Nakarte.me – kas tas ir un kā to izmantot?

Daudzi treilu organizatori (un tā ir laba prakse) pirms starta dalībniekiem dod iespēju lejupielādēt treka maršrutu. Tas, protams, ir lieliski, bet var būt neparedzēti apstākļi – vējš nogāza kokus, “ekologi” veica reidu u.t.t. Pats treks nekur nepazudīs – naktī, lietū, miglā – vienmēr varēs atrast ceļu, kuru veidoja organizatori.

Treks (maršruts) ir fails “.gpx” formātā, kurā ir atzīmēti visi maršruta punkti. Kā ielādēt šo failu sporta pulksteņos vai portatīvajos GPS navigatoros – par to izveidosim atsevišķu rakstu. Šodien pastāstīm par to, kā šo failu apskatīt uz Jūsu datora. Vēlamies brīdināt par to, ka bildēs paskaidrojumi norādīti krievu valodā.

Kāpēc vajag izpētīt maršrutu pirms starta?

Lai “saprastu” braucamo maršrutu jau iepriekš – pamanīt bīstamas vai tehniski grūti izbraucamas vietas, krustošanās vai sadales vietas ar citām distancēm.

Serviss Nakarte – kas tas ir?

Nakarte ir dažādu kartogrāfisko servisu agregators, ko izveidoja tūristi priekš tūristiem. Ar tā palīdzību var plānot pārgājienus/braucienus u.c., izpētīt maršruta īpatnības u.t.t.

Kā strādā Nakarte serviss?

Sāksim ar to, ka atvērsim pašu servisu – https://nakarte.me (2018. gadā mājas lapa nomainīja domēnu no .tk uz .me).

Kartes izmantošanas princips

Kartes bāzes izmantošanas principi neatšķirās ar citiem kartogrāfisko servisu sniedzējiem. Nakarte.me ir pietiekoši lakonisks interfeiss un nevajadzētu būt grūtībām tikt skaidrībā par to, kā tas strādā – 

  • Augšējā labajā stūrī varat izvēlēties bāzes karti, kura tiks izmantota maršruta apskatei/veidošanai;
  • Augšējā daļā varat atrast servisus, kuri atbalsta dinamiskas informācijas izmaiņas mainot kartes mērogu (piem. Google Maps, Yandex maps, OpenStreetMaps u.c.). Tas ir kartes bāzes slānis, ko var apvienot ar citiem slāņiem, kas ir pieejami zemāk.
  • Apakšējā daļā ir atrodami servisu slāņi ar fiksētu informāciju. Tās var būt noskenētas un servisam piesaistītas topogrāfiskās kartes, dažādu kalnu masīvu informācija. Šos slāņus vairākus vienlaicīgi var pieslēgt bāzes kartei. Piemēram, lai apskatītu, kādas interesantas apskates vietas varat sastapt braucot savu maršrutu, var ieslēgt slāni “Wikimapia” (diemžēl nav nekādas informācijas par Latviju). Uzspiežot uz noteiktā reģiona Jūs varat iegūt informāciju no wikimapia servisa.
Reklāma

Dažus karšu slāņus vajag pieslēgt atsevišķi – piemēram, lai pieslēgtu OpenTopo bāzes karti, Jums no sākuma ir jānospiež uz karšu iestatījumiem un jāatzīmē izvēlnē, kas atvērsies un jānospiež “Ok”. Pēc tam karti varēsiet izvēlēties izvēlnē ekrāna labajā, augšējā stūrī.

GPX treka izmantošana ar servisu Nakarte

Visas treku funkcijas, kas ir pieejamas, varat apskatīt labajā, apakšējā stūrī. No sākuma izvēlamies treku, kuru esam lejupielādējuši.

Tālāk darbojaties kā parasti – pietuvinām, skrollojam, pētām. Vēlamies pastāstīt par pāris ērtām šī servisa “fīčām”.

  • Lai ilgi nemeklētu treka atrašanās vietu uz kartes, noklikšķiniet uz ielādētā treka nosaukuma, un Jūs automātiski “pārvietos” uz treka atrašanās vietu;
  • Treka distances punktu attālumus varat ieslēgt/izslēgt nospiežot uz distances pogas;
  • Poga “…” sevī ietver izvēlni, kurā varat atrast papildus noderīgas funkcijas.
  • Pati interesantākā funkcija maršruta plānotājiem varētu būt “Show Elevation Profile”. Šī funkcija uz kartes parādīs treka augstumu profilā. Šajā profilā varat izvēlēties Jums interesējošu treka posmu, par kuru tiks parādīta detalizēta informācija loga kreisajā pusē.

