, vai izveidotajam maršrutam pa nepazīstamu mežu nebūs daudz šķēršļu, pietiek apskatīties Strava Heatmap, lai saprastu, vai cilvēki tur brauc vai nē.

strava-heatmap-1024x576_vk.webp

Nakarte.me karte ar Strava heatmap slāni

Priekš manis Strava Heatmap būtu perfekts instruments, ja tam tiktu pievienotas divas funkcijas. Pirmā - iedalīt šosejas velobraukšanu un MTB. Šobrīd šie abi velobraukšanas veidi ir apvienoti, bet būtu forši, ja varētu apskatīt maršrutus specializētus priekš MTB. Otrā - iespēja filtrēt pēc laika perioda. Ja nemaldos, šobrīd Heatmap sniedz informāciju par vairākiem gadiem, un, ja kādā noteiktā vieta ir notikušas kādas izmaiņas - Jūs par to neuzzināsiet. Būtu lieliski, ja varētu izfiltrēt Heatmaps, teiksim, par pēdējo mēnesi, un apskatīties, vai kāds ieplānotajā maršrutā vispār ir braucis.

Lifehack - pieņemsim, ka atradāt lielisku maršrutu iekš Strava, bet lejupielādēt to nevarat, jo nav maksas abonements. Problēmu var atrināt ar https://mapstogpx.com/strava

Braukšana pa ieplānoto velomaršrutu

Kad esat izveidojis maršrutu un lejupielādējis to GPX formātā, to ir nepieciešams augšupielādēt navigācijas ierīcē. Te opciju ir ļoti daudz un katra velobraucēja prasības ir individuālas. Var izmantot velodatoru, pie stūres piestiprinātu viedtelefonu, viedpulksteni vai citus veidus.

Man ir Apple ekosistēma (iPhone un Apple Watch) un es navigācijai izmantoju aplikāciju WorkOutDoors. Tā ir maksas aplikācija, bet ir jāveic tikai vienreizējs maksājums (es pirku par 6 EUR). WorkOutDoors ir ļoti liels funkciju klāsts un tā lieliski integrējas gan ar iOS Health.app, gan Strava. Paveiktos braucienus pēc tam no telefona WorkOutDoors aplikācijas ar 2 klikšķiem no telefona sinhronizēju ar Strava.

Kā lielāko WorkOutDoors priekšrocību es uzskatu tā navigāciju uz AppleWatch. Uz velosipēda stūres nevajag montēt papildus ierīces, kā arī pati navigācija seko līdzi tam, kā tu griezies. Īsāk sakot - navigācijas user experience ir fantastisks.