Svarīgi – lai attainotu treka augstumu profilā serviss Nakarte.me izmanto datus, kas ir iegūti no globālā satelītservisa SRTM, nevis organizatora norādītos, tāpēc kopējie dati var atšķirties. It īpaši to var pamanīt mežu masīvos, jo satelīta rādījumi šajos reģionos ir diezgan kļūdaini. Tāpat – saglabātajam “.gpx” failam, kas izveidots vai ir atvērts izmantojot Nakarte.me servisu, tiks dzēsta informācija par augstumu.

  • Vēl viena noderīga funkcija – “Copy link to clipboard” – nokopēs saiti ar visu informāciju par treku, mērogu un atrašanās vietu. Ar to var dalīties sociālajos tīklos, nosūtīt e-pastā, Facebook Messenger u.c.

Treniņu un braucienu plānošana

Nakarte.me ir lieliski piemērots, lai plānotu treniņu, grupu braucienu maršrutus ne tikai pazīstamās, bet arī pilnīgi neizzinātās vietās.

Šajā gadījumā Jums lieliski palīdzēs kartes slānis “Strava heat map” (lai to pievienotu, vajag ieiet karšu iestatījumos). Strava ir integrēts ar daudzām programmām, kas apkopo lietotāju treniņu maršrutus, piemēram – Suunto Movescount, Garmin Connect un daudzām citām fitnesa aplikācijām kā Runkeeper, SportTracker u.t.t. Visi pieejamie ģeogrāfiskie dati par treniņiem tiek apkopoti kopējā “siltuma (aktivitātes) kartē”, kuru var apskatīt gan Strava aplikācijā, gan izmantojot atsevišķu slāni iekš Nakarte.me.

Lai Strava Heatmap iekš nakarte.me attēlotu pareizus datus, no sākuma ir nepieciešams autorizēties Sta servisā ( https://strava.com ), doties uz siltuma karti ( https://strava.com/heatmap ), un pēc tam atjaunot Nakarte.me mājas lapu.

Tagad Jums ir iespēja izmantot bāzes karti ar Strava Heatmap slāni. Jo maršruts ir aktīvāk izmantots, jo gaišāka (dzeltena vai balta) būs līnija uz kartes.

Izvēloties noteiktu apgabalu, varam sākt zīmēt savu treku – spiežam uz podziņas “+” mājas lapas apakšējā labajā stūrī un klikšķinām uz kartes pa tām vietām, kādas gribat izbraukt. Nevajag pārdzīvot, ja esat kļūdījies “klikšķinot” maršrutu – to vienmēr var pielabot pēc tam (tāpat to var sadalīt, apvienot ar citu segmentu u.t.t.). Iegūto treku var saglabāt kā “.gpx” failu vai nosūtīt kā iegulto saiti.

Dažos mežos pieejamie kartogrāfiskie dati ne vienmēr ir aktuāli – taka, kuru atradīsiet OSM (OpenStreetMaps) ne vienmēr atbildīs reālajai takai, vai arī dažas takas vispār nebūs norādītas kartē. To var ārbaudīt apskatot vienu un to pašu kartes apgabalu ar un bez “siltuma” kartes.

Šīs nav visas Nakarte.me piedāvātās iespējas – katrs atradīs sev piemērotāko veidu, kā radīt trekus. Aizmirsu piebilst par vienu labu funkciju – Nakarte.me var parādīt Jūsu atrašanās vietu, kas lieti noderēs, ja atvērāt karti brauciena vidū.

Braukt.lvhttps://braukt.lv
Velo entuziasts, interesē viss jaunais velopasaulē, sekoju līdzi velosportam. Ar velosipēdu pārvietojos kopš agras bērnības, šobrīd braucu ar pilnas amortizācijas velosipēdu,

Citi raksti

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit

Līdzīgi raksti

Jaunākie raksti

Beacon – Strava drošības funkcija tagad ir pieejama bezmaksas

Ar Strava Beacon jūs varat atļaut sekot līdzi savai atrašanās vietai trīs cilvēkiem. Šī funkcija ir ļoti noderīga visiem – gan skrējējiem, gan gājējiem...

Velosipēda treniņi jebkurā vecumā – arī pēc 40, 50 un 60 gadiem

Rekomendācijas sasniegt maksimālus rezultātu velosipēda krēslā īsākajā iespējamā laika posmā ir aktuāli cilvēkiem, kuru ķermenim vēl ir... jaunības rezerves. Metabolisms ir ātrāks, ķermeņa reakcija...

Wahoo ELEMNT Bolt V2 ar krāsu ekrānu. 2021. gada modeļa izmaiņas

Tā vien šķiet, ka kompānija Wahoo prezentēja kompakto GPS velodatoru Bolt ar monohromu displeju par pievilcīgu cenu. Produkta mērķis bija lielas lietotāju bāzes piesaistīšana...

Vēlies saņemt paziņojumus par jauniem rakstiem?

Ievadi savu e-pastu un uzzini pirmais, kad tiks publicēts jauns raksts. Mēs nesūtīsim reklāmu